Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik had ook nog een compleet nieuwe originele katalysator, maar die heb ik een paar jaar geleden verkocht. Op zich niet heeeeeel handig, maar goed, hier ben ik nu ook mee gered.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gefeliciteerd Lucas, veel rijplezier.
Veersysteem zal wel n paar diodes nodig hebben.
Jaap
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die zitten er al in, samen met nieuwe VN05N’s.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mooi project, veel rijplezier!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd!
Af en toe beetje klussen en ondertussen ook lekker rijden, veel praktischer en leuker.
Valt dan wel even tegen als de vering niet lekker is, maar dat gaat vast goedkomen!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb inmiddels al wat kilometers gemaakt en dat gaat tot nu toe prima. De motor blijft ook koeler dan ooit, net onder de 90 graden, keurig.
Uitlezen met de Lexia zat er helaas niet in, want ik ben de bruine stekker kwijt, lekker is dat….. Ik ga maar ‘ns op zoek naar een nieuwe.
Er zijn ook nog wat dingetjes onderweg zoals een nieuwe multiriem en een v-snaar voor de HD-pomp. Die v-snaar zit er al zeker 19 jaar op en oogt niet al te fris dus die mag wel een keer.
Volgende stap is naar mijn idee een paar nieuwe veerschotels. Ik ga mij eens verdiepen in de opties. Elastomer.eu, via de club of wellicht zijn er inmiddels meer mogelijkheden?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag hebben we de nieuwe koelfans er maar in gezet, want vooral het lager aan de bestuurderskant begon toch wel erg onheilspellend te brommen.
Eerst het front maar een stukje los om wat kruipolie aan de achterkant van de boutjes te kunnen spuiten.
Hier hebben we de boosdoeners, het lijkt zo nog heel wat:
De oude ventilatorbladen zaten helaas muurvast op de motor. Het blad zit dan zodanig in de weg dat je net geen dopje op de boutjes krijgt. Bij de ene lukte het met wat goede wil wel. Bij ventilator nummer 2 was ik het zat en heb ik een stuk uit de oude fan geknipt om er beter bij te kunnen.
De nieuwe ventilatorbladen zitten veel handiger op de motor gemonteerd met een sluitclipje in plaats van een heeeeeel iel boutje dat vastrot en afbreekt als je probeert het toch los te draaien. Blad er af, motor vastschroeven en blad weer vastklemmen. Veel handiger.
En als ze dan alle twee op hun plek zitten ziet het er zo uit:
Uiteraard nog even proefgedraaid en ze doen wat ze moeten doen, en nu wel mooi geruisloos.
Al met al zat het er met een uurtje in. Dat viel mee. Toen zijn we nog even naar de sloop gereden voor een bak voor de middenarmsteun, bij mij is daar een ophangoog van afgebroken, maar helaas. Er stond wel 1 XM, maar daar was een ander stuk van de bak van afgebroken.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het lijkt er overigens op dat de voorste hoogteregelaar toe is aan een schoonmaakbeurt. Als je op de achterkant van de auto leunt corrigeert hij vlot en goed. Als je op de neus gaat zitten zakt hij nauwelijks in en corrigeert hij niet. Dan snap ik ook wel dat hij zo stug veert aan de voorkant…...
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die boutjes van de koelfan breken af omdat ze linkse draad hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
HAHAHAHA, weer wat geleerd! Gelukkig waren ze toch al rijp voor de schroot.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En die veerclipjes zijn van erg goed roestend ijzer, dus flink in een af andere coating zetten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed idee Jan! Vet zal er wel uitgeslingerd worden. Ik kan er wel een likje RX5 of RC900 op smeren.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
.. en hoe is het met je bruine Lexia stekker? Ik heb er nog een paar, waaronder een goed passende.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb ‘m nog niet gevonden. Inmiddels wel een exemplaar gevonden dat ik kan lenen, maar liefst wil ik een kabel van rond naar 30-pins bruin van iemand overnemen.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Als je al een Lexia hebt, heb je dan hier niet genoeg aan?
https://nl.aliexpress.com/item/4000108096932.html
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D