Beste iedereen,
Ik ben een citroen ds4 1.6 200 pk tegen gekomen uit 2012
Met 67.000 kilometer op de teller.
Die ik graag zou willen kopen maar na wat gegoogeld te hebben op de thp motor nu toch wat verontrust.
Heeft de ds4 motor uit 2012 in deze uitvoering ook snel problemen?
Ik heb de onderhoudshistorie van de dealer opgevraagd waar de auto in onderhoud is geweest( hier
Staat de auto niet te koop) en deze geeft aan dat deze auto geen problemen heeft gehad.
Wel dat de kettingspanner is vervangen.
Wat is jullie ervaring met deze auto?
De auto staat te koop met 3 maanden BOVAG garantie.
Kan ik deze auto met een gerust hart kopen of kunnen de motor problemen nog komen?
Alvast bedankt voor de info
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een THP is altijd een risico. Zie o.a. hier..
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234236/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Juist de 200pk-versie heeft naar het schijnt niet zo veel problemen met de distributieketting, maar die heeft dan weer andere kwaaltjes. Zie een citaat van een uitgebreid artikel dat hier eens op het forum is geschreven:
“Bij de 207pk 1.6THP motor van de DS3 Racing en een doorontwikkelde, getunede versie van de 156pk 1.6THP is de compressieverhouding verhoogd naar 11,5:1, met een grotere twin-scroll turbo. Mechanische onderdelen van de versnellingsbak en de koppeling zijn aangepast om het hogere koppel en vermogen aan te kunnen.
Door de hogere compressieverhouding en turbodruk is een RON98 benzine noodzakelijk om kloppen te voorkomen. Daar komt bij dat de ontsteking (bougies en bobines) en een 0W30 motorolie essentieel zijn. Indien één of een combinatie van deze onderdelen niet voldoen, is de kans op kloppen aanwezig. Dit leidt tot zuigerbreuk zoals op onderstaande foto’s te zien is. Bij THP’s vanaf 200pk en hoger, met uitzondering van de DS3 Racing THP, worden gemodificeerde zuigers toegepast die lichter zijn en grotere krachten aankunnen. Het nieuwere ontwerp heeft een hemd met een dunnere wand die ook schuiner staan. Dit ontwerp kan grotere krachten aan, maar is niet bedoeld om schade ten gevolge van kloppen te voorkomen.”
Je zult dus sowieso altijd 98 moeten tanken, anders kan ‘ie stukgaan…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
waterman schreef:Een THP is altijd een risico. Zie o.a. hier..
dacht dat dit over de 163 pk ging?
Ik lees net hier op het forum dat de ds4 en ds5 juist versterkte zuigers hebben??
En als je er op googled kun je er helemaal niets over vinden?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat maakt niet zo veel uit. Als je per se een THP wilt zou ik een zo nieuw mogelijke nemen en eigenlijk met zo min mogelijk vermogen. Dat gaat ook tegen mijn instinct in . Maar die viercilinders gaan helaas gewoon niet erg lang mee .
EDIT: dat was een reactie op je één na laatste post. Versterkte zuigers heeft hij wel, maar die heeft hij ook nodig (meer vermogen -> meer krachten op de zuigers, dus moeten die sterker zijn). Geen enkele motor is gemaakt om tegen pingelen te kunnen, hooguit om het zo veel mogelijk te voorkomen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik vind de ds4 gewoon mooi en of de auto nu 200pk of 120 pk heeft maakt me niet zoveel uit
Ik vind het gewoon een mooie complete auto. Jammer dat er zon motor in ligt.
Maar goed ze worden toch verkocht en neem aan dat niet iedere ds4 mega problemen heeft?
Ik zou op het moment niet weten wat ik anders zou willen
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou wel weten dat ik nooit een auto met welke 1.6 THP dan ook zou willen hebben. Het is namelijk geen kwestie van of er problemen ontstaan maar veel meer een kwestie van welke problemen, wanneer en wat ze gaan kosten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De diesels zijn sowieso goed, en die VTI-motor met 120pk is ook gewoon betrouwbaar. Die laatste heeft soms alleen wat last van olieverbruik (valt vaak wel op te lossen) en draait heel veel toeren op de snelweg. Ik weet niet hoe goed dat in een DS4 geïsoleerd is. Verder zijn er geloof ik ook driecilinders geleverd in de DS4 die ook redelijk betrouwbaar zijn.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook de VTI heeft last van uitgerekte kettingen, versleten kettingspanners, nokkenasverstellers met kuren, genoemd olieverbruik en nog wat grappen zoals koelvloeistof bij de olie enz enz. Maar ze blijven tot 120.000 km wel vrij goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hmm, die is minder berucht maar aangezien die motoren op elkaar lijken zou het goed kunnen dat de VTI inderdaad dezelfde problemen heeft als de THP. Mijn advies is dus een driecilinder met 130pk (geleverd vanaf 2014 geloof ik) of, als je wat meer rijdt, een diesel.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dank je wel voor info.
Ik rijd maar 7000 km per jaar dus een diesel gaat hem niet worden.
Daarbij zijn de nieuwere ook weer een stuk kostbaarder.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Je komt dan uit bij zoiets: http://www.autotrader.nl/auto/citroen-ds4/2015/elst-gld/83dzb/citroen-ds4-12-puretech-130-pk-so-chic-19000-km/
Flink duurder ja. Ik denk dat degene die je op het oog had ongeveer €14.945 kostte?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ja idd en die vind ik ook niet zo mooi.
De auto die ik op het oog had kost 15950,-
Nou weer wat stof om over na te denken
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Verdorie, ik had eentje gevonden die precies aan je beschrijving voldeed voor dat bedrag dat ik noemde .
Er zijn wel meer driecilindertjes te koop, dus dat je specifiek deze niet zo mooi vindt hoeft het probleem niet te zijn. Maar dit is wel de goedkoopste die ik snel kon vinden. 67.000km was pakweg 15 jaar geleden inderdaad niks voor een moderne auto, maar downsizeblokken zijn wat dat betreft rotdingen want ze kunnen soms elk moment stukgaan…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Mijn ervaring met de Citroën DS4 THP 200 (november 2011) is prima. Ik kocht de auto dan wel 2 jaar oud met 25000 km op de teller wat op dat moment nog geen risico km stand is.
2 maanden geleden heb ik een goede deal kunnen maken en deze auto ingeruild met 76000 km op de teller op een DS4 THP 210 S&S van 2016.
Totaal heb ik met de THP 200 50000 km gereden en geen problemen gehad. De enige klacht die ik kan verzinnen is de snelheid waarmee de banden slijten. (Wat ik ook weet door de grote 19’” velgen komt)
Dat ik nu weer dezelfde koop is toch omdat ik tevreden ben over de auto, maar ook deels omdat ik hem gewoon heel mooi vindt.
En dat laatste is altijd wel een dingetje en is de aankoop soms ook meer vanuit emotie. Maar niet te min, ben tevreden en ook met de nieuwe THP 210.
GSA - CX GTI - CX TRD turbo II - XM - XM Break - DS 4 thp 200 - DS 4 THP 210