1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Draadjes naar de bobine?
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 05 juni 2017 10:07 PM

Als gevolg van mijn strijd tegen Roest, ben ik de afgelopen weken bezig geweest met de voorkant van mijn eend. Ik heb daarbij alle stekkertjes los gemaakt…

Nu wil ze niet meer starten. De startmotor draait de motor rond, maar verder gebeurt er niets. Nu heeft ze wel vaker wat moeite met ontwaken, maar nu pruttelt ze zelf niet.

De verlichting doet het normaal, voor zover ik zie. Knipperlichten ook. Ik heb dus in ieder geval een paar stekkertjes weer goed aangesloten.

Hoe weet ik nu of de bougies vonken? Kan het zijn dat ik de verkeerde kabeltjes aan de bobine heb aangesloten? Iemand ideeën?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4923
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 juni 2017 11:46 PM
  [ # 1 ]

Je draait een bougie er uit, of als je ergens een goede bougie los hebt liggen laat je de bougies in de motor zitten en neemt een van de bougiekabels los en zet die op de losse bougie. Je drukt de bougie tegen het metaal van het motorblok en laat iemand anders even starten.

Je kunt de bougie nu zien vonken als het goed is.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 06 juni 2017 10:57 AM
  [ # 2 ]

doet je claxon het ook?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 06 juni 2017 11:13 AM
  [ # 3 ]
Han S schreef:

Je draait een bougie er uit, of als je ergens een goede bougie los hebt liggen laat je de bougies in de motor zitten en neemt een van de bougiekabels los en zet die op de losse bougie. Je drukt de bougie tegen het metaal van het motorblok en laat iemand anders even starten.

Je kunt de bougie nu zien vonken als het goed is.

Ik zou een bougie niet vast willen houden terwijl deze vonkt, ook niet als je ‘m indirect vast houd. Gewoon op het motorblok of iets anders metaal leggen werkt ook.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2017 02:04 PM
  [ # 4 ]

of klem em in een startkabel die aan de andere kant op de min pool zit. Die kan je dan met de hand vasthouden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 06 juni 2017 02:04 PM
  [ # 5 ]

beste Piloot

Ik vind het nogal wat zo’n naam in een eend! maar nou jouw probleem je zegt enige stekkers losgetrokken en daarna mogelijk een verwisseling gemaakt. Het voorstel met de bougies is oke maar je kunt eenvoudiger kijken of je 12 volt op de bobine hebt als je contact maakt, wagen even op en neer duwen zodat de punten open en dicht gaan.
succes Ben

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4923
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 juni 2017 03:17 PM
  [ # 6 ]

Maar daar heb je een voltmeter of een testlampje voor nodig en ik ga er vanuit dat als iemand moet vragen hoe je kunt constateren dat er vonk is, dan hij dat niet heeft.

Profiel  
 
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 06 juni 2017 04:51 PM
  [ # 7 ]

Dankjewel voor alle reacties, daar ga ik zeker mee aan de slag!

Een voltmeter heb ik inderdaad niet, ik rijdt al twintig jaar zonder grote problemen rond in mijn Eend. Mazzel misschien…

Ik ga zo eerst mijn claxon maar eens testen, dat had ik nog niet geprobeerd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2017 05:05 PM
  [ # 8 ]

Een claxon heeft een ander stekkertje dan de bobine. Die is het niet.
Je moet een rode en een blauwe ronde stekker op je bobine hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 06 juni 2017 07:49 PM
  [ # 9 ]

Rood en blauw? Ik heb een geel en een groen stekkertje

Profiel  
 
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 06 juni 2017 07:54 PM
  [ # 10 ]

Ik heb geprobeerd en foto te plaatsen, maar het bestand blijft te groot.

Profiel  
 
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 06 juni 2017 08:59 PM
  [ # 11 ]

Zo eens proberen…

Afbeelding Bijlagen
20170606_195117_crop_800x600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4923
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 juni 2017 10:29 PM
  [ # 12 ]

Hier heb je het schema, het onderste deel van het plaatje. De schakelaar is je contactschakelaar en je ziet dat via het contact er accuspanning op een aansluiting van de bobine terecht komt.

De andere aansluiting gaat bij de eens rechtstreeks naar de onderbrekerpuntjes, veel simpeler kan een ontsteking niet zijn.

Misschien kun je de draadjes een stuk achterna gaan. Bij de bouwmarkt hebben ze van die testlampjes in de vorm van een soort pen en bij de Action koop je een multimetertje voor nog geen vier euro.

Als je het contact aanzet moet je op een van de twee draden spanning hebben. Dat meet je tussen die draad en de massa van de auto, dus ergens op een stuk blank metaal.

Als de contactpuntjes dicht zijn krijgt de andere aansluiting van de bobine via die puntjes massa en staat er de volle spanning op de wikkeling links op de tekening.

Op het moment dat de puntjes openen valt die spanning weg en zal er in de andere wikkeling een puls voor een veel hogere spanning zorgen welke de bougies doet vonken.

Dus kijk of je spanning hebt op de bobine als het contact aan staat.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 06 juni 2017 11:25 PM
  [ # 13 ]

Sommige eenden hebben eenzelfde stekker op de claxon als op de bobine.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juni 2017 09:19 AM
  [ # 14 ]
piloot77 schreef:

Zo eens proberen…

Dit lijkt erop. De blauwe is iig goed. Maak even een iets ruimere foto om te zien of we de juiste plus hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
piloot77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 04-01-2009

- 2CV Special
Gepost: 07 juni 2017 05:02 PM
  [ # 15 ]

Bij deze…

Morgen hoop ik tijd te hebben om met de bougies aan de gang te gaan.

Afbeelding Bijlagen
20170607_165541-1651x929_crop_800x600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook