Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, ik zal het dan maar braaf vertellen. Ik ga de C5 vervangen door een auto die in zo ongeveer alles een tegenpool van die C5 is. Sterker nog, eigenlijk alles wat een grote Citroën zo comfortabel maakt zit hier juist niet op. De hoogtepunten: 2, ja 2! starre assen! Niet alleen achter, maar ook voor dus GEEN onafhankelijke wielophanging. Om het geheel af te maken is de achteras opgehangen in twee prachtige bladveren. Nu zou je denken dat dat echt superslecht rijdt, maar dat valt eigenlijk nog best mee. Harder dan 120 kilometer per uur rijden is wel een beetje spannend, maar al met al is het voor mij in ieder geval eens een welkome afwisseling. Van die hatelijk grote draaicirkel van de C5 ben ik in ieder geval wel af, want dit ding is echt verrassend wendbaar.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een gaaf apparaat is het toch en ze hebben echt vooruitgang geboekt: mijn jeep is van ‘59 en daar is het boven de 90 best spannend, met die van jou kun je al 120
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad, een mooi hok.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb er ondertussen ook al aardig wat onderdelen voor bij elkaar gescharreld. Deze Jeep is wat onderhoud betreft de laatste jaren redelijk verwaarloosd. Eerste prioriteit zijn nieuwe drijfstanglagers in de 2,5 liter vierpitter duwen, want je hoort ze. Hij loopt er niet minder om, maar goed is natuurlijk anders. Gelukkig kun je de carterpan zo laten zaken en dan kun je er goed bij. Met een positieve insteek ga ik er maar van uit dat de krukas niet geslepen hoeft te worden.
Verder natuurlijk alle vloeistoffen en filters en ik heb bij Luccio LPG-bougies van NGK gekocht. Daar horen nieuwe NGK bougiekabels en een nieuwe verdelerkap en rotor bij. De kabels zijn namelijk behoorlijk gaar en als je dan toch bezig bent…...
Voor de LPG-tank is wel een goede oplossing bedacht. De originele benzinetank is verwijderd en op diens plaats hangen nu een gasbom en een op maat gemaakt benzinetankje met een inhoud van een liter of 20. Na bijna drie ton zijn de bladveren wel aardig moe, ze staan bijna helemaal vlak. Ik heb in duitsland nieuwe bladveren gekocht en samen met oppompbare Monroe schokdempers moet dat genoeg zijn. Ik ga nog wel kijken of deze constructie montage van een trekhaak toelaat, want ondanks de 118PK is een maximaal trekgewicht van 3150 kilo natuurlijk best aantrekkelijk.
Verder zijn er voor deze Cherokees van het type XJ ontzettend veel spullen te koop. Dakrekken, spatbordverbreders, lift kits, snorkels, allerhande verstraleropstellingen al dan niet met LED’s. Je kunt er als hobbybeun in ieder geval leuk op los gaan. Opvallend is ook dat onderdelen in de VS echt extreem veel goedkoper zijn. De set oppompbare Monroe schokdempers kost hier bijvoorbeeld tussen de 230 en 260 euro. In de VS kost precies de zelfde set omgerekend 53 euro. Dat daar dan nog 63 euro verzendkosten en 26 euro invoerrechten bij komt maakt het verschil enorm veel kleiner, maar met zo’n 100 euro toch groot genoeg om dan maar een week of 3 op de bestelling te wachten. Opvallend is ook hoe lang de zelfde onderdelen worden gebruikt, een toepassingsbereik van 30 jaar voor een onderdeel is geen uitzondering. Waar we in europa echter heel verwend zijn met een pagina als service.citroen.com of bijvoorbeeld ETK van BMW dat ik voor mijn andere Nietroën waar ik ook nog eens een topic over moet maken waar je heel makkelijk op chassisnummer de goede onderdelen kunt vinden is dat bij de amerikaanse merken echt waardeloos. Bij bestellen van onderdelen is het dus veel opmeten en plaatjes vergelijken en dan maar hopen dat die plaatjes overeen komen met het daadwerkelijk te leveren onderdeel.
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vind ‘m top. Zo’n lekker Aspen, Colorado-sfeertje eromheen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Cool!
Hoe langer ik naar die foto’s kijk, des te serieuzer ik overweeg mijn 308 in te ruilen.
Overigens, ik vind die bekerhouders wel geniaal in een dergelijke auto.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik moet ook wel wennen aan de amerikaanse manier van auto’s bouwen. Heel veel lomp metaal en weinig bouten en moeren. Veel vreselijk achterhaalde, maar ook bewezen techniek. Superieur is het zeker niet, maar inferieur ook niet, wel effectief en vrij van finesse.
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ben je er al uit welke small block chevy crate engine je van eBay haalt?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb gezien dat je een ombouwpakket kunt kopen voor een 6.1 Hemi…...
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat een leuke auto! Wie koste wat kost een link met Citroën wil zoeken, vindt die in de film The Vanishing, de remake van Spoorloos.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:Ben je er al uit welke small block chevy crate engine je van eBay haalt?
Hellcat swap! Met 707 pk is die 3150 kilo trekvermogen ineens ook realistisch
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De fransen hebben sowieso een bepalende rol gehad bij de ontwikkeling van deze Jeep. Sterker nog, zonder Renault was deze Cherokee er waarschijnlijk nooit geweest. Voor wie daar wat meer over wil lezen: http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-american/curbside-classic-1984-jeep-cherokee-amcs-greatest-hit-thanks-to-renault/
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lucas schreef:Ik moet ook wel wennen aan de amerikaanse manier van auto’s bouwen. Heel veel lomp metaal en weinig bouten en moeren. Veel vreselijk achterhaalde, maar ook bewezen techniek. Superieur is het zeker niet, maar inferieur ook niet, wel effectief en vrij van finesse.
De reden daarvoor is vrij simpel. De afstanden zijn er enorm; dus moet de monteur van de dorpsgarage het ook kunnen fixen….
Maar leuk!!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
RensKorevaar schreef:Wat een leuke auto! Wie koste wat kost een link met Citroën wil zoeken, vindt die in de film The Vanishing, de remake van Spoorloos.
Maar wacht even, in de remake werd een 404 een Cherokee en een BX een Volvo station. Of heb ik het nu mis?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!