Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Afgelopen donderdagavond hebben we toch nog behoorlijk wat kunnen doen.
De brandstofslang heb ik allemaal vervangen door standaard Gates 8mm slang met nieuwe klemmen en dat zit echt prima en veilig. Een nieuw brandstoffilter had ik al eens besteld en zit er uiteraard ook onder. De tank hangt er weer onder, nog best een gepiel met al die slangen en slangetjes. In de rode cirkel zie je het gerepareerde ophangpunt. De draagbeugels waren dus ook krom, die had Bart Ebben nog liggen voor een schappelijk bedrag.
De achterste drie bollen heb ik voor een prikkie laten vullen bij Chyparse. Vullen van een losse bol kost maar een euro of 12 plus BTW. Helaas is alles onder de auto door de jaren stilstand wel wat aangeroest, maar de belangrijke dingen zoals het achterste subframe en het leidingwerk daar boven is nog perfect.
De uitlaat kon er ook weer onder, een Walker die ik er ooit eens onder heb gezet. Het binnenwerk van de einddemper is aardig verrot, maar verder verbaast het mij eigenlijk hoe goed hij nog is. De drager voor het reservewiel is wel behoorlijk afgetakeld, misschien vind ik daar nog eens een betere van.
We hebben ‘m toen naar buiten kunnen rijden en op eigen terrein een klein stukje proef kunnen rijden. Daarbij kwamen toch nog wat kinderziektes een het licht. De ruitensproeier voor doet het niet, pompje dood, de remmen voelden zompig en de kachelmotor kapte er mee. Ook bleken de lagers van beide koelfans nogal wat herrie te maken.
Ik heb twee koelventilatoren, een kachelmotor en een nieuw sproeierpompje besteld. Spannend natuurlijk of dat nog geleverd gaat worden voor komende donderdag. Daarom hebben we vandaag nog maar het een en ander gedaan. Om te beginnen de remmen ontlucht, hij remt nu echt heel erg goed, alles zit er natuurlijk ook nieuw of gereviseerd onder. Vervolgens de kachelmotor uitgebouwd, de motor zat echt muurvast. Hij is wel weer gangbaar, als de nieuwe niet op tijd is kan deze er voorlopig weer in.
Alleen het sproeierpompje kan nu dus in de weg staan van een nieuwe APK, maar dat is op de dag zelf ook nog wel te regelen. Het pompje zit in heel veel verschillende citroëns en is via de wielkuip vrij eenvoudig te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat schiet lekker op!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zeker Jan. Nu is het wel zo dat hoe meer je doet, hoe meer dingen je tegenkomt die je ook aan wilt pakken, maar ja, je moet ergens beginnen. Wat dat betreft is APK een goed startpunt.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker man, dat gaat de goede kant op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lucas schreef:De drager voor het reservewiel is wel behoorlijk afgetakeld, misschien vind ik daar nog eens een betere van.
Stralen en opnieuw behandelen?
Doorrotten doen ze niet zomaar lijkt me.
APK zou mooie stap zijn deze week!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Is dat draadeind waarmee die reservewielbak vast zit nog gangbaar? Anders denk je dat je een reservewiel hebt, maar dan kan je er niet bij. Been there…
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het probleem is juist dat ze wel doorrotten. De stangen blijven we heel, maar het plaatwerk van de bak rot.
Het draadeind hebben we lekker ingevet Jan en de extra veiligheidshaak is ook weer gangbaar.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik haalde dat rotte blik er altijd af. Doet toch niets
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb de goede stukken laten zitten en er ook wat gare stukken afgebroken.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De originele CD-wisselaar lijkt het overigens te hebben begeven. Toch jammer, want er bleken nog een paar leuke cd’s in de XM te liggen.
Ik heb voor een klein prijsje nog wel een originele cd-wisselaar voor je liggen. Vooraf even goed kijken of de aansluiting hetzelfde is, heb al gezien dat die tussen de bouwjaren verschilt.
Leuk topic trouwens, volg het al geruime tijd met plezier!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Bedankt voor het aanbod, ik neem contact met je op als ik deze niet meer aan de praat krijg!
Het merendeel van de onderdelen is binnen, de kachelmotor, sproeierpompje en 1 koelfan. Het sproeierpompje was echt nodig voor de APK en liever monteerde ik ook meteen de nieuwe kachelmotor en dat lijkt dus te gaan lukken op de valreep. De rammelende koelfans houden het nog wel even uit en zijn sowieso geen APK-afkeurpunt.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag is ook de tweede nieuwe koelfan geleverd:
Het nieuwe ruitensproeierpompje zat er ook rap in. Opkrikken, wiel linksvoor er af, wielkuip er uit en je kunt er zo bij. De nieuwe AVA kachelmotor zat er ook zo in en levert een stevige hoeveelheid wind.
Als laatste de koplampglazen nog even gekit, beide kanten van het rubber, want daar zat vocht in zodra hij in de regen had gestaan.
Morgen naar de APK, ik heb er wel vertrouwen in.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, toch best een spannende dag vandaag.
De XM naar Nieuw-Vennep gereden zonder problemen, ook geen gebreken gevonden, tot zover goed nieuws. Helaas was de CO wel te hoog. Nader onderzoek bracht aan het licht dat de katalysator kapot was. Aan de voorkant ooit gesmolten en aan de achterkant door midden:
Wie wat bewaart die heeft wat, in dit geval een katalysator uit een V6 die nog geen ton gelopen had:
Enfin, eind goed al goed! Oldenhage heeft ook een nieuwe hydractief bol voor gemonteerd, de oude zat muur- en muurvast. Zo op de brug kun je lekker beuken met een hamer en beitel, op de grond was dat geen doen.
Hij staat nu weer binnen in de garage, maar ik mag er weer legaal een jaar mee rijden! Hartstikke leuk hoor. De vering is wel zo hard als een plank. Ik ga de Lexia maar weer eens aanzwengelen!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gefeliciteerd! Die katalysator is echt nog verdraaid netjes zeg . Zie zoiets nu nog maar eens ergens te vinden…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)