Ik moet de ashoes van mijn ID 19 vervangen. Een hele kluif om die smallekant zover uit te rekken zonder hem te scheuren. Ik las dat het soms met een “trompet” lukt. En dan nog.
Wat te doen? Het blok is er uit dus ik heb de ruimte.
gr. Jeroen
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Borgringetje er af en de tripoide er af halen met een poelietrekker.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zoals Jan zegt: Je moet wel een goede poelietrekker hebben, d.w.z. en grote stevige. Met een garage-pers gaat het gemakkelijker. Met een “trompet” kun je vergeten. Als je de tripode eraf hebt kun je meteen ook de buitenste stofhoes vervangen ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Soms zit het niet al te vast. Vaak zit het heel vast…Ik heb ze er ook wel met een hamer afgekregen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van welk bouwjaar is deze auto eigenlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo,
Mijn ID is van 1965. Ik heb hem in Frankrijk gekocht. Nog een lange slag motor. Het is een rood,LHS, systeem. Er hoeft geen laswerk aan gedaan te worden. Zij heeft van ‘78 niet op de openbare weg gelopen gelopen. De eigenaar heeft het blok wel aan de gang gehouden.
Ik heb op het ogenblik het blok eruit. Kreeg de voorraadbol niet los. De veerbollen waren niet meer op druk. Tevens wil ik de keerringen van de bak en het blok vervangen. Er lijkt wat olie te lekken. Verder is het blok droog.
Uiteraard kijk ik naar de koppeling.
Heb je nog verdere tips.
groet, Jeroen
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Centrale wielmoer nog? Of reeds vijf wielmoeren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is er een met een centrale moer.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan heb je een hele andere procedure voor het vervangen van de ashoes. Je hebt dan een stukkie speciaal gereedschap nodig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En wat dan wel. Dat wordt dus een speciaal probleem.
Kan ik wel het blok weer inbouwen. I.V.M. dat scheurtje in de ashoes moet de APK maar even wachten of ik moet het proberen onzichtbaar te plakken.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat je over een werkplaatshandboek beschikt? daarin staat welke “trompet” je nodig hebt om de ashoes over de binnenste koppeling te krijgen. Die binnenste koppeling kan niet los van de as namelijk. Bij de modellen na 1966 kan dat wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse verkoopt die trompet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zelfs met het originele gereedschap (de trompet) is succes niet gegarandeerd.
Voor de oude typen aandrijfassen kun je de ashoezen vervangen mbv een ashoesspreider:
Als amateur/hobbyist heb je zo’n ding natuurlijk niet, maar misschien dat je hulp kan krijgen van een garage (ds-specialist) die wel zo’n ding heeft. Het mooiste is als je de as met wiellagerblok zelf demonteert en meeneemt naar je garage met ashoesspreider.