Hoop dat het hier goed staat ( vind niet direct specifiek een luik voor de tractions)
Ik heb me dus eindelijk mijn unicorn aan geschaft. een traction avant. het is een 55/56 model 11bn
met de 11d motor.
Nu ben ik al deze nacht begonnen met een en ander nazien.
de motor heb ik met wat wikkelen en smeren los gekregen enkel blijft er klep wat steken.
die ga ik nog wat extra smeren en es laten schrikken zodat die ook los komt. met de endoscoop te zien ziet het er nog allemaal redelijk cava uit binnen in.
waar ik momenteel wel een probleem mee heb is het in 1e schakelen en de achteruit. die gaat niet. voelt aan als het ergens de vorken niet krijgt verschoven. 2 en 3 gaan er wel in. iemand een idee hoe ik hier een en ander kan nazien? of klopt het dat de motor moet draaien om die in te schakelen? ( lijkt me niet logisch)
als ik aan de knop van de ruitenwissers draai gaat er 1 van de ruitenwissers maar geen 2 als ik wat verder duw dan beweegt de 2e wel heel licht mee. wss het mechanisme die los is binnen in?
en verder…. wie o wie kan me zeggen waar ik de uitleg van alle knopjes en schakelaars kan vinden? ben wel oldtimers gewoon maar niet deze.
MVG
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Beste Ramses,
Het schakelen van versnelling 1 en achteruit gebeurd met dezelfde schakelstang.
Als deze niet goed is afgeregeld kan je niet schakelen in 1 en A (wel 2 en 3).
Kan je de schakelstok naar het midden brengen of totaal niet? Anders staat de schakelstang van 2 en 3 niet mooi.
Het schakelen moet ALTIJD met een ingetrapte koppelingspedaal gebeuren!
De ruitenwisser bevat een hele boel rubbertjes. Om goed te kunnen kijken wat er allemaal kapot is zou je beter je volledige ruitenwissermechaniek uithalen. Deze zit diep onder het dashboard verscholen.
Als je info wilt over een Traction kan je altijd lid maken van verschillende Verenigingen.
Traction Avant Nederland (TAN) is een grote vereniging vanuit Nederland.
Je zal voor het werken aan een Traction heel wat speciaal gereedschap, onderdelenboek en reservemateriaal nodig hebben.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Hallo,
Met de manuele bediening van de ruitenwisser gaat alléén maar de wisser van de chauffeur (is normaal),als je het motortje opzet gaan beide ruitenwissers.
met vriendelijke groeten,
Marc
Ah zo. Ja Electric heb ik nog niet. Moet nog nieuwe accu in. Top om te weten. En schakel stang gaat idd vlot naar midden en li re enkel kan ik 1 en a niet kiezen. Als ik daar zit zit ie zeer vast ( en wil er ook niet te hard op duwen dat ik niets forceer)
En schakelen lukt! de stang moest iets korter staan. !! Woehoe. Ben echt blij met me tractionke. Ma sst ging er niet aan werken voor de rest van de oldtimers af is…
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat van die ingetrapte koppeling is wel een ding. Doe je dat niet, dan blokkeer je het schakelmechanisme achter het dashboard en krijg je helemaal niets meer ingeschakeld. Het koppelingspedaal bedient namelijk een blokkeerinrichting in de versnellingsbak zelf. Aan de bakzijde beweegt er niets mee, waardoor je alle kracht op de verdeler achter het dashboard zet, met als gevolg, alles geblokkeerd.
Dat van dat schakelen wist ik. Heb de bovenste stang wat moeten bij regelen. Dit gaat nu allemaal heel vlot.
Eind de vakantie eens zien voor een 6v accu en de electriciteit na trekken. Derna eens zien wat er nodig is om deze te starten en de remmen bekijken. Ze werken maar de blokken keren maar zeer traag terug.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Klinkt als de hoofdremcilinder die vervuild zit. Het vrijloopgaatje zal verstopt zitten.
Terwijl je toch je remmen ga nakijken, de remcilinders goed bekijken + olie verversen
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
zo kan eindelijk even verder denken aan de traction ( de morris traveler staat eindelijk in epoxy en spuitplamuur klaar om het houten kader te maken maar het hout heb ik pas volgende week)
ik zat zo te denken. om nu al een 6v accu aan te schaffen is het vroeg ( zal zeker stuk zijn nog voor ik de traction zal uithalen voor een eerste rit)
maar zou er een andere optie zijn om al al het elektriciteits werk te controleren en aan te passen ( nieuwe kabels en dan testen)
een adapter of zo aansluiten. iemand die dit al eerder gedaan heeft?
lijkt me in theorie perfect mogelijk ( niet dat die ermee zou kunnen starten maar voor al de rest wel)
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom koop je niet een simpel acculadertje?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Het is wat afhankelijk wat de bedoeling is met de Traction.
Als het enkel voor te kijken of de electriciteit OK is of wat testwerk zou ik toch een 12V batterij (van een andere wagen) voor korte periodes aanschakelen.
Is het voor proef-rijden raad ik 6V batterij aan (met een druppellader te kopen kan je ze lang behouden)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
de bedoeling is nu vooral om de elektriciteit op punt te zetten inclusief ontsteking en zo verder. de kleine dingen. rijden is nog even niet aan de orde. ( eerste 2 jaar heb ik nog projecten genoeg af te werken) maar om de verloren tijd te vullen. 12 volt zie ik zo niet direct lukken voor de lampen en bobijn enz of heb ik het mis op.
Ja zoiets had ik in gedachten.
Nieuw probleem. Ik heb het kofferdeksel toe gedaan. Krijg ni meer open nu. Slot draaid net gelijk niet ver genoeg. Iemand hints? Zit iets in dat ik nodig heb. Haha.
Mvg
Je kan er bij als je de leuning van de achterbank er uit haalt
Ja ging er net opzetten dat ik dees ontdekt had. Reserve wiel omver getrokken en kon open. Slot zal niet goed afgeregeld zijn wss. Als die onder die drukveer staat kan slot niet open. Anders geen problemen.
Mvg en bedankt voor de info.