Hallo,
Opeens wil mijn wagen c4 2.0 vts diesel niet meer starten, na 1.5 uur rijden parkeer ik mijn wagen ongeveer 5 min bij de winkel om een boodschap te doen bij het starten gebeurd er niks meer ik hoor een tik bij het relaise maar verder niks, verder doet alles het, lampen branden fel, ook tijdens een start poging, dus ik denk dat de accu goed is ook als ik kijk dat ik net dik 1.5 uur heb gereden.
Wie kan mij helpen
Kleine update: de wagen net kunnen aanduwen en hij start direct, naar huis gereden en wagen uitgezet en weer proberen te starten…..helaas nog hetzelfde probleem
Startmotor????
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Dat zou kunnen, de startmotor, maar is vaak afhankelijk van km stand, leeftijd, en gebruik, ook een slecht contact kan de oorzaak zijn, de startmotor heeft immers heel veel ampère nodig om te kunnen draaien, soms kan carossie tussen de accupolen al voor elende zorgen, en ja je lampen branden vel, maar dat is ook als je er alleen een simpele batarij eraan hangt,,
Een beetje indecatie, om te zien of de accu nog een beetje goed is, alle lichten aan incl grootligt, en dan de ruitenwissers aan zetten, gaan deze nu langzamer dan normaal, dan is het gewoon de accu, een beetje accu gaat dan ook maar max 5 jaar mee, bij auto,s waar de accu in de auto zit, is dit vaak wat langer,
Ok bedankt voor de tip, accupolen zijn helemaal schoon dus dat kan ik al afvinken, de rest ga ik morgen testen…..ik laat nog van me horen.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
We wachten het even af, maar wat is nou de km stand, of ben je bang voor de fiscus,
Haha nee niks te vrezen voor de fiscus, ik woon in België;-) de de km-stand is 220000 ongeveer
Als je alleen een relais (ik gok dat je waarschijnlijk het startrelais of de solenoid van de startmotor hoorde) hoorde klikken maar de motor niet rond ging, maar wel normaal rijd na aanduwen is het waarschijnlijk gewoon de accu die stuk is.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Startmotor.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik denk ook startmotor, een test is een klap met een hamer op de startmotor geven en dan opnieuw proberen te starten. Als je er niet goed bij kunt kun je er ook een beitel (stompe kant) op zetten en dan een tik geven met de hamer. Het vermoeden is dat je startmotor vast zit, de tik met de hamer moet hem los maken.
Als hij dan wel start zit er niks anders op dan je startmotor uit elkaar halen en te reinigen en waar nodig in te vetten, een andere startmotor halen is ook een optie. Je kunt ook een tijdje zo doorrijden en een hamer in je auto leggen maar het houdt een keer op.
Oh ja, niet te gek maken met het slaan met de hamer.
Dank jullie voor de reacties en tips ik ga morgen testen en als het niet lukt dan gaat de wagen naar de garage, ik houdt jullie op de hoogte, als iemand nog meer tips heeft, dan hoor ik het graag.
Na alles even rustig gecontroleerd te hebben blijkt de zekering kapot te zijn, zekering vervangen en starten…..maar….waarom is die zekering kapot en waarom zat er een 20amp in ipv een 15amp, maar goed hij doet het nu hopen dat dat zo blijft scheelt een paar euro.
Kijk, dat viel dus mee. Wel vreemd dat er een 15a in hoort, maar er zat een 20a in en die is toch kapot gesprongen. Dan is er wellicht meer aan de hand, misschien is die zekering vaker geklapt (bij een vorige eigenaar misschien) en is er een zwaardere in gezet omdat te voorkomen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Of je solenoid bleef hangen (smerig, droog, niet soepel lopend) en daardoor is de zekering doorgeslagen.
De tijd zal het leren.
Ed P schreef:Of je solenoid bleef hangen (smerig, droog, niet soepel lopend) en daardoor is de zekering doorgeslagen.
De tijd zal het leren.
Klopt we zullen zien of het gewoon pech was of dat er idd iets kapot is, al weet ik helaas niet wat een solenoid is, ik ben maar een leek op technisch gebied wat auto techniek aangaat
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Totaal aantal Berichten: 1285
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Meestal als hij blijft hangen is dit het begin van het einde van je startmotor. Succes met vervangen
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*