Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:Okee, die remklauw.
Zoals je kunt zien lekt hij uit het gaatje in de zuiger. Dat is interessant, want dat is aan de binnenkant van de zuiger afgedicht met een O-ring.
De seal om de zuiger is opgezwollen en aan de randjes gerafeld waar hij in aanraking is geweest met LHM.
Hoe meer je demonteert hoe droeviger het wordt. Die O-ring die het gaatje in de zuiger afdicht was zo hard als steen geworden. In de zuiger waren de nodige brokken vet te vinden.
Alles bij elkaar is mijn conclusie dat ABS heeft verondersteld dat ook in een XM normale DOT remvloeistof wordt toegepast. Er is vet gebruikt waar dat niet mag en er zijn afdichtingen gebruikt die niet bestand zijn tegen LHM. Letterlijk levensgevaarlijk dit soort miskleunen.
Jemig wat een meuk zeg…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies zo’n gevalletje ‘‘topkwaliteit’’ had ik met hitec remslangen aan de vóórzijde van m’n xantia; netjes gemonteerd, en een paar dagen later een bloedhete remklauw en als een malle naar 1 kant trekken. De slang inwendig helemaal dicht gezwollen , dus bleef de remklauw vast staan, de lhm kon niet terug , de klauw kwam pas vrij na losdraaien van de ontlucht nippel. Zo zul je ergens bij nacht en ontij staan met je goed onderhouden citroen. Nouja, 2 nwe erop en probleem opgelost, maar dit zou nooit moeten kunnen hé !
De foto is van de slang die wél lhm verdraagt.
airfryer=luchtbakker.
Resultaat van het delen van onderdelen met andere PSA producten: Als je dan denkt dat op een Peugeot een remsysteem zit dat erg lijkt op een Citroen dan krijg je DOT componenten, die zijn gemaakt van EDPM, en dat kan echt niet tegen LHM.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ja, die remslangen, die moet ik ook eens controleren, want ook die zijn van fabrikant ABS.
Kijk, bij Ate staat er tenminste bij dat ze voor minerale olie zijn bedoeld, die mensen kunnen wat.
De eenvoud van onderdelen halen, die dus ab-so-luut moeten passen en goed zijn, is ws achterhaald, je moet xtra opletten, en controleren, dat blijkt dus…..
En vroeger ging je naar de citro-dealer, die had alles op voorraad, maar ook dat is historie helaas.
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien een domme vraag: een gaatje in de remzuiger? Wat is het doel daarvan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, die remslangen zullen afgaand op DOT en SAE J1401 ook wel van EPDM zijn. Ik heb dus maar twee remslangen en twee revisiesetjes voor de remklauwen besteld.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is een goed plan. SAE standaard J1401 betreft specificaties voor remslangen voor gebruik met, zoals de SAE omschrijft, non-petroleum gebaseerde vloeistof. Dat gaat dus om een remslang met een EPDM binnenvoering, dan een geweven PVA versterkingslaag, daarover een lijmlaag en nog een PVA versterkingslaag en een buitenlaag van EPDM. Met deze slangen i.c.m. LHM kun je dus gedoe aan zien komen.
Specificatie SAE J1401 samengevat door een remslangenboer in de US of A (want via de Society of American Engineers kost-ie $115,- en dat was me net even te dol)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er staat op DOT, SAE brake hose: Dan weet je het al: Een voor de USA goedgekeurde remslang, die dus bedoeld is voor DOT 3,4 en 5.1 remvloeistoffen en dus NIET voor LHM.
Voor de DS liedhebbers: NIET voor LHM, maar eventueel wel voor met een rood systeem, maar met een rood systeem weet je dat je elke component moet controleren, want die kennis is aan het verdwijnen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik zoek eigenlijk nog een tekening van de opbouw van de remzuiger. Ik heb het idee dat er mogelijk een conisch plaatje te veel in zit. In het wph vind ik die tekening niet.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik had bij winparts voor €65 twee remslangen en revisiesetjes besteld met het idee dat het dan voor het weekend binnen zou zijn, maar uiteraard is de levering vertraagd. Uit principe dus geannuleerd en voor €45 opnieuw besteld bij motointegrator. Die hebben de volgende werkdag braaf zoals online beloofd verzonden. Als het dan toch te laat is moet het ook maar zo goedkoop mogelijk.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik had voor de lange aandrijfas al nieuwe hoezen besteld en die heb ik dus niet gebruikt omdat ik een hele nieuwe lange as heb gemonteerd. Een blik in de onderdelentekening leerde dat zowel de binnenste als de buitenste hoes voor de lange en korte as gelijk zijn. In tegenstelling tot de lange as is de korte al niet meer de originele. Een jaar of 15 geleden is er een gereviseerde gemonteerd omdat de tripoide speling had. De buitenste hoes is ongeveer een jaar na montage vervangen door een universele omdat de hoes gescheurd was en een originele niet snel te krijgen was op dat moment.
Nu heb ik de laatste jaren gemerkt dat het een goed idee is om na een jaar of 10 a 15 het vet in aandrijfassen preventief te vervangen. Ik heb al meer dan eens gezien dat het vet uiteen gevallen was in een soort harde klonten en een substantie die zo dun is als motorolie.
De XM stond al op pootjes en het wiel was er al af dus de as was er in een paar minuten uit. Bij de korte heb je ook geen tussenlager dat vervelend kan doen natuurlijk.
Hier kijk je in de losgetikte homokineet. Er leek wat weinig vet in te zitten, maar verder ziet hij er prima uit. Na uitspoelen met ontvetter kan die gevuld met nieuw vet weer terug op z’n plek.
De tripoide was een wat ander verhaal. Zeker voldoende vet, maar inderdaad al uit elkaar aan het vallen in dikke prut en olie.
Na uitspoelen met ontvetter zijn wat beschadigingen zichtbaar op het oppervlak, maar met nieuw vet kan dit nog wel een ronde mee.
Helaas bleek de hoes voor de tripoide toch niet de goede, ik moet een iets grotere hebben. Jammer, maar ook weer niet zo’n drama. Zodra de nieuwe hoes binnen is zit de as zo weer in elkaar. Hij kan dan weer terug op z’n plek wanneer ook de remmen weer terug op de auto kunnen.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb inmiddels wat onderdelen binnen, onder andere remslangen van TRW, een submerk van ZF, toch een respectabel fabrikant. Er staan groene stippen op de slangen, maar het opschrift op de slangen is voor mij reden genoeg om toch even contact op te nemen met de kundenbetreuung van ZF. Ik ben benieuwd of ik binnen redelijke termijn een reactie krijg.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat een joekels van kogels in die tripoides! Vanwege het koppel?
In de DSsen en de SM die ik gehad heb waren ze veel kleiner. Of is het huis hier kleiner?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mister-auto maakt er in ieder geval weer een lekker potje van.
Twee open verpakkingen:
En daar in twee remslangen die 20CM te kort zijn, alle ringen missen die er omheen horen te zitten en zijn bestemd voor een DOT systeem.
Het zal wel weer een heel gedoe zijn te retourneren, al is het na het aanmaken van een klacht wel fijn te lezen dat er rekening is gehouden met mijn verzoek:
Het begint er op te lijken dat het vinden van goede remslangen net zo veel gedoe is als het kopen van een passende radiateur, wonderlijk.