Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een diesel heeft inderdaad wel een bodemplaat.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zomaar wat bespiegelingen zo tegen het eind van onze vakantie
Deze auto heeft de beste airco van alle auto’s die ik gehad of gereden heb. Zelfs met 35 graden buiten, volle zon door de voorruit en 130kmh helling op bleef het interieur behaaglijk zonder dat de blower hoger dan stand 2 van 4 moest.
130 kruisen is prima te doen. Harde zijwind is wel voelbaar maar brengt ‘m niet van koers. Stil is de auto niet te noemen op tempo, maar het wordt ook uur na uur niet vermoeiend.
Hier in Spanje hebben vrijwel alle Multispace’s (oud en nieuw) twee achterdeuren in plaats van een klep. Best opmerkelijk. Over Spanje gesproken: de huidige Berlingo wordt op billboards aangeprezen als ‘made in Spain’ en ook de mijne is in Vigo gebouwd.
Alleen tijdens een helling na Lyon (toen het bloedheet was en de auto zwaar beladen met voornoemde airco flink in bedrijf), die in de drukte met 110 beklommen werd, liep de meter richting de 100 graden. Anders staat deze strak op 90.
Als beloning voor goede diensten heb ik bij Norauto een set vloermatten op maat gekocht
Voor de snelweg is de bak aangenaam lang, alhoewel je soms beter terug naar vier kan om in een beter toerengebied te blijven. ‘Soms’ is eigenlijk alleen op stukken weg zoals de hellingrijke E25 door de Ardennen.
Voor Ventoux is de bak te lang. Je moet dan echt toeren maken (vindt ‘ie niet erg!) en de vaart er in houden. Onderweg omhoog (niet via Bédoin) eigenlijk het hele stuk in z’n 2 gedaan op 5-6K rpm.
Een Berlingo helt best in de bocht en neigt uiteraard naar onderstuur maar stuurt en remt prima, zó prima dat je met zekere bravoure de Ventoux af boendert. Ik begrijp nu ook pas waarom je in Frankrijk áltijd een drammende Berlingo/Partner in je binnenspiegel hebt, je kunt er heel goed mee scheuren
Olieverbruik na 3800 kilometer (waarvan 2000 vakantiekilometers) is 0,5 liter.
Brandstofverbruik is niet heel bescheiden met zo’n 8L/100km tijdens de vakantie, maar dit is dan wel zwaar beladen, airco aan, 130 kruisen en een aantal bergwegen/passen op en af boenderen. 7 op 100 is ook haalbaar. Maar daar doe ik m’n best niet voor. Tijdens de vakantie overigens uitsluitend 98 want dat is lekker Premium.
De Berlingo is een fantastische vakantieauto
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Inmiddels weer thuis! Fijne vakantie gehad en geen moment spijt van de beslissing om met de Berlingo te gaan, en dus niet met de Clio Estate (120 pk benzine handbak) met nog geen 1000 kilometer op de klok die óók in de parkeergarage staat.
De terugreis hebben we verdeeld over drie dagen. Eerst via de Pyreneeën en Andorra Frankrijk in. Andorra zelf is niet zo spannend als het klinkt: een soort Luxemburg in het klein en op hoogte. Het regent er vaak/altijd en het is mooi, maar ook behoorlijk vol gebouwd. Kennelijk valt er goed te shoppen en het land is ook één groot benzinestation. €1,13 voor een liter 98 is niet duur, maar iets voor de grens in Spanje heb ik hetzelfde bedrag betaald en dan niet met slechts 4,5% btw..
Hoe dan ook verlaat je Andorra richting ‘França’ via een pas en de borden willen dat je de daarvoor aangelegde tunnel neemt, maar dat doen wij dus mooi niet
Nu is deze pas flink hoog met z’n 2408 meter, maar aangezien Andorra op zo’n 1000 meter boven NAP ligt is de klim zelf niet heel dramatisch. Toch was het met nat wegdek en een zwaar beladen auto min of meer gedwongen rustig aan doen. En dat ging helemaal prima.
Verderop de RN20, die de mooie groene rotswanden door het dal volgt af gereden. Ergens vlak voor Ax-les-Thermes doemt dit geval op:
Dan moet je net mij hebben met een gezonde fascinatie voor in ongebruik geraakte objecten en vergane glorie. Wat uitzoekwerk toont aan dat dit de Téléphérique de Berduquet/Saquet is, gebouwd van 1953 tot 1955 en in 1979 door de overheid gesloten vanwege gevaar door achterstallig onderhoud. Nog verder zoeken leidt zelfs tot aardige oude plaatjes:
Uiteindelijk overnacht in Tarascon-sur-Ariège. Een erg mooi plaatsje in Franse stijl, maar dan omringd door de groene heuvels van de Pyreneeën. En omdat er geen snelweg is, en ook geen Hypermarché, is er nog voldoende te doen in het dorpje zelf. Er hangt zelfs jeugd rond. Ik kan boeken schrijven over hoe de Hypermarché het Franse platteland leeg heeft gezogen overigens, maar dat ook geheel terzijde.
De volgende dag een probleemloze rit naar een dorpje net onder de Loire en niet ver van Orléans. Gister (de derde zwarte zaterdag) nog een derde dag rijden, maar met een filerisicovermijdende omweg: via Troyes naar Reims, Sedan en Luik en bij Maastricht het land binnen. Is ook een hoop leuker dan het verschrikkelijke Lille/Antwerpen/Breda. En lekker 135 kunnen cruisen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Afgelopen maand weer lekker wat kilometers gemaakt met de Berlingo. Dat gaat echt prima, maar bepaalde zaken begonnen te irriteren. Het trillen van de overigens perfect gebalanceerde wielen bijvoorbeeld. Of het ‘rammelend hitteschild-achtige’ geluid bij hoog koppel op laag toerental.
Nou wist ik al dat er in één van de velgen een ‘hoogteslag’ zit. Ik had kunnen kijken of ik de schuldige kon traceren en dan het reservewiel slachtofferen om dit op te lossen, maar na enige overweging heb ik geopteerd voor een andere oplossing. Een nieuwe set velgen dus. De heilige graal op het gebied van stalen velgen in dit formaat zijn natuurlijk de ‘aluminium plaat’ velgen van de eerste lichting Citroën C5. Het is opmerkelijk hoe licht deze dingen zijn. Even opmerkelijk is het dat deze dingen juist op een verder totaal niet bijzonder verfijnde of uitontwikkelde auto als de C5 zijn geïntroduceerd. Ik weet ook niet of dit nog veel navolging heeft gekend. Ze zijn dus lichter dan stalen velgen, roesten niet, en zijn ook veel lichter dan ‘lichtmetalen velgen’ die, gek genoeg, veel zwaarder zijn dan stalen velgen. Het theoretische voordeel is een lager onafgeveerd gewicht, wat de besturing en wegligging ten goede komt.
Afijn, het setje komt voor een vriendenprijsje bij forumopperhoofd Lucas vandaan en daarmee is een lang gekoesterde droom in vervulling gekomen. Na lang wikken en wegen (winterbanden, verplaatsen van de prima presterende Energy’s?) de beslissing genomen te investeren in een viertal Michelin Crossclimate+. De maat: 185/65R15, met verhoogde laadindex van 92 en snelheidscode T. Ik kan niet anders concluderen dat dit echt prima sloffen zijn. Alhoewel ze een iets ‘zoevender’ geluid produceren zijn ze heel erg stil. Wat ook mooi is: geen trillingen meer! Ik hoef niet meer te kiezen uit 90, 100, 110 of 120 om enigszins zonder vibraties rond te rijden. Hiermee kom ik zeker de winter door en daarna zie ik wel of ik de zomerbanden terug zet of er iets anders mee doe.
Tenslotte nog naar een rammelend hitteschild op zoek geweest, tevergeefs. Wel vastgesteld dat de middendemper en einddemper erg roestig en onfris zijn: dat kan nog wel eens een dingetje worden komende APK-beurt. Echter, een kwikfit-trucje wat bij rammelende nieuwe dempers werkte deed bij mij ook wonderen: een paar tikken met de moker op de dempers en het - vermoedelijk - rammelende tussenschotje lijkt dat nu niet meer te doen.
Hij is fijn dus!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Zomaar wat bespiegelingen zo tegen het eind van onze vakantie
Deze auto heeft de beste airco van alle auto’s die ik gehad of gereden heb. Zelfs met 35 graden buiten, volle zon door de voorruit en 130kmh helling op bleef het interieur behaaglijk zonder dat de blower hoger dan stand 2 van 4 moest.
De auto heeft een warmtewerende ruit zeker? Dat was het allerfijnste aan mijn Berlingo die overigens geen airco had maar waar ‘s zomers de temperaturen nog binnen de perken bleven.
Wagen altijd met de snuit in de zon parkeren, blijft die veel koeler, wel ook je stuur ondersteboven draaien , heb je een stuur dat goed vast te nemen is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik weet het eigenlijk niet zeker, maar ik denk het niet. Hij heeft in ieder geval niet zo’n gekleurde gloed. Mocht de ruit een keer vervangen moeten worden ga ik zeker uitzoeken of dit tot de mogelijkheden behoort.
Overigens had ik vóór de vakantie een paar insteeklampjes vervangen omdat onder andere de klok geen licht meer gaf. Toen is ook de ventilatorbediening los geweest. Vervolgens ging de blower niet meer naar maximaal en sloeg de aircopomp pas aan bij stand twee. Dat komt omdat de pomp normaal pas aan gaat als de blower ook draait en blijkbaar de knop een paar tanden verdraaid terug is gegaan. Is niet optimaal. Mooi campingklusje om dat op te lossen:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Berlingo wordt ook ingezet voor zakelijke kilometers. Een dagje op kantoor zitten is zo’n 80 kilometer woon-werk in totaal. Zo nu en dan komen daar nog wat losse zakelijke ritten bij. De laatste tank heb ik er een gebruik van gemaakt om rond de 100 te cruisen op de snelweg. Gecombineerd met wat ritten door de binnenstad was het gemiddelde verbruik nét geen 1 op 16. Nu zit er E10 in (België, €1,24 de liter) en het zal me benieuwen wat dat qua verbruik gaat doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Crossclimates bevallen prima, alhoewel ik de afgelopen dagen met veel sneeuwval ook best naar échte winterbanden heb verlangd. Het blijft natuurlijk een compromis. Hoe dan ook ben ik zonder kleerscheuren de winterse omstandigheden doorgekomen!
Wel viel me op dat de achterruitverwarming niet werkt. Zekering 10 (40 ampère, stevige jongen) was stuk. Dat is denk ik tijdens het installeren van de radio (waarbij ik onbedoeld de afgetakte plus tegen de antenne hield) gebeurd. Echter: na het vervangen van de zekering nog steeds geen achterruitontwaseming. Het relais hoor ik echter wel. Iemand enig idee?
Ikzelf vermoed eigenlijk een kabelbreuk in/naar de klep. De auto gaat na het met de afstandsbediening ontgrendelen vanzelf weer op slot als je na dertig seconden geen deur hebt geopend. Hij doet dat óók als je de klep wél hebt geopend. Het lichtje lijkt ook niet aan te gaan bij achterklep open. De klep-open-sensor doet dus ook niets..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk een draadbreuk in de doorvoer tussen klep en koets.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zoiets vermoedde ik eigenlijk al wel ja. Dat wordt zoeken. Die mof is er zo af, maar aan de buitenkant van die kabels zul je wel niets kunnen zijn.
Komend weekend maar eens op onderzoek uit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Soms zijn ze gewoon kats door als je de mof eraf haalt.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, meestal zie je gewoon de breuk zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Geen tijd gehad voor klusjes aan de auto. Komt een andere keer wel. Wel van de hele vloot de olie gepeild en de Berlingo lustte precies een kwart liter om ‘m op maximum te krijgen.
Zo’n tienduizend kilometer geleden heb ik de olie ververst. Er gaat 3,25 liter in dit blokje. Van de vier literflessen die ik gekocht heb is zojuist het laatste beetje op gegaan. Dat komt dus neer op 0,75l bijgieten sinds de wissel. Dertienduizend kilometer met een liter vind ik eigenlijk best netjes, gezien deze dunne oliën (5W30) altijd wel een beetje verbruiken. ‘t Is wel andere koek als je het vergelijkt met de Xsara HDi destijds, daar moest 4,3 liter in, maar bij een wissel mikte ik er vier liter in en twintig K later stond hij nog boven het minimum.
Afijn, we malen de kilometers lekker weg zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman schreef:Waarschijnlijk een draadbreuk in de doorvoer tussen klep en koets.
EW schreef:Soms zijn ze gewoon kats door als je de mof eraf haalt.
waterman schreef:Ja, meestal zie je gewoon de breuk zitten.
Nou, ik hoefde dus niet eens echt op onderzoek uit:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!