Al langere tijd hebben wij last van een emissiestoring in onze C4GP. Deze is bij meerdere dealers, garages en gas specialisten geweest, maar nog altijd is het probleem aanwezig. Al moet ik zeggen dat het probleem wel minder vaak opduikt.
Probleem is dat op willekeurige momenten de auto een emissiestoring aangeeft. Meestal als de motor warm is en je met een hoge snelheid naar stilstand gaat (afrit snelweg), maar het komt ook wel voor tijdens het rijden. We kunnen het helaas niet goed reproduceren wat het zoeken naar de oorzaak lastig maakt.
LPG is losgekoppeld en de storing blijft dan aanwezig. Sterker nog, juist op LPG lijkt de auto goed te rijden.
Bogies en Bobines zijn vervangen
Nokkenas sensor is vervangen
nokkenasversteller is vervangen
Beide lambdasondes zijn vervangen
Injectoren zijn verwisselt om uit te sluiten dat het hier in zou zitten. Storing zou namelijk naar één van de injectoren wijzen volgens de garage. Storing bleef echter waardoor het niet aan de injector zou kunnen liggen.
Er wordt nu aan de computer gedacht, zou dit een plausibele oorzaak kunnen zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen maar zou wel een verklaring kunnen zijn waarom het probleem niet altijd optreed maar volkomen willekeurig.



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Misschien een carbon cleaning laten doen bij GJO
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Sluiting in de bedrading naar de injector misschien? Wat voor foutcode geeft ie? Is de auto uitgelezen met een Lexia of met een willekeurige OBD II scanner die wellicht de fout niet goed uitleest?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Goede vragen!
De carbon cleaning is al 2x uitgevoerd en heeft het probleem niet opgelost.
Sluiting in de bedrading zou kunnen, maar hoe kan ik dat controleren anders dan een fysieke inspectie? Geeft een lexia hierover duidelijkheid?
Hij heeft bij verschillende bedrijven aan een scanner gehangen, waaronder een citroen dealer. Ik verwacht dat deze een lexia heeft gebruikt voor de diagnose. Ik weet de codes op dit moment niet. Zodra de storing zich weer voordoet zal ik met mijn universele OBD II scanner de code uitlezen. Of heeft dit helemaal geen zin en geeft mijn scanner andere codes aan dan een lexia?
In principe geeft je ODB scanner de goede code aan, maar dat zijn alleen de “openbare” codes.
Autofabrikanten kunnen veel meer informatie uit hun computers halen dan ze in OBD code kwijt kunnen en/of willen. Vandaar dat je met een Lexia en iemand die dat goed kent meer van een Citroen te weet komt.
Ik kan je afraden telkens naar iemand anders te gaan met een fout: Je moet namelijk “historie” opbouwen om te kunnen begrijpen wat er gebeurt, alleen iemand die er een patroon in zal zien zal kunnen begrijpen wat er gebeurt, want als het eenvoudig was was het al gevonden nietwaar.
Als je altijd naar dezelfde Lexia man gaat houdt die een foutlog bij van je auto ( als hij het goed doet…). Als je langere tijd met een OBD lezer hetzelfde doet heb je minder goede informatie, maar het kan ook werken.
Ik zie en hoor maar al te vaak dat de fouten “gereset” worden om te kijken of ze terug komen, maar dan worden ze vaak niet bijgehouden en weet je na een tijdje nog steeds niet wat er allemaal fout gaat. Helaas is een moderne automotor redelijk complex dus kunnen er ook “vreemde” fouten voorkomen die je alleen kunt begrijpen als je de motor goed begrijpt.
Mijn vraag is dan ook: Je hebt een emissiestoring: Mooi, maar wat wil dat precies zeggen, waar en wanneer treedt die op ? Blijkbaar duidt die storing op een injector die niet feilloos werkt? Als je iets vervangt dat kapot lijkt en de situatie verbeterd niet dat lijkt mij dat die component niet kapot was. Met trial en error kom je er niet veel verder bij zo’n modern stuk techniek.
Misschien kun je ons ook wat meer details geven: Bouwjaar, welk motor, welke gasinstallatie, versnellingsbak, bijzonderheden van de auto, beetje gebruiks-geschiedenis etc. Speculeren kunnen wij ook, maar dat helpt je niet verder: Je diagnose van het probleem lijkt me nog niet maximaal om het zo te zeggen.
Nog iets: Als je fouten echt “random” zijn, d.w.z. dat er telkens andere fouten voorkomen dan heb je misschien wel een probleem met de communicatie bussen tussen de diverse electronica in je auto en dat zou best wel eens kunnen liggen aan een probleem bij de inbouw van de LPG installatie, d.w.z. de manier waarop die aan de electronica gekoppeld is, maar zonder verdere informatie is dat dus speculeren.
Defect in de computer: Lijkt me niet logisch, dus past bij de trial and error methode..die alleen je portemonnaie uitput.
To err is human, not to err is divine.


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Het klinkt misschien stom, maar hoe zit het met de brandstoffilter, luchtfilter, ... Daar lees ik niets over, terwijl het ook in zulke kleine dingen kan zitten.
Bij mijn C6 (2.2HDi, ik weet het, andere motor en auto, maar toch) had ik last van hetzelfde fenomeem. De brandstoffilter werd vervangen en nu is het al weken weg, misschien kan het helpen.
Groet
Matthias
Hallo
Ik zit nieuw op het forum en uiteraard met een reden
ik rij een Picasso C4 benzine uit 2008
tot een maand terug geen enkel probleem, beetje veel olie verbruik maar dat was het wel.
nu heb ik de melding emissiestoring in het display,
deze melding treed op na een stuk gereden te hebben en stil sta bij een stoplicht b.v. het vermogen valt weg en het lijkt alsof de auto op 3 cilinders loopt.
bij het uitzetten van de auto staat ie mega te loeien, de fan maakt dan over uren.
uiteraard naar de garage geweest.
bougies vervangen alle 4
bobines vervangen allemaal
injectoren vervangen allemaal.
Het resultaat is dat het probleem er nog steeds is.
Graag hulp, tips en tricks
Julian



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Is ie dan wel uitgelezen? Want ja je ziet alles zo maar gaan vervangen heeft niet altijd zin, en brengt je op hoge kosten, weke motor betreft het, de1800cc ??? En wat noem je een hoog olie verbruik?
Het gaat om een 1600 motor
ik heb het inderdaad uit laten lezen bij de dealer.
Het vervangen van de verschillende onderdelen zijn niet allemaal tegelijk gebeurt maar steeds apart.
bij het uitlezen kwam de volgende melding ‘overslaande ontsteking in cilinder 3’
het rare is dat de melding in het display en het inhouden van het vermogen ook zomaar verdwijnen.
dinsdag maar weer eens naar de garage om verder te zoeken.
het olie verbruik is naar mijn inzicht best hoog, elke 3 maanden bijvullen



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Heb nog even een vraag voor je, heb je wel eens het idee dat de snelheidsmeter weg valt? En ja om de 3 maanden bij vullen ??? Er zijn mensen die dan 300 km hebben gereden, maar er zijn er ook die dan 3500km hebben afgelegd , als het verbruik 1 liter olie op 1200km wordt is het verbruik te veel, het kan natuurlijk ook zijn dat je het verliest, maar dat merk je door als je thuis terug komt, en je plek zit vol olie vlekken, maar we wachten even af op je antwoord van de km teller, want als dit zo is, dan hebben we het euvel gevonden,
Nou we zijn er toch nog een tijdje mee doorgereden, storingen P1340 en P0139. Het aparte was dat als je de airco flink liet blazen op het moment dat je de snelweg afkwam er niets aan de hand was. Ging prima, tot vandaag de airco niet meer wilde blazen…
Alle zekeringen nagelopen, allen in orde. Dashboard uit elkaar en de aanjager eens inspecteren. Nog net geen kortsluiting in de draden die naar de regelmodule gaan, maar wel al flink gesmolten. In de stekker die aan deze kabel vastzit is al een gaatje ontstaan… Stekker gemeten, staat 12v op, dus waarschijnlijk ligt het aan de regelmodule.
Nu is de vraag of dit komt doordat ik de aanjager wat intensiever heb gebruikt de laatste tijd, of dat dit al langer aan de gang is en deze “emissiestoring” dus toch een elektrische oorzaak heeft. Vanavond al een stukje gereden zonder aanjager (niet aangesloten) en dat ging zonder storing.
Morgen een nieuwe regelmodule bestellen, maar hoe repareer ik de gesmolten draden en stekker? Op de sloop een nieuwe stekker (met stukje draad) zien te scoren en deze solderen aan de bestaande kabel? Of is het toch wel te adviseren om de gehele kabelboom te vervangen? Hoe loopt deze?
Gisteren de citroen dealer maar weer eens opgezocht, opnieuw laten meten.
de uitkomst is hetzelfde, storing overslaande ontsteking in cilinder 3.
de dealer wil nu een compressie meting laten doen, kosten ongeveer 200 euro. en dat is alleen de meting.
wordt vervolgd
Vanmorgen een iets langer stuk gereden (zonder aangesloten aanjager), helaas toch weer storing. De aanjager is dus niet de oorzaak…
Julian schreef:
Gisteren de citroen dealer maar weer eens opgezocht, opnieuw laten meten.
de uitkomst is hetzelfde, storing overslaande ontsteking in cilinder 3.
de dealer wil nu een compressie meting laten doen, kosten ongeveer 200 euro. en dat is alleen de meting.
wordt vervolgd
Dit heb ik 2 jaar geleden ook gehad. Foutmeldingen op verschillende cylinders. Bobines vervangen alleen emissiestoring bleef maar terugkomen.
Uiteindelijk bleek het de brandstofpomp te zijn. Deze vervangen en de melding is niet meer teruggekomen.
Ik heb een C4GP met benzine motor.