Zo, meteen door na terugkomst! Lekker bezig Derk!
Wel foto’s blijven maken:)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zeker! Maar dan moet er ook iets te zien zijn natuurlijk. Dit is allemaal niet erg visueel spannend nog.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De kleppen moeten toch altijd koud gesteld worden bij deze motor? Wel opnieuw stellen na het natrekken van de kop natuurlijk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Normaal gesproken stel je de kleppen van een DS warm, maar als je zo’n motor nog in opbouw hebt is dat een beetje moeilijk. Ik had eerst alle stelboutjes gangbaar gemaakt en om het mezelf makkelijk te maken bij het inbouwen van de tuimelaars alles zo ruim mogelijk gezet. Met iets van een centimeter klepspeling wordt dat warmdraaien ‘een dingetje’, maar daarom heeft Citroën dus gewoon afstelwaardes voor koude afstelling in het WPHB staan. Als de motor daarmee op temperatuur is wordt alles organiek, dus warm, op 0,20 inlaat en 0,25 uitlaat gesteld. Uiteraard wordt er ook weer rekening gehouden met het natrekken van de kop.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds kleppen stellen we koud. Warm mag, doch, koud is de methode prefere par de sa André Citroen. Dus, warm kan, koud is makkelijker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou kunnen hoor. Het (Nederlandstalige) werkplaatshandboek van de Société Anonyme des Automobiles André Citroën zegt dat de kleppen normaliter warm worden gesteld. Er worden ook afstelgegevens voor koude toestand gegeven maar wel speciaal met de opmerking dat je die alleen gebruikt als warm stellen niet mogelijk is (zoals tijdens een revisie). Maar het werkplaatsboek beweert wel vaker dingen die niet met de praktijk overeen komen…
Koud is zonder meer wél makkelijker.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en koud = koud. hoe warm is warm? ergo: koud stellen is naar mijn idee (en ook wel ervaring) toch net ff nauwkeuriger. Trouwens, injectie’s altijd koud stellen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat laatste bedoelde ik met “deze motor”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar deze motor wordt dus een DX4. De injectiekop is verkocht en er ligt inmiddels, zoals oorspronkelijk bedoeld, een nieuwe carbu-kop op.
Volgens mij is warm kleppen stellen bij een injectie ook zo ongeveer onmogelijk, want eer je bij de stelboutjes kunt is het blok toch al koud
Edit: kan ik de afstelgegevens voor ‘koud’ uit het WPHB dan eigenlijk wél gewoon aanhouden?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zou ik gewoon doen.
Ik stel ze trouwens altijd warm. Blok blijft behoorlijk lang op temperatuur.
Mooi klusje voor de winter als je de kopbouten natrekt.
Heb je gelijk lekker warme toppen…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dus de inlaatzijde zit er weer op. Morgen even gele verf meenemen voor het oog van de peilstok.
En nieuwe tapeindjes in de spruitstukken. De boel is met een dummy vlampijp netjes vlak gesteld.
Ook zitten de motorsteunen weer aan het blok. De steunen die in de auto op de motorfunderingen staan waren al eens vernieuwd, maar ze worden uiteraard straks verherinspecteerd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Morgen even gele verf meenemen voor het oog van de peilstok.
Derk
Ja, dat zou ik zeker doen!
Ziet er niet uit in het wit!
( mooi werrek Derrek!)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo beter, Hans?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat geel, is dat de oorspronkelijke, “officiële” kleur voor de pijlstok ?
Beetje Off-topic, pure onnozele nieuwsgierigheid ->
Waarom zit er een boutje in het inlaatspruitstuk, in het kanaal voor de eerste cilinder?
Had ik ook, ik dacht dat dit door een eerdere eigenaar was aangebracht.
Inmiddels heb ik het spruitstuk vervangen en een aangepast, ander exemplaar er op geschroefd.
Deze laatste heeft geen boutje daar zitten maar wel een gat in het gegoten blokje rechts tegen het eerste inlaatkanaal zodat daar iets aan of ingezet kan worden.
Waar is dat allemaal goed voor?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Dat boutje is waarschijnlijk een afdopping van een voormalige vacuumslang-aansluiting voor een LPG verdamper. Die oude LPG-systemen regelden de hoeveelheid instromende LPG op basis van het vacuum in het inlaatspruitstuk.
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break