Sinds zomer 2012 rijd ik niet meer dagelijks in een Citroen. Maar in deze 5 serie turbo diesel. BMW, dus natuurlijk met een 6 in lijn van 2,4 liter. De auto is uit 1985 en zowel de binnen en buitenkant zijn bruin. Behalve de achterbumper, die is snel na het wassen van de auto best wel mat-zwart.
Ook bmw’s gaan stuk, afgelopen paar jaar is er een andere cilinderkop op gegaan, versnellingsbak, wat wiellagers, wat ophangingsdelen. Klein beetje laswerk (door fout opkrikken in het verleden), trekhaak. En heb ik een airco ingebouwd (origineel uit een sloper).
Maarten wat leuk en dapper ook om dat hier te schrijven. Zeven jaar geleden reed ik in een vergelijkbare Beier van een vriend. Dit schreef ik daarover:
Een 5 serie Break met een 6 inlijn 2,5 dm3 diesel met drukvulling en luchtvering op de achteras. Deze 10 jaar oude Beamer had 350 000 km op de klok. De ervaring viel mij alleszins mee. De degelijkheid straalt er van af door de kwaliteit en de ergonomie van het interieur. Ook de geluidsisolatie was zeer goed. Wat mij vooral meeviel was het motorkarakter, dat eigenlijk niet is te herkennen als een diesel. Veel (diesel)koppel onderin en bij een schop-omlaag lijkt het, door de turbo, net een V6. Dat is natuurlijk de hoogste lof die je kan krijgen van een Xantiarijder en mijn vriend zag ik dan ook glimmen van trots.
Conclusie: rijdt net iets stiller, bijna net zo comfortabel en met nauwelijks merkbaar minder vermogen dan mijn V6.
Het oordeel van mijn vriend over mijn V6 was eveneens karakteristiek voor een chauffeur zonder (recente) Citroën ervaring: Comfort is nog beter dan een BMW
Adri
Heb je ‘m alweer 5 jaar? Tjemig wat gaat de tijd snel tegenwoordig.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Erg fraaie en fijne auto’s. Die 524 td’s waren akelig rap voor hun tijd en ook nu kom je nog prima met het verkeer mee.
Mooi kleur en interieur ook!
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maarten’s bruine TD was eerst van mij, ik heb de auto zonder motor uit Die Heimat gesleept. Er is toen een goede gebruikte motor met bak in gezet. Vervolgens heb ik er een intercooler voor laten bouwen, want dat hadden deze motortjes nog niet. Met intercooler en een licht aangepaste turbodruk en iets andere afstelling van de brandstofpomp kwam er 140pk uit.
https://m.youtube.com/watch?v=VbtrS7JF16k
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dit is overigens de belichaming van de Duitse term ‘drehfreude’, want met plezier en gretigheid gaat zo’n aggregaat richting de 4500 toeren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Maarten’s bruine TD was eerst van mij, ik heb de auto zonder motor uit Die Heimat gesleept. Er is toen een goede gebruikte motor met bak in gezet. Vervolgens heb ik er een intercooler voor laten bouwen, want dat hadden deze motortjes nog niet. Met intercooler en een licht aangepaste turbodruk en iets andere afstelling van de brandstofpomp kwam er 140pk uit.
Hoe remde dat? Slepen zonder motor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Breeze schreef:Maarten wat leuk en dapper ook om dat hier te schrijven. Zeven jaar geleden reed ik in een vergelijkbare Beier van een vriend. Dit schreef ik daarover:
Een 5 serie Break met een 6 inlijn 2,5 dm3 diesel met drukvulling en luchtvering op de achteras. Deze 10 jaar oude Beamer had 350 000 km op de klok. De ervaring viel mij alleszins mee. De degelijkheid straalt er van af door de kwaliteit en de ergonomie van het interieur. Ook de geluidsisolatie was zeer goed. Wat mij vooral meeviel was het motorkarakter, dat eigenlijk niet is te herkennen als een diesel. Veel (diesel)koppel onderin en bij een schop-omlaag lijkt het, door de turbo, net een V6. Dat is natuurlijk de hoogste lof die je kan krijgen van een Xantiarijder en mijn vriend zag ik dan ook glimmen van trots.
Conclusie: rijdt net iets stiller, bijna net zo comfortabel en met nauwelijks merkbaar minder vermogen dan mijn V6.
Het oordeel van mijn vriend over mijn V6 was eveneens karakteristiek voor een chauffeur zonder (recente) Citroën ervaring: Comfort is nog beter dan een BMWAdri
Dat zal vast een E34 525tds zijn geweest, daar heb ik na mijn XM-tijdperk ook met veel plezier in zo’n 2,5 jaar een ton mee gereden, heerlijke auto met inderdaad zeer veel drehfreude.
waterman schreef:Met intercooler en een licht aangepaste turbodruk en ets andere afstelling van de brandstofpomp kwam er 140pk uit.
https://m.youtube.com/watch?v=VbtrS7JF16k
0 - 100 in 11 s. Niet slecht voor een Daisel. Hoeveel week (wijkt) de snelheidsmeter af?
Adri
De snelheidsmeter wijkt erg weinig af. (is ook niet mechanisch maar elektronisch met een reed-magneet-schakelaar in het diff)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Breeze schreef:
0 - 100 in 11 s. Niet slecht voor een Daisel.
Adri
Mind you, uit 1983 he… en dan heb ik ‘m in dat filmpje niet eens echt mishandeld..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
niet eens, of eens niet?
Adri
Sinds afgelopen weekend hangt het achtersubframe weer wat stabieler onder de auto. Ook de “KLOENK” bij afremmen op de motor, en achterruit-rijden is weg. (het rubber bonkte dan tegen de kofferbak-bodem).
Dit blok is het 3e achterste ophangpunt van het achtersubframe. Tussen differentieel en kofferbakbodem.
Natuurlijk gewoon een origineel onderdeel, wat binnen 24 uur klaar ligt bij de dealer. (geproduceerd in 2014 volgens de inslag)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pics doen ‘t niet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mij wel.
Maar onderhand weet ik nu wel dat de oldtimeronderdelenvoorziening van Merc en Bimmer superieur is .
Adri
Het is een heel stuk stiller geworden onder de kofferbak en de kont van de BMW is weer een heel stuk minder zenuwachting op de snelweg.
Dit “gummilager” was dus de oorzaak