Ik heb eerder een vraag gesteld over het olieverbruik van onze C1.
We hebben de auto in 2010 nieuw gekocht en hij heeft altijd zijn onderhoud volgens het schema van de dealer gekregen, bij de dealer.
Op het moment staat de teller op bijna 155.000km en lijkt het einde verhaal te zijn. Ik vind de auto slecht rijden, trekkracht onderin is weg en hij reageert een beetje als een bluemotion (heb de laatste 2,5 jaar een leaseauto gereden met zo’n motor erin) geen fut en zelfs willen inhouden bij gas geven wat hij eerder niet deed. Ik vond zelfs altijd dat hij voor zo’n klein motortje verbazend goed trok op lage toeren.
De dealer ziet geen reden om te onderzoeken wat er aan de hand is zolang hij niet meer dan een liter per 1000 km verbruikt. Ik schat het huidige olieverbruik op een kleine liter per 5000 km. Ook is het benzineverbruik omhoog gegaan van 1 op 19,95 naar 1 op 16,25. Uitwendig lekt er geen olie (is nagekeken) dus zit het probleem in de motor maar de dealer ziet zoals gezegd geen reden om uit te zoeken waar het dan zit.
Heb van 2 kanten gehoord dat het de klepsteelrubbers kunnen zijn maar ik kan niet sleutelen aan de auto omdat we geen eigen parkeerterrein hebben en we hebben de auto iedere dag nodig dus moet evt sleutelwerk door een ervaren iemand gedaan worden.
Mijn gedachten zijn of de klepsteelrubbers (best case) waardoor bijv. de lambda sonde vervuild is geraakt wat het hogere benzineverbruik tot gevolgd zou kunnen hebben. Of (worst case) de olie lekt langs de cilinderwand wat inhoudt dat het einde verhaal is en we een andere auto moeten aanschaffen.
Is er in de buurt van Tilburg iemand die in ieder geval een goede diagnose kan stellen waarmee we verder kunnen?
Alvast bedankt,
Leo
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wanneer zijn zaken als luchtfilter, bougies en dat soort zaken vervangen? Ik denk niet dat het olieverbruik de oorzaak is. Wellicht bobine brak of een kapotte temperatuursensor waardoor de computer denkt dat de motor niet op temperatuur is en ter compensatie meer brandstof inspuit ( zoals je vroeger bij koude motor de choke moest gebruiken…
Lijkt me niet dat met deze km stand je C1 de pers in moet…
Ik weet het niet exact uit mijn hoofd maar hij heeft rond de 150.000km nog zijn gebruikelijke beurt gehad. Wat er toen allemaal gedaan is zou ik moeten nagaan, ik zal de bon opzoeken.
Misschien belangrijk om ook te melden is dat de motor koud erg slecht loopt en als hij warm wordt het een stuk beter gaat, voor de rijervaring in ieder geval, voor het verbruik kan ik dat niet nagaan. Ik rij op het moment een km of 15 naar het werk en 15 terug per dag.
Ok, dat zijn zaken waar ik nog niet aan gedacht had. Een collega van me neemt sowieso maandag een uitleesapparaatje mee om te kijken of er foutmeldingen zijn.
Met 1 a 2 liter olie per jaar bijvullen kan ik nog wel leven maar niet met ook een hoger brandstofverbruik en de onzekerheid over hoe hij het volgende week nog doet. Het doel was eigenlijk om er minimaal 3 ton op te rijden en in het ideale geval 3,5 ook als compensatie voor zeer hoge autokosten (Fiat en Saab) uit het verleden, de reden dat we deze auto gekocht hebben.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
1 liter olie op 5000km, is pinuts, het zijn immers kleine motoren met veel kracht, dus hier hoef je je niet zorgen om te maken, neem wel aan dat je zelf vaak genoeg de olie zelf controleerde, en er niet van uit ging dat 1x per aar naar de garage genoeg is, want dan kan het zo maar zijn geweest dat je met te weinig olie hebt gereden, Dan heb je nu meer aan een compressie test, om te zien dat de motor nog fit is, want dit is belangrijk, voor dat je geld gaat uitgeven, aan allerhande dingen, een goede dealer kan via de computer, een theoretise compressie test doen, de computer schakeld iederkeer 1 cil uit, en meet hier uit het toerental verschil, en opgegeven waardes met elkaar, een gewone garage zal met een compressie meter, gewoon een echte compressie test doen, die dan ook 100% is, natuurlijk kan een dealer dit ook
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou weet ik van de leen auto die ik van de garage mee krijg, ook een c1. Dat ie koud, wel gelijk aanslaat, maar je het idee hebt dat ie maar net blijft draaien, maar dat zit bij mij tussen mijn oren, omdat ik niet anders ben gewend dat de motor koud, meer toeren draaid om op te warmen, zoals je ook aan je Saab en fiat was gewent,
Je kan ook eens proberen een fles injectie reiniger aan de brandstof toe te voegen, wel een echte, die van wynn,s deze kosten wel 25 euro, maar dan moet je ook een rondje rond het IJsselmeer gaan rijden, of gewoon een rit van 200km, om de boel goed schoon te branden, deze flesjes vind je alleen bij heel goede automatriaalen zaak, dus geen ha fo
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
1 liter op 5000 is inderdaad niets.
Maar de motor kan wel inwendig vervuild zijn. Met ritjes van 15 km komt hij nooit oip temperatuur. Het koelwater wel, maar de rest niet. Inderdaad eens een lange rit maken met injectiereiniger van Forte er in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Compressie testen lijkt me verstandig. Weet je wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn? Dat wordt ook nog wel eens vergeten. Olie verbruik kan lager bij dit type motor, maar lijkt me zeker geen probleem.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Eerst die reiniger erin, lange rit maken dat alles terug proper is, dan compressie test, dan krijg je een idee hoe het zit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
boukewerff schreef:Weet je wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn? Dat wordt ook nog wel eens vergeten.
die hydraulische klepstoters hoef je toch niet te stellen?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
is dat zo? Zie ook deze berichten:
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
inderdaad,even nagekeken in het werkplaatshandboek.
het zijn dus geen hydroklepstoters.
wist niet dat citroen het op deze mannier gemaakt had.
niet echt handig ,als de boel niet meer goed gesteld staat.
is een aardig klussie om die bussen te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroën heeft dat niet verzonnen, dat was Toyota. Of eigenlijk: het was daihatsu want de motor is een daihatsu dingetje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vandaag de motor uitgelezen via de OBD stekker. NIETS? Geen enkele melding via Torque te bekennen.
Einde van de week gaat er Shell brandstof in (tanken nu altijd Tango) en een busje injectorreiniger en voor zondag staat een rondje Tilburg-Veghel-Den Bosch-Breda-Tilburg op de agenda.
Als het dan niet beter gaat een compressietest.
Zag inderdaad dat het een ramp is om de bussen te vervangen, snap het nog niet helemaal maar de nokkenassen moeten eruit om de klepspeling te veranderen???!!!... Vanwege de ligging van de nokkenassen direct boven de klepstelen denk ik (DOHC). Daar hoef ik geen seconde over te denken, begin ik zelf niet aan.
(Las in een ander draadje dat iemand een klepspeling van nul had, hoe kan dat? Als het slijt zou die toch alleen maar groter moeten worden?)
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wordt meestal minder omdat de klep inslaat op de zitting. Vooral op LPG, waarbij de verbrandingstemperatuur hoger is.
Nokkenas direct boven de kleppen komt vrij veel voor. Het voordeel is dat er minder slijtgevoelige verbindingen zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
boukewerff schreef:Compressie testen lijkt me verstandig. Weet je wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn? Dat wordt ook nog wel eens vergeten. Olie verbruik kan lager bij dit type motor, maar lijkt me zeker geen probleem.
Wanneer moeten de kleppen gesteld worden?
Die van mij staat nu op precies 100.000
Je handleiding zegt iedere 90.000 km controleren. Je moet eerst de klepspeling meten, daarna weet je pas of je de klepspeling moet afstellen. Kleine afwijkingen voor wat het moet zijn is tolereerbaar voor een tijdje maar een klepspeling van 0 werkt echt niet meer. De speling afstellen gebeurt door de komstoters te vervangen, die zijn er in verschillende diktes. Dat is werk voor de specialist die kennis en gereedschap heeft en gemakkelijk aan die komstoters kan komen. Die motor is gelijk voor de C1, de 107 en de Aygo, vrijwel gelijk aan de Daihatsu motoren.
To err is human, not to err is divine.