Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zojuist op de brug gewest met de c5 2.0 HDi om uit te zoeken waarom er geen turbodruk is in de luchtslangen rond de intercooling.
Nergens een lek gevonden of een losgeschoten slang.
Dus lijkt het er op dat de turbo stilstaat, terwijl die geacht wordt te draaien.
Daarom maar op zoek naar een vervanger.
Wie heeft ervaring met deze rotklus?
Ik las ergens dat iemand het ding er uit schroeft en niet het subframe laat zakken, maar de rechter aandrijfas er uit haalt.
De vraag is uiteraard wat het meeste werk is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Weet je zeker dat ie niet draait Jan? Kan het zijn dat de wastegate open blijft?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik kon maar even op de brug. Bij draaiende motor en flink gasgeven was geen luchtstroom te bespeuren.
Ik veronderstel dat de lucht uit de wastegate niet ongemerkt passeert.
Ik zat op de brug in de auto en heb het dus niet zelf kunnen zien/horen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Lucht uit de wastegate gaat rechtstreeks de uitlaat in, dan zou je theoretisch gezien geen druk opbouw hebben bij je turbine wiel. Vraag blijft dan, als de wastegate open blijft staan kan dan bij vollast van de motor alle uitlaatgas gebypassed worden door de wastegate waardoor de turbo ‘stil’ blijft staan.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Klinkt plausibel.
Hoe krijg ik die wastegate onder controle?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Als je de lexia eraan hangt en de turbodrukken uitleest? Er zal toch een verschilwaarde aangegeven moeten worden bij een functionerende wastegate.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is nou het nare. bij mijn type C5 werkt de Lexia niet naar behoren. Slechts enkele motorfuncties en de vering zijn uit te lezen.
Maar: er IS geen turbodruk, dus er valt ook weinig uit te lezen. lijkt mij.
De regeling van die waste gate gebeurt pneumatisch, als ik het wel heb. Dat ziet de Lexia dus niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat klopt maar daarom zei ik ook als hij zou functioneren, iets wat hij blijkbaar niet doet dus.
Wastegates kunnen ook elektrisch aangestuurd worden, maar de c5 pneumatisch als ik me niet vergis. Kun je zelf vinden op service.citroen
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ik weet niet hoe het met deze auto zit, maar met mijn XM TCT werkte de wastegate met een krukje waar een stangetje naartoe ging en die was los gekomen waardoor de wastegate volledig geopend bleef staan.
De reparatie was heel eenvoudig, stangetje weer vast maken en hij ging weer als de brandweer.
Wat wel eens gebeurt is dat het lager van de turbo vastplakt ( door slijtage). Kun je niet de inlaatkant loshalen en kijken of je de turbine met de hand kunt bewegen? Wastegate is een drukdoos met een stangetje en een klep. Die kleppen gaan nooit helemaal dicht en als ze open staan krijg je geen druk maar draait je turbine toch nog een beetje. Veel druk in de inlaat is wastegate open, dus 0 druk zou dicht moeten zijn. Kan zijn dat de stang vastzit ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Net bij een dealer aan de dagbox geweest. Ook daar: Alles wijst er op dat de turbo niet draait.
Dus begonnen met onderdelenzoeker.
Benieuwd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Meestal kun je er aan de zuigzijde wel bij om te voelen of hij vast zit.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ok, ga ik proberen. Maar wat als hij niet vastzit?
En als hij wel vastzit, wat is dan de oorzaak. M.a.w., waarom zit de volgende niet ook snel vast?
Deze auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad. Ik verwacht geen carter vol bagger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik verwacht dat als hij vast zit, dat het lager is gesneuveld. Zo’n turbo draait bijna 200.000 rpm en heeft smering en koeling nodig. Als dat even in gebreke blijft is het einde oefening.
Dus lijkt het me belangrijk om de smering en koeling te controleren voor je een andere monteert.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, ik zie nog niet direct hoe of wat ik kan controleren aan die olieleidinkjes heen en terug naar de turbo.
Deze auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad.
Het ding gebruikt nog steeds geen olie (dus nooit met te weinig olie gedraaid.)
Vanaf topsnelheid zwaar in de remmen en dan direct motor af in elk geval nooit zolang ik er mee rij.
Voorshands wordt het dus de oude er af schroeven en de vervanger er weer op.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Meestal wordt aangeraden bij het vervangen van de turbo ook de olieleiding vervangen, ook om het oliezeef schoon te maken. Dit zodat je zeker weet dat de aanvoer van olie 100% is. Je krijgt tijdens de verbranding toch te maken met roetdeeltjes in de olie, ik kan me zo indenken dat dit toch slijtage oplevert na een X aantal km’s, deze laatste factor wordt natuurlijk ook deels bepaald door onderhoud en gebruik. Hoeveel km zit deze turbo erin als ik vragen mag? Meestal wordt gegeven dat een turbo na 160.000km begint in te minderen op de te leveren opbrengst, ik ben eens benieuwd wat de levensduur was van deze turbo.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*