Hallo. Ik ben nog maar kort lid. Heb deze vraag al eerder gesteld maar kan m niet terug vinden.
Mijn remmen moet ik heel indrukken voor iets gebeurd en dan blokkeert het plotseling. Alles is ontlucht.
Auto gaat ook op en neer af en toe.
Hoe kan je de vraag al eerder gesteld te hebben als je nog maar net lid bent?
Het was niet bedoeld als kritiek. Ik moet alleen nog even “thuisraken”. Maar heb je ook een antwoord op mijn vraag?
Het is niet als kritiek opgevat natuurlijk. Ik vroeg me alleen af hoe je een vraag gesteld kan hebben als je geen account had.
Ok. Thxs
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik kan me voorstellen dat er dan misschien een probleem is waarbij de remzuigers vast zitten in de cilinders. Op een bepaald moment loopt de druk dan zo hoog op dat alle wrijving wordt overwonnen en de zuiger met een klap loskomt en de rem in 1 keer vastzet. Ik zou de remklauwen en zadels eens goed schoonmaken en de bekijken, met een dunnere plaat dan je remschijf, of je kunt zien of de zuigers wel soepel in de cilinders kunnen bewegen. Wanneer je de zuigers dan verder naar buiten hebt staan kun je ook het cilindervlak schoonmaken en kijken of daar bramen of andere beschadigingen op zitten.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klinkt als vette of natte remblokken.
Als de auto stationair draained op en neer gaat, is de hoogteregelaar gaar, of hele slechte veercylinders.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb dat dansfenomeen 1x gehad met mijn snoek, op een iets hellend vlak, neus aan de lage kant, stuur naar rechts gedraaid.
Ik heb het daarna niet meer kunnen reproduceren.
Ik vermoed dat het in mijn geval in het stuurhuis zit, want toen ik het stuur recht zette was het over.
Ik gok trouwens ook op vette remmen.
Koelwater of LHM…
Bij vette remmen moet je, naar ik ooit ervaren heb, toch enige remwerking voelen bij aanspreken van het rempedaal. Eventueel schokkerig remgedrag. En een klemmende remzuiger resulteert toch in gloeiend hete remmen, vanwege het constante aandrukken van de remblokken tegen de schijven. Ik zou dit remgedrag eerder verderop in het systeem zoeken. Bijvoorbeeld in het remventiel onder de paddestoel of pedaal.
Over dansende DS-en is al eerder gesproken op dit forum. Zwaar versleten hoogteregelaar of veercylinders zou kunnen. Veel waarschijnlijker is het dat enkele kogels aan de uiteinden van de stabilisatorstang, ontoelaatbare speling hebben. Het veersysteem, in dit geval de hoogteregelaar, krijgt dan constant verkeerde informatie over de hoogte van de auto en wil dit iedere keer bijregelen. Met als gevolg het beruchte dansen van de auto.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Eerste vraag: Welk type, bouwjaar?
Begin maar eens met ontluchten, ontluchten, ontluchten.
Doe dat in de hoogste stand, bij draaiende motor, bijvoorbeeld met een stoeptegel op de rem.
Als de auto achter zakt als je remt, kan dat het gevolg zijn van niet of onjuist afgestelde remschoenen.
Als de remschoen in rust te ver van de trommel is, gaat bij het remmen nogal wat LHM naar de remcilinder(s).
Omdat die remdruk uit de achteroverdruk komt, zakt de auto.
Als je dit allemaal hebt geëlimineerd en het remt dan nog steeds slecht komen de andere adviezen aan bod.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt ook een lange transparante slang van de ontluchtingsnippels naar het voorraadvat laten lopen. Dan kun je zelf remmen. Moet wel zachtjes, anders kan de LHM gaan schuimen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik kan abrupt, ondoseerbaar remgedrag niet rijmen met lucht in het remsysteem. Wat blijft is een grondige reiniging, bleeden, en gangbaar maken van de complete remmerij. Onderliggende mankementen komen dan vanzelf naar boven.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GW-tje schreef:Ik kan abrupt, ondoseerbaar remgedrag niet rijmen met lucht in het remsysteem.
Ik wel, en in 99% van de gevallen los je ‘t toch echt gewoon op met goed ontluchten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er lucht in zit grijpen de remmen vertraagd aan, eerst moet de lucht samengeperst worden. Door die vertraging ga je onbewust harder op het pedaal duwen waardoor het inderdaad slecht te doseren is. ook gehad met mijn sm. Daar grepen de achrerremmen eerder aan dan de voorremmen. Toen wist ik het wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zit ook nog even aan het volgende te denken:
Misschien is de voorraadbol gas aan het lekken in het systeem.
Dan heb je net ontlucht maar na een tijdje zit er weer stikstof in.
Als je motor loopt, hoor je dan de drukregelaar steeds aan- en uittikken?
Op een gegeven moment is het gas uit die bol(len kan ook nog remaccu zijn namelijk afhankelijk van de uitvoering) en dan heb je geen buffer meer.
De voorraadbol is niet de makkelijkste om te vervangen, maar je kan het wel zelf doen.
Allen bedankt voor de analyses en suggesties. Ik ga zaterdag een nieuwe remplunjer monteren en vervolgens alles opnieuw ontluchten.
Hoop dat het dan over is. Wordt vervolgd.