Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mooie motordonor! https://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/9503
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Vandaag verder gegaan met het BX avontuur. Speciaal een dag vrij genomen om de auto thuis te krijgen, de auto stond op de parkeerplaats van de Gamma (op het Hoendiep) heb daar een willekeurig stuk slang bevestigd om maar weg te kunnen. Heb mijn route strategisch gepland en de auto stopte er mee in Corpus de Hoorn voor de stoplichten (misschien 5 kilometer). Gelukkig huur ik daar in de buurt een parkeerplek voor mijn andere auto en heb de BX daar naartoe geduwd (halve kilometer) en neergezet.
Ik ben er ook achter dat deze (BX K9) wel degelijk met een carburateur is geleverd en dus het hele injectiesysteem er dus echt niet op hoort. Dit verklaart de brandstoftoevoer ook direct, er zit geen pomp in de tank.
Ik aan het beunen op de parkeerplaats
CLoseup
Inhoud motorruimte
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou er van twee één maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat ben ik nu ook serieus aan het overwegen. Wil alleen eerst zeker weten of bij mij de koppakking nog wel heel is.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even koelsysteem (laten) afpersen.
Moet je natuurlijk wel eerst allemaal dichte slangen hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Zou het probleem dan niet ook gewoon opgelost kunnen zijn als je een brandstofpompje in de tank monteert?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daar ben je er niet mee.
Afhankelijk van het feit of de originele brandstofdrukregelaar in het injectiehuis nog aanwezig is en nog goed werkt moet er ook nog iets met de externe drukregelaar gebeuren.
Die staat overigens veel te hoog afgesteld voor de originele injector.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Klopt, dat in ‘90 nog BX-en op de markt kwamen met een TU plus carburateur. Oude voorraad? Aan je organummer (vier cijfers, te vinden op wielkast in de motorruimte rechts) kun je zien wanneer je BX werkelijk van de band is gekomen. Het blok in de Deauville is van ‘93 (als het originele blok er nog in zit) en ook een monopoint. Geen carb. Hoe origineel wil je het gaan maken? Beste een heel karwei om alles terug te bouwen. De suggestie van René (van twee één maken) lijkt mij de kortste klap. Succes in ieder geval.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Als ik het me goed herinner zat er op de K9 modellen origineel een carburateur op met een extra electronische regeling en een choke-automaat. Dat was niet het meeste betrouwbare onderdeel van deze BX’en om het maar zachtjes uit te drukken, ( die choke automaat was eerlijk gezegd een ramp…_ vandaar dat ze veel vervangen zijn, of de choke met een handkabel uitgerust en de electronica afgezet).
Als je echt terug wilt naar een carburateur neem dan een veel vroegere uitvoering zonder poespas met handchoke.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Als je echt terug wilt naar een carburateur neem dan een veel vroegere uitvoering zonder poespas met handchoke.
Dat is dan toch nog geen TU-blok, maar een X-blok (XY7/XY6B)?
Een heel ander blok, 72 gr achterover gekanteld met een heel andere ophanging.
Ik zou gewoon het hele monopointgebeuren origineel maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Van 86 tot 90 zijn er nog heel veel TU3’s met enkele en dubbele carburateurs geleverd dacht ik zo, de eerste jaren waren die prima, alleen de versies met carbu en katalysator ( de K9’s) zijn problematisch volgens wat ik me kan herinneren. Ik kan me vergissen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik weet niet beter dan dat in het geval van de BX in 1989 de overgang van X-blok naar TU-blok is geweest.
Er zijn wel TU3’s met carburateur geweest in de tweede helft van de jaren 80, bijvoorbeeld in de AX, maar niet in de BX, behoudens de K9-versie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hoe dan ook, monopoint erop meubelen en kloppend maken en de rest eraf. Dan benader je de originele uitvoering van deze BX het dichtst en het lijkt mij de gemakkelijkste en goedkoopste weg. Als de eigenaar echter bang is voor de Orginal Polizei, dan moet er een carb op. Of daar een automatische choke bij hoort, weet ik dan weer niet. Wat ik wel - uit ervaring - weet is dat die choke perfect kan werken. Alleen ligt het benzineverbruik wat hoger dan de exemplaren zonder die choke.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Even een update (voor de geïnteresseerden).
Afgelopen zondag de auto naar mijn ouders gesleept (meer ruimte om er aan te werken). Was nog een heel gedoe omdat de knipperlichten het ineens ook niet meer doen. Eenmaal aangekomen begonnen met nakijken wat er stuk is en daar ben ik tot de conclusie gekomen dat de auto helemaal niet meer vonkt. Voor mogelijk zover het hele ontstekingssyteem nagemeten (weerstand van spoelen ed. bij gebrek aan inductiemeter). Omdat alles verder in orde lijkt, denk ik dat de ontstekingsmodule kapot is, ik heb dus een nieuwe besteld, zal over een paar dagen wel komen.
Mijn plan voor de auto is de motor zo simpel mogelijk maken. Dit betekend een carburateur met handchoke, pulsair systeem heb ik er niet bij (en lijkt me ook niet nodig). Originaliteit geef ik niet om, de reden dat ik liever een carburateur heb is dat gewoon werkt, waar injectie electronisch gestuurd is.
hellum schreef:de reden dat ik liever een carburateur heb is dat gewoon werkt
Tsja, als alles goed staat afgesteld en je het iedere zoveel duizend km weer bijstelt, lekker wilt choken en in de winter moeilijk wil doen met starten en nooit zo zuinig uit bent als met injectie