Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb voor het mooi maken van het leer nog wel een tip voor je. Plekken die al te lelijk zijn geworden kun je bijwerken. Ik heb dat in mijn A124 ook moeten doen en heb spul van deze shop gebruikt:
Dat werkt echt heel goed en vrijwel onzichtbaar zonder het “te nieuw” te maken. Daarna heb ik de boel met speciaal spul ingesmeerd: connolly hide care. Ik heb ook schoonmaak spul van hun. Werkt echt top. Je mag het komen proberen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Tsja, ik twijfel dus over dat bijkleuren. Goeie tip wel die shop. Ik ga eerst eens kijken of het na schoonmaken en verzorgen al niet mooi genoeg voor mij is. Maakt die Connolly hide care het leer ook weer wat soepeler?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat spul maakt het leer zeker soepel. Ik gebruik het al 20 jaar denk ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag weer een paar kleine klussen gedaan. De gerepareerde bak van de middenarmsteun zit er weer in, de reparatie is hartstikke stevig. Voor het eerst sinds 2002 zit er nu een armsteun in met een deksel zonder gat waar ooit een telefoon heeft gezeten. Ik moet zeggen, heel comfortabel.
Ook had ik dus de vorige keer gezien dat het slangetje naar de nieuwe MAP-sensor op het tuutje op de inlaat was ingescheurd. Ik heb een paar meter siliconen slang besteld in de juiste diameter. Voor wat montagegemak heb ik de MAP-sensor maar even gedemonteerd. Deze komt uit de magazijnen van GM, topspul. Het slangetje was zo hard geworden dat het in stukken brak…...
Tijdens het vervangen van die slang brak ook een stekker in stukken, volgens mij van de achterste klopsensor. Wel bijzonder, de stekker verbrokkelt al als je er naar kijkt. Het zelfde gebeurde ook bij de stekker van de voorste klopsensor. De stekkers aan de kabelboom zijn nog wel heel. Zoiets heb ik bij een andere XM ook eens gehad, zowel de klopsensoren zelf als de stekkers brokkelden uit zichzelf uit elkaar, heel raar, slecht kunststof.
De aangegoten extra isolatie van een aantal stekkers waaronder deze is daarnaast ooit eens aangevreten door een knaagdier, daar moet ik ooit nog eens iets op verzinnen, nieuwe stekkers of met polymeerkit en een tule iets maken.
Vervolgens de nieuwe koelwatersensoren maar gemonteerd, zo gepiept:
Ook zijn we nog even naar de sloop geweest voor de raamgeleider van de ruit linksachter. Die is al heel lang stuk met als resultaat dat de ruit scheef zakt als je hem open doet. Niet handig met pubers op de achterbank. Ik kijk niet heel erg uit naar montage, want het is nogal een gekloot in de deur.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Eigenlijk wil ik de hele inlaat er een keer afhalen en dan alles doen. Nieuwe brandfstofslangen, nieuwe o-ringen op de waterpijpen, nieuwe thermostaat, gereviseerde waterpomp, nieuwe multiriem met spanner, alle pakkingen nieuwe, injectoren reviseren, beugeltjes stralen en weer netjes zwart lakken…... Zo hou je wat te doen.
Als je zo bezig gaat Lucas, dan zou ik de stekers inclusief tules gewoon vervangen door nieuwe. Gewoon bestellen bij Rick Donkers. Dat heb ik destijds ook gedaan met de stekers van de injectoren. Tijdelijke reparaties/beunoplossingen waren het elke keer net niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Goed bezig Lucas
Je komt allemaal klussen tegen die mij ook heeeelll bekend voorkomen.
Dit waren ooit klopsensoren van mijn XM:
Fijn dat je weer kunt genieten van je XM!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het zijn allemaal van die standaard klussen en gebreken inderdaad Chris. Die klopsensoren van jou waren ook een aardig eind heen! Welk merk heb je gemonteerd?
Die stekkers vervangen, daar twijfel ik dus nog over. De stekkers en kabels zijn namelijk nog helemaal OK op 1 na. Alleen het aangegoten stuk trekontlasting/vochtwering is weggeknaagd. Dat heb je met een nieuwe stekker ook niet.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dankzij de snelle bezorging van Amazon kunnen we ook in deze tijden nog lekker verder klussen.
Eerst hebben we dus geprobeerd de bak leeg te pompen via de peilstokopening. Gaat wel, maar echt handig is het niet.
Met deze handige 5 liter maatbeker weet je precies hoeveel er uit komt:
En dus ook hoeveel er in moet. Ik heb Mannol ATF IID gebruikt.
We hebben een ommetje gemaakt, de auto opgebokt en nog een keer afgetapt via het filter. Ook daarbij de ATF opgevangen in de maatbeker en weer een zelfde hoeveelheid bijgevuld. Vervangen van de ATF kon in ieder geval geen kwaad, de eerste afgetapte 2,2 liter was wat melkig, de tweede keer was het al lichtbruin. De komende tijd ga ik deze operatie nog een aantal keer herhalen.
Als laatste de Lexia even getest met de van JanSr overgenomen bruine stekker. Ik ben een blij man, want dankzij wat inspanningen van Jan past de stekker goed in de connector onder het dashboard. Ander goed nieuws is dat ik niet alleen foutcodes uit kan lezen, maar ook het uitlezen van live waardes werkt. Bedankt Jan!
In de diverse ECU’s weinig bijzonders, alleen storingen op de achterste ABS-sensoren en deze permanente storing in de hydractiefcomputer:
Ik geloof niet dat ik in deze ECU de VN05 relais al eens heb vervangen, wel zitten er diodes in. Die VN05’s vervang ik dus maar eens en dan kijken we weer verder. Die VN05’s heb ik gelukkig nog genoeg op voorraad.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lucas, als je die automaat aftapt is het zinvol om een seconde of 10 de motor te laten draaien. Dan scoor je nog zomaar een halve liter extra.
Je hoeft niet bang te zijn dat daar iets van kapot gaat. Vaak gedaan.
Mede op advies van een Saab-eigenaar, die letterlijk alles van de HP18 weet. Pubiceerde hier ook wel eens.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zat ik ook te denken, de rede dat de ATF olie na 1 rit alweer bruin was is dat het waarschijnlijk is gemengd met een restant van de oude olie.
Is er nog verschil te merken met schakelen na het verversen van de olie?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je verschil merkt, is het eigenlijk al te laat….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Klopt. Je krijgt het er nooit allemaal uit. Spoelen is ook geen goed idee, want daar gaan de 4HP18’s vaak stuk van, dus dat doe ik maar niet.
Ik merk er niks van, de bak schakelt nog even goed als voorheen. Ik laat het hier bij en vervang vanaf nu jaarlijks een keer, dan hou je de kwaliteit van de olie redelijk constant.
Op het doosje van de klopsensoren stond TRW geloof ik. Al zegt dat niks, er kan vanalles in zitten.
De automaat van je dat is een latere 4HP18, die is een heel stuk sterker dat de “oudere”. Omslagpunt van de interne verbeteringen die er toe doen ligt pakweg bij 1994.
In mijn XM heb ik nu een automaat zitten uit een 1995-er. Als je trouw elke beurt wat ATF wisselt kunnen die heel lang mee.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Lucas,
Front van de auto af, zijn dat bovenop aan beide zijde 2 schroeven, onder bdz 1 schroef en die beide schroeven in de wielkuip achter zo’n rubbertje(en natuurlijk een hoop bedrading)
Jaap