Beste mensen,
Ineens zijn van mijn XM turbo CT tegelijkertijd de toerenteller, brandstofmeter, thermometer, oliemeter etc. uitgevallen.
Kan iemand mij op weg helpen naar een oplossing?
Alvast bedankt!
Groeten,
Huub
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Kijk even op het zekeringen overzicht in je instructie boekje.
Dit klinkt als een zekering welke eruit ligt.
Hoi Huub,
Zekering F 23 moet je hebben voor type 1.
F 19 voor type 2.
Fingers crossed.
XM TCT Ambiance`94
Beste mensen, dank jullie wel voor de tip en Dirk voor de specifieke zekering.
Ik kon niet eerder reageren, gisterochtend aan een lange reis naar Nederland begonnen. Vannacht aangekomen. Wat zijn het toch een heerlijke lange afstand auto’s!
Die van 19 is inderdaad stuk!
Nu nog een reserve zekering vinden
Houd jullie op de hoogte!
Huub
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
En als hij binnenkort weer doorslaat moet je toch gaan zoeken waardoor het komt.
Zitten er geen reservezekeringen in het zekeringhuis? Of anders het zekeringhuis onder de motorkap?
Inmiddels zekeringen gehaald. En toen werkte het weer…... voor enkele seconden. Toen knalde 19 er weer uit.
Benieuwd wat er mis is. Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Kan iemand me aan een elektrisch schema helpen?
Het is een 5-bak turbo ct (benzine) uit mei 1998.
Bedankt vast!
Groeten,
Huub
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
De volgende onderdelen zijn op zekering 19 aangesloten (foto) misschien iets met de achteruitrijlamp en een eventuele aanhanger?
Ik kan een schema uit de Haynes plaatsen maar die is aardig algemeen, ik heb net even gekeken, kan zo snel nergens een F19 vinden in de elektrische schema’s van de Haynes. F23 wel, dus de Haynes zal wel voor type 1 zijn gemaakt.
Het zijn meerdere schema´s…. zeg het maar
Bedankt voor de input en de mogelijke oplossingen Ed, ik herinner me dat er vorig jaar een extra draad naar achteren is getrokken voor verlichting.
Die extra draad zou ergens tegen massa kunnen zijn gaan liggen.
Wat zou een logische plek zijn waar die voorin aangesloten kan zijn? Dan begin ik met m daar eens los te halen.
Groeten,
Huub
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik zou achter zoeken waar de draad uitkomt, waarschijnlijk kan dat een oorzaak voor de storing zijn. Waar ze voor een voeding vandaan halen?? Ik heb wel eens gezien onder het contactslot zodat die geschakeld is.
Maar als F19 doorslaat moet de voeding dus van 1 van de gebruikers die achter deze zekering zit komen.
Opmerkelijk is dat het géén volledige kortsluiting is, anders zou het niet even werken. Meer een kwestie van véél te veel stroom trekken,
Van de gebruikers achter die zekering:
verdenk ik het “Relais onderbreking airconditioning”
Weet je waar dat relais gemonteerd zit?
Groeten,
Huub
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
http://citroen.tramontana.co.hu/en/electrics/electrical-part-list
Heb je hier iets aan?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij het spoorzoeken kan je ook gebruik maken van een koplamp die je aan de pootjes van een doorgebrande zekering soldeert.
Doordat je 50 W in plaats van de zekering zet loopt er lekker wat stroom via het “lek”. Dat wordt daardoor warm. En zo kan je het soms vinden. Als de lamp fel brandt is het lek groot.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nr. 53 van die Hongaarse site is dat ‘aircouitschakelrelais’. Dat schakelt de fans in en gooit bij te hoge motortemperatuur de airco uit.
Als ik naar het lijstje van zekering 19 kijk is er maar één verbruiker die enig vermogen vraagt: de achteruitrijlampen. Zelf zou ik beginnen met die extra gelegde draad weg te halen.
Piept die zekering er dan weer uit dan zo veel mogelijk verbruikers losnemen: nr.53, klokkenwinkel, stekers op de units van de achterlichten en de vertraging van de interieurverlichting (maar volgens mij zit die op een rotplaats bovenop de zekeringbak.)
Als de zekering dan heel blijft dan 1 voor 1 gebruikers aansluiten tot het weer fout gaat.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik ben weer online en zie een inbox vol reacties, dank jullie wel!
Die Hongaarse site geeft inderdaad een hoop informatie Ed, top!
En dank Wim voor de verwijzing naar 53. Die zit lees ik bij LHD onder het handschoenenkastje (LHD is toch de plek van de bestuurder, niet van de plek op de weg?).
Weet nog niet hoe ik die moet verwijderen als dat nodig mocht worden.
Eerst maar eens testen met die lamp tip van Jan (een oude zekering heb ik nu wel Kan ik ook zien wat het nog wèl doet.
En die draad loshalen.
Het gekke is dat de zekering er uit knalde met de versnelling neutraal. En de vertraging van de interieurverlichting werkt gewoon. Er klinkt wel een brommende piep als de binnenverlichting brand.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Wel oppassen met de lamp dat je geen brand krijgt op de plek waar sluiting is. Je stuurt dan continu stroom naar plek waar de zekering op is doorgeslagen. Niet te lang de lamp ertussen dus.
Lampje kort aangesloten op de plek van de zekering, ging fel branden.
Als ik de draadjes tegen elkaar tik, werken de meters en ook de achteruitrijverlichting.
Blijft over de “Diagnosestekker”
en het “Relais onderbreking airconditioning”
Waar vind ik de Diagnosestekker?
Dat relaisonderbreking airconditioning zit onder het handschoenenkastje. Kan ik die gewoon loshalen zonder gevaar voor een uitklappende airbag?
Er is wel een trekhaak, maar alles wat daar op zit, doet het (rem,richting en gewone verlichting)