Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Hallo C4-ers,
Bij mijn auto sluit de paravan (plastic gedeelte onderaan de voorruit) erg slecht aan op de ruit. Zeker op de plekken waar de paravan links en rechts het bochtje omhoog maakt (bij de roosters) zit er onderhand wel een halve centimeter ruimte tussen. Op deze plekken loopt het regenwater dus zo de geluidsisolatie in de motorruimte in. Maar ook op ander plekken kan je er zo onder kijken. Hij past zo slecht dat de plastic clip die in het midden van de voorruit zit gedeeltelijk weer losschiet van het raam bij het vastklikken van de paravan (anders past het geheel niet). Ook op de plaatsen waar het ruitenwissersysteem door de paravan steekt klemt het, alsof de paravan in zijn geheel iets te smal is. (zie foto in de bijlage; het gat in de paravan zit strak tegen de draadstift van de ruitenwisser aan)
Nu weet ik dat het losraken van de paravan een veel voorkomend en veel besproken onderwerp is van deze auto, maar weten jullie of deze slechte pasvorm daar ook onderdeel van is? Ik kan er eigenlijk niets over vinden. Ik zou eventueel een ‘nieuwe’ kunnen kopen bij een autosloper, maar als dit een typisch C4 dingetje is schiet ik er natuurlijk niet veel mee op. Vandaar dat ik graag wil weten hoe deze bij jullie past, of het rubber over de gehele breedte netjes op de voorruit drukt?
Ik heb hem zelf een paar weken geleden losgemaakt, clipjes schoongemaakt, ruit goed schoongemaakt en de paravan weer teruggeplaatst in de hoop dat dan alles weer netjes zou zitten, maar helaas.
Alvast bedankt voor de input!
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Ik had dat probleem ook, heb dit zo opgelost (zie link)
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233329/P75/#2015630
naar beneden scrollen
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Bedankt voor de tip! Gebruikte je Sikaflex 291i?
De reden dat bij mij het rubber los is van de ruit, is omdat het plastic van de paravan de vorm van de ruit niet goed volgt als het ware (in die hoeken bij de roosters vooral). Dus als ik het rubber zou vastkitten blijft er altijd spanning op staan omdat het plastic de kit wil lostrekken, is dit bij jou ook? Ik had het namelijk zelf geprobeerd met sterke dubbelzijdige tape (Bison car fix), maar dit laat dan later toch weer los door die spanning die erop blijft.
Gisteren zag ik een C4 waarbij de paravan wel netjes het rubber op de voorruit drukt, als dit bij 90% van de C4’s het geval is durf ik het wel aan om er eentje te kopen bij bijvoorbeeld Bart Ebben of De Vos. Vandaar dat ik graag wil weten of die slechte pasvorm gewoon een pech geval is, of dat dit regelmatig voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Daarom zit er nu ondersteuning onder de motorkap, deze drukt het hele plastic gedeelte goed tegen de ruit aan. Als dit goed aansluit kun je gaan kitten, ik heb Sikaflex 221 gebruikt
Ik heb er 2 thuis liggen, als vervanging als het eraf moet…
Zijn overigens lastig te vinden kwam ik achter
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
He deze oplossing ben ik vaker tegengekomen op internet. Ik heb zojuist nog gekeken bij mijn auto, maar die balk die jij hier ondersteund zit bij mij goed vast. Door kracht te zetten krijg ik er een paar millimeter beweging in, maar dit heeft dan alsnog geen effect op hoe de paravan op de ruit sluit. Is dit niet meer bedoeld om het van de ruit afzakken van de paravan te voorkomen? Dat is bij mij niet het geval want de clips waarmee deze op de ruit vastzit zijn namelijk verlijmd bij mij.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
De steun duwt het plastic naar boven waardoor het bij mij wel weer goed aansluit…
Kan ook nog zijn dat de klemmen bij de roosters die op de ruit aansluiten (aan de onderkant) zijn afgebroken.
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Die klemmen zijn nog heel bij mij, ik heb het boeltje een paar weken geleden nog open gehad.
Ik denk dat ik gewoon een brakke paravan heb die vervormd is. Een andere mogelijkheid misschien is dat mijn voorruit bij de vorige eigenaar vervangen is en deze onderaan een iets andere kromming heeft dan het origineel, zou dat ook kunnen?
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Denk ik haast niet hoor, meeste ruiten zijn qua afmeting en vorm wel hetzelfde..
Waarschijnlijk is het plastic vervormd, op zoek naar een andere dus…
Is wel zaak dat er geen water onder kan komen zoals in mijn topic werd geschreven door FastFred, had dit probleem ook waardoor de motor er ineens mee stopte.
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Ja dat water probeer ik dus tegen te houden. De geluidsisolatie die daar onder de paravan zit is altijd zeiknat bij mij. Op jouw foto zie ik trouwens dat die isolatie bij jou weggehaald is?
Ik heb ook onwijs veel last van vocht in mijn auto wat door de ventilatoren naar binnen geblazen wordt zodra ik de auto start. Ik dacht dat dit wellicht komt doordat die isolatie dicht op de motor zit: motorwarmte verdampt het vocht hieruit, vervolgens wordt dit vocht dan naar binnen gezogen via de ventilatie omdat de interieurfilter ook daar zit. Ik weet nog niet of deze redenering klopt, dat kan ik pas merken als de boel weer waterdicht is. Het vocht is wel altijd warm: ik heb dan het gevoel in een tropische kas van de dierentuin te zitten.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Oh geen idee eigenlijk of de isolatie daar weg is, nooit naar gekeken of op gelet..
Maar maak er eens een paar plaatjes van, wordt het een en ander wat duidelijker
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Ik heb even een foto opgezocht op internet:
Het gaat om datgene wat rood omcirkeld is. Bij veel C4’s hangt dit los en moet het vastgemaakt worden zoals hier (en bij mij ook). Dat komt omdat de paravan nooit 100% waterdicht is en er dus altijd wel wat water in komt en het dus gaat doorhangen. Het lijkt wel of dat bij jou weg is?
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Zal morgen eens kijken, kan best zijn verwijderd of het zit nog goed op z’n plek..
...laat ik nog weten
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Dat dat isolatiemateriaal nat word heeft niet per se met de paravan zelf te maken. Bij mijn C4 komt telkens weer de rubber strip net boven dat isolatiemateriaal los te zitten. Als het flink gerend heeft loopt er dan wat water tussen de paravan en de motorkap door naar binnen. Ik duw die rubber strip telkens weer op zijn plek, al vijf jaar… het isolatie materiaal zit vast met een aantal plastic clipjes zoals ik er bij jou nog 1 zie zitten. Ik heb naast het oorspronkelijke gat een nieuw gat in het isolatiespul gemaakt en daar een tie-wrap door heen gehaald, zo blijft het in elk geval op zijn plek zitten en het ziet er beter uit dan plakband
Maar ik kan jou paravan zo niet beoordelen natuurlijk, je hoort het inderdaad wel vaker en dan vooral over dat clipje wat aan de ruit zelf zit. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, ook niet na het vervangen van de voorruit.
Dat vocht wat naar binnen geblazen word; heb je dat als de airco/clima heeft aan gestaan de vorige rit? Dan heb ik dat namelijk ook maar ook als het al dagen niet meer geregend heeft. Volgens mij is dat vocht uit het ventilatie systeem dat door de airco aan de buitenlucht is ontrokken en in het systeem blijft ‘hangen’.
als ik de airco uitzet tijdens het rijden gebeurt hetzelfde maar dan direct. Als de airco de laatste rit niet gedraaid heeft heb ik het nooit gehad.
Een keer zonder airco rijden en dan de volgende rit kijken of je het dan ook hebt misschien? Je omschrijving van de vochtige kas klinkt erg herkenbaar in elk geval. Ik heb dit altijd zo met mijn auto gehad, en ik heb 5 jaar ervaring… (nog 2 dagen want dan haal ik een ds3 op als vervanger).
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Die rubberen strip zat bij mij ook los ja, wellicht is die ook wel te lijmen.
Bij mij is het ook wel wat visueel aantrekkelijker vastgemaakt hoor, dit komt van internet. Bij mij is er sterke tape over het uitgescheurde gat geplakt en daar een nieuw gaatje in geprikt.
Ja ik had graag een foto van mijn paravan gemaakt maar ik heb geëxperimenteerd met tape waardoor die ruimte tussen paravan en ruit niet zichtbaar is. Op de één of andere manier is de zwarte toplaag van de tape gaan krimpen waardoor het geheel er slordig uitziet. Ik ben van plan het weer te verwijderen en schoon te maken en dan zal ik er wel een foto van maken.
Ik heb climate control wat ik op advies van de garage altijd op ‘auto’ heb staan, de airco staat altijd aan op deze stand. Ik heb ook wel gedacht aan dat de afvoer misschien niet goed werkt, maar dat afvoer pijpje in het middenconsole wat nog wel eens wil losschieten bij de C4 zit bij mij nog netjes op zijn plek en als de airco aanstaat zie ik ook een plasje water ontstaan onder de auto. Zou er dan alsnog zóveel water in het systeem blijven hangen? ‘s Winters is het helemaal bizar: als de auto een paar dagen heeft stilgestaan moet ik bij vorst de ruit aan de binnenkant krabben (vervolgens heb ik een wit dashboard van de ijskrullen). Als ik in dat seizoen de auto weer start na een korte tijd stilstaan (uurtje of zo) blaast hij zoveel water naar binnen dat zelfs de binnenspiegel beslaat. Soms ben ik dan 10 aan het poetsen op mijn voorruit voordat ik weer vaag iets kan zien en dan nog moet ik met de ramen open wegrijden…
Ik kan het wel proberen ja om de airco uit te laten staan, ben benieuwd of dat werkt in het koude seizoen maar dan moet ik nog even geduld hebben:mrgreen:
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Zijn de afvoerpijpjes van de parafaan wel open?
Als daar water in blijft staan heb je ook dat probleem met beslaan
Een andere mogelijkheid zou een lekke kachelradiator kunnen zijn.
Zijn de vloermatten of de bekleding daaronder nog droog?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Over dat de foto van internet kwam had ik even heen gelezen.
Qua airco zou ik het eens een dagje zonder proberen, hij hoeft ook niet altijd aan te staan hoor. Ik doe hem alleen aan als ik dat nodig vind maar dat is ook wel regelmatig natuurlijk.
Bij de mijne is het voor zover ik me kan herrineren altijd geweest zoals jij beschrijft. Ik heb er ook nooit naar laten kijken om eerlijk te zijn.
Als het zonder airco droger blijft net na het starten weet je tenminste dat het niet met lekkage via de paravan te maken heeft.
Kachelradiator kan maar dan heb je inderdaad natte vloerbedekking, dat had je vast wel gemerkt. Bovendien is het altijd direct na het starten en met name de voorruit, het komt echt uit het grote ventilator rooster op het dashboard.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI