Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is een leuk ding wat ruimte en plezier aan het hele gezin biedt. Ideaal voor op vakantie, lpg en lekker robuust. Betaal een paar maandjes mrb, ga ‘m lekker gebruiken en kijk daarna verder. Je weet wat je hebt, verkopen kan altijd nog.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb overigens ook een rubber dop geplaatst in een gat in het schutbord dat niet was afgedicht. Het is bijna niet te geloven hoe veel stiller het daardoor in de auto is geworden.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, er is de laatste tijd al best wel weer veel gebeurd, maar het apparaat is nog steeds niet klaar, HAHAHAHA. Ik heb wel besloten dat hij voor 1 oktober moet rijden omdat de stallingsperiode van mijn XM dan verloopt en ik de XM dan ook weer rijdend wil gaan maken. Om dat voor elkaar te krijgen zal hij eerst weer een tijdje in ons sleutelhol moeten slapen.
Bijna, nog maar 1 of 2 avondjes lassen.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Laat ik maar even verder gaan waar ik was gebleven:
De nieuwe fuseekogels zaten vrij snel op hun plek:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toen het front er nog niet op zat en ik het koelsysteem gevuld had met koelvloeistof zag ik een paar uur later op een aantal punten leksporen op de radiateur. Er zat dus maar 1 ding op, een nieuwe er in. Ik heb zoals de laatste paar jaar voor al mijn auto’s ook hier gekozen voor een Nissens. Op zich weer prima, zeker voor het geld, maar minder fraai afgewerkt dan de radiateurs die ik voor mijn BMW en Audi had gekocht.
De oude radiateur:
de oude en de nieuwe naast elkaar:
en de nieuw in de auto:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toen het front er af lag kon ik ook eens kijken waarom de koplampverstelling niet goed werkte. Bekend bij deze latere cherokees is dat de stelmotoren heel vaak stuk gaan. Links zat er ook geen enkele beweging in. Ik was dus maar alvast gaan zoeken naar een nieuw motortje, niet te vinden natuurlijk. Een gebruikt motortje kost als je mazzel hebt slechts 100 euro, nieuw is het niet meer te koop. Toen ik kritisch naar het mechaniek keek was al snel duidelijk dat dat het eigenlijke probleem was, compleet vastgerot. Dat heb ik dus gedemonteerd, gangbaar gemaakt en lekker in het vet gezet, ging weer lekker soepel. Het motortje kwam ook weer tot leven, want dat duwde nu tegen een mechaniek dat ook daadwerkelijk kan bewegen:
De stelmotor van unobtanium:
Het vastgerotte mechaniek. Helaas heb ik geen foto’s van na de ingreep:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toen ik de fuseekogels links aan het vervangen was zag ik dat de remleiding er bar en barslecht aan toe was. Dus ook daar maar een nieuwe voor gemaakt en ach, dan ook maar een nieuwe remslang er tussen. Rechts ook even gekeken, precies het zelfde verhaal natuurlijk. Rechts was best wel gekloot, want die remleiding die met een hele rits bochten over het schutbord loopt had ik er natuurlijk veeeeeeel makkelijker in kunnen maken toen de motor nog naast lag. Maar ja, dat is wijsheid achteraf.
De oude remleiding, duidelijk heel ver heen:
De oude en nieuwe gebroederlijk naast elkaar:
En de nieuwe in de auto, lekker in de bodyschutz.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toen was de kachelweerstand aan de beurt. Toen ik de Jeep kocht deed de blower het namelijk alleen maar op de hoogste stand. Na de motorwissel deed hij het helemaal niet meer. Eerst maar eens naar de kachelweerstand gekeken. Die zag er verrot uit, ook was de stekker lekker gesmolten. Voor een paar tientjes dus maar een set met een nieuwe weerstand en stekker met stuk bedrading uit de VS laten komen. Inmiddels zit het er in, maar de kachelmotor doet nog steeds niets. Daar moet ik dus nog even in duiken:
De oude kachelweerstand:
De gesmolten stekker:
En de set met de nieuwe kachelweerstand:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toen was het tijd om eens naar de uitlaat te kijken, die lekte namelijk op een paar punten. Ik had besloten hem voor de APK maar dicht te lassen, ik wil er t.z.t. een mooie RVS pijp onder laten hangen. Hij bleek op een aantal punten lek, het dichtlassen lukte prima:
Lekkage bij de voorste ophangbeugel:
De tussendemper:
De katalysator:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
We hebben de uitlaat moeten laten zakken om er goed bij te kunnen. Daarbij hebben we ook de baksteun gedemonteerd, hier zit namelijk ook het ophangpunt voor de voorste ophangbeugel aan vast. Vervolgens wilde ik een nieuwe steun bestellen, maar die is niet meer leverbaar. Deze zit helaas alleen op de Cherokees van ‘99 tot ‘01. Ik heb gezocht naar een insert van gelijke afmetingen, maar heb nog niet iets passends gevonden. Omdat er toch iets moest gebeuren heb ik besloten de bestaande baksteun op te vullen. In eerste instantie met Bison Rubber Seal, maar dat was geen succes. Na een maand uitharden was de buitenhuid wel droog, maar het spul van binnen nog even zacht als toen het uit de bus kwam. Inmiddels een tweede poging ondernomen met Womi Technobond met een uitstekend resultaat. Perfecte hechting en een mooie stevige steun. Bij gebrek aan beter een prima oplossing.
De gare baksteun:
De ongeschikte rubberseal:
De rubberseal kwam er een maand later weer heel makkelijk uit. Beroerde hechting dus:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En dan lig je onder de auto voor die uitlaat en dan zie je aan de passagierskant een verdachte plek, dan ga je prikken en dan heb je voor dat je het weet een gat. Dus ja, tapijt er maar uit dan. De dwarsbalk waar de passagiersstoel op staat blijkt flink verrot, die maakt een amerikaan gelukkig na in uitstekende kwaliteit. Dus oude balk er uit, rottigheid er uit slijpen en wat nieuwe stukken plaat er in:
Tapijt er uit, heeft duidelijk ook een goede schoonmaakbeurt nodig:
De kale bodem, aan de bestuurderskant niets aan de hand:
De verrotte dwarsbalk:
De nieuwe dwarsbalk er naast, dat gaat prima passen:
Onder de oude dwarsbalk, flink gat, semi-transparant plaatwerk:
Stuk er uit geslepen en nieuwe plaat ingelast:
Rechtsvoor ook een nieuw stukje:
En rechtsachter ook twee nieuwe stukken er in:
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ga de bodem nog verder kaal maken, insausen met Dinitrol RC900, een roestomvormende epoxy, fijn spul. Dan doe ik er een laag rode rust-o-leum overheen en dan plek ik de hele bodem vol met 2mm dikke silent coat. De onderkant werk ik ook af met Dinitrol RC900 met een laag bodyschutz er overheen.
Je bent lekker bezig geweest. Het ziet er goed uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ben er wel aan toe om er gewoon weer eens mee te rijden. Een APK-gekeurd en rijdend project werkt voor mij toch beter dan een langere tijd uit de vaart nemen.