Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb inderdaad een verbeterde versie van de 4HP18. Als ik het mij goed herinner zijn rembanden versterkt? Het is nog de originele en er staat nu bijna 290K op de teller dus ook als hij het nu begeeft is dat al best een prima prestatie wat mij betreft.
En wat het front aangat inderdaad, de 4 schroeven bovenop, de twee boutjes achter de rubber doppen in de wielkast en twee Torx-bouten aan de onderkant. En natuurlijk van alles aan kabels, slangen enzo, maar dat wijst zichzelf wel.
Heb je een WPH? Zo niet, mocht je een keer wat nodig hebben dan mail maar ff.
De verbeteringen aan de 4HP18 zijn wat in nevelen gehuld, maar idd de rembanden, maar ook wat verbeteringen aan tandwielen, lagers en een verbeterd brein. Vooral het brein, daarmee is het oppassen wanneer je iets nodig hebt van ZF. Er zijn veel veranderingen doorgevoerd door de jaren heen. Gelukkig staat op elk ZF gietstuk een onderdeelnummer dat weer correspondeert met het bijbehorende onderdelenboek en wat erbij/erin hoort.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Aangezien we nog steeds van alles niet mogen is er nog steeds lekker veel tijd over om te sleutelen, zaterdag was het er weer tijd voor.
Eerst de carterpan er maar onder vandaan, want de pakking lekte. Het viel mij mee hoe schoon de motor nog steeds is na bijna 3 ton. Ik zie dit maar als bewijs dat goed onderhoud het behoud van de zaak is. Deze XM heeft aantoonbaar vanaf nieuw elke 10.000 kilometer verse olie met filter ontvangen. Ik heb na wat onderzoek de rode 5in1 vloeibare pakking gebruikt die bestand is tot hoge temperaturen. Ik ben benieuwd of het dicht blijft. Zo niet, nou ja, da’s duidelijk, dan moet het nog een keer.
Toen maar eens in de hydractiefstoring gedoken. Op de witte stekker tussen pin 8 en 1 en 8 en 2 zou je bijna 5ohm moeten meten, de weerstand van de spoel in de electroklep. Helaas helemaal niks, vreemd…..
Toen ben ik de electroklep er maar onder vandaag gaan sleutelen met het hele blok waar hij op zat. Dit gat blijft dan over. Wel mooi, want ik kan zo wel beter bij de kabel van de lambdasonde waar ook een nieuwe voor onder weg is.
En nu ik er toch onder lag dus ook meteen maar de hoogteregelaar er onder vandaan. Alles uit elkaar, in de ultrasoon en weer in elkaar. Voor de hoogteregelaar zijn nog een nieuwe stofkap, die was gescheurd, en nieuwe leidingrubbers onderweg.
Het blok heb ik uit elkaar gehaald en gereinigd, hier zit het dus alweer in elkaar:
En dit is de electroklep uit elkaar. Zag er allemaal prima uit, helaas heb ik ‘m bij montage iets te strak aangetrokken, helaas, ik kan beter een andere zoeken. Enfin, de weerstand gemeten direct op de spoel, hmmmmmm, 4,8Ohm, precies wat het moet zijn….. Met een paar draadjes 12 volt er op gezet en hij klikt heel overtuigend…....
Dus, de bedrading van de veercomputer naar de stekker op de voorste electroklep eens doorgemeten. Massa, perfect. Maar die stuurdraad, helemaal niks! Daar zit dus een ‘draadbreuk’. Het zal wel een losse stekkerverbinding zijn, maar waar????? Dat wordt in de schema’s duiken. Misschien de multistekker onder de kachelmotor? Daar ben ik wat tactloos te werk gegaan toen ik de kachelmotor verving dus het zou kunnen…....
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Als de lockdown nog langer duurt heb je straks een nieuwe Xm
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Maarre, alle lof, komt vast goed met deze Xm.
En als je schema’s nodig hebt, zeg het maar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Lucas,
Is zo’n ultrasoonreiniger een handig ding om te hebben? En welke inhoud heeft die van jou?
Jaap
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
natuurlijk jaaps! voor alles met kleine kanaaltjes zoals carburateurs, injectoren, hoogte regelaars.
minimum is wel 2 liter..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mijn XM zit er een meerpolige stekker achter de rechter voorste veerbol waar het signaal naar de klep doorheen gaat. Volgens mij komt dat signaal niet binnen in de cabine.
Meet ook meteen ff hoeveel volt de hydractiefcomputer nog levert. Het is een bekend kwaaltje dat die niet meer genoeg levert om de klep open te kunnen trekken. De stuurstroom van mijn hydractiefcomputer was krap aan 6 volt. Daar zit nu een relais tussen met een gezekerde plus direct vanaf accu.
Mocht je een gezekerde plus vanaf accu moeten gebruiken, het kleine zekeringenbakje dat voor het luchtfilter zit heeft een aantal vrije zekeringposities. Die heb ik gebruikt voor het bijplaatsen van zekeringen voor:
- lpg installatie
- relais hydractiefklep
- versterker
- relais startrelais op startmotor (de plus vanaf de accu door contactslot naar startrelais gaat via een stuk of 5 stekkers en ook daar blijft vooral bij heet weer te weinig stroom over)
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Kijk een beetje uit met 12 volt zetten op die kleppen: Die zijn gemaakt om met een hogere stroom op 12 volt aangetrokken te worden en daarna met zo’n 5 volt aangehouden te worden. Daar dienen die schakeltransistors in de hydractief computer voor.
Als je wilt meten hoe het zit kun je een 21 watt lamp of een 10 watt 30-50 ohm weerstand gebruiken om de computer te testen. Lamp gaat even fel aan en dan op halve kracht.
Als je ze test met de accuspanning rechtsreeks erop dan gaan ze soms al kapot in minder dan een minuut.
Als je er permanent 12 volt op zet dan gaan ze op een warme dag in de file kapot, want dan is er geen rijwind om te koelen.
To err is human, not to err is divine.
Dat gaat volgens mij alleen op voor serie 2.
Voor serie 1 is hiervoor door Citroen voor hydractief 1 een servicebulletin uitgegeven met de instructie een relais te plaatsen. (Betreffende servicebulletin heb ik in mijn wph zitten).
De fix met het relais is naast het servicebulletin overigens gebaseerd op deze info:
https://www.xmclub.nl/forum/modificatie-aansturing-elektroklep-hydractive1
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:Kijk een beetje uit met 12 volt zetten op die kleppen: Die zijn gemaakt om met een hogere stroom op 12 volt aangetrokken te worden en daarna met zo’n 5 volt aangehouden te worden. Daar dienen die schakeltransistors in de hydractief computer voor.
Als je wilt meten hoe het zit kun je een 21 watt lamp of een 10 watt 30-50 ohm weerstand gebruiken om de computer te testen. Lamp gaat even fel aan en dan op halve kracht.
Als je ze test met de accuspanning rechtsreeks erop dan gaan ze soms al kapot in minder dan een minuut.
Als je er permanent 12 volt op zet dan gaan ze op een warme dag in de file kapot, want dan is er geen rijwind om te koelen.
volgens mij pulst ie zelfs op 5 volt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Was nog bezig mijn post te editen. Zie hierboven.
@ Lucas, sorry voor het kapen van het draadje. Ik ga anders wel ff verder bij mijn eigen XM draadje.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
HA1 is zeker gebruik tot productiedatum 31 januari 1993, ORGA nummer 5928. ( sommigen melden maart 1993)
Daarna zijn alle series 1 uitgerust met HA2.
Het verschil is dat een HA1 “permanent” op sport gaat als je de knop indruk, bij een HA2 schakelt de computer op een ander “schema” dat “strakker” staat.
Bij een originele HA1 kun je inderdaad een relais plaatsen, maar je zou ook de bekabeling kunnen repareren. Bij een HA2 blaas je geheid de kleppen op.
Lucas heeft een “Late series 1” en dus al zeker HA2, dus de waarschuwing over de stuurventielen is wel aan hem besteed.
Daarnaast zou ik bij elke XM met HA1 nakijken of dat nog wel een echte HA1 is, omdat ik wel een wat ombouw gezien heb naar HA2, of een latere veercomputer gemonteerd op een vroegere HA zonder te weten of dat wel 100% compatibel was.
Boogaert: kan me wel iets herinneren over PWM , maar de laatste keer dat ik in detail naar een Hydractief van een XM gekeken heb is denk ik vorige eeuw.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb geen late serie 1, maar een vroege serie 2, inderdaad met hydractief 2. Bij hydractief 2 trekt de computer de spoel aan met 12V en houd hem vervolgens aangetrokken met een gemoduleerd signaal.
Ik vind zelf een ultrasoonbad heel erg handig. Ik heb een chinese van een liter of 10. Het ding reinigt vrij goed met een koffiebekertje Tickopur R33 en verder kraanwater. Niet koud reinigen, maar opstoken tot 80 graden, naspoelen onder de kraan. Als het wat mag kosten koop je een Bandelin Sonorex, maar voor de amateur die het ook prima vind om ‘m 30 minuten te laten draaien in plaats van 10 is dat overkill.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Voor hydractief 1 geld overigens het zelfde wat betreft aansturing van de electroklep. Aantrekken met 12 volt en daarna met een gemoduleerd signaal aangetrokken houden. Met een scope kun je precies volgen wat er gebeurt, MaartenH en Wimb hebben dat ooit eens laten zien. Helaas staat het internet vol met allerhande desinformatie die anders beweert.
Ook leuk, een golden oldie uit de tijd toen er nog een heel actieve groep XM-liefhebbers was, de
WEICHMACHSCHALTUNG!