Tja….na in Frankrijk te zijn gestrand met een interne koelwaterlekkage, is onze DS na reparatie na 2 maand weer terug. Reparatie is bij een erkende Ds specialist gebeurt waar ik door eigen ervaring veel vertrouwen in heb.
Wat was het probleem en wat is er hersteld: lekke koppakking bij de 4e cylinder. Verdere schade was er eigenlijk niet.
Dus al het nodige vervangen aan pakkingen, kop gereinigd en heel iets gevlakt (mag eigenlijk geen naam hebben), uit voorzorg de natrium uitlaatkleppen vervangen, nieuwe stoterbussen, etc. Nu is de DS dus terug, maar….helaas witte rook bij stationiar draaien en bij op- en afschakelen (nog geen 100 km na reparatie gereden). Ik zie geen bubbels in het koelsysteem bij gasgeven en het oliepeil is niet hoger en nog geen witte smurrie onder de oliedop. De DS gaat i.i.g. weer terug naar de garage voor nadere inspectie en analyse…..
Daarop vooruitlopend, iemand enige suggesties waar te zoeken en wat te checken?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Kan gescheurde kop zijn, met scheur koelsysteem naar inlaatpoort.
Is de kop afgeperst?
Been there
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook bij goed warme motor?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
en blijvende witte rook, met als gevolg een hele pluim, of verdwijnt
het na een metertje uit de pijp?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is koppakking:
https://godelind.home.xs4all.nl/CX/Cilinderkop/cylinder.MOV
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dank voor alle input…...neem ik allemaal mee als we de analyse in gaan. Ik houd jullie op de hoogte.
T.a.v. de witte rook: ja, de witte rook verdwijnt inderdaad wel in het luchtledige na 1 a 2 meter. In het filmpje ziet het er beduidend heftiger uit. Toen het mij overkwam in Frankrijk was het nog veel heftiger (niets meer zichtbaar in een omtrek van 30 meter). Verdere details: direct na het koud starten is er nog niets zichtbaar. Pas als het ca. 3 min stationair heeft gedraaid verschijnt duidelijk de witte rook (kennelijk doordat dan het pas warm wordt en het systeem op druk). Na 1 à 2 meter verwijderd van de auto is het weg. Tijdens het rijden is het alleen echt zichtbaar in de zijspiegel op het moment dat er wordt afgeremd (terugschakelen) of wordt opgeschakeld. Overigens voor al dit gedoe, rookte de DS eigenlijk nooit.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
zou dan toch meer aan condens gaan denken dan aan een lekke koppakking
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Witte rook zoals robbedoes (en kwabbernoot, gave serie vond ik dat altijd!) beschrijft heb ik ook, zeker als het wat kouder wordt buiten. Als de motor en uitlaat op temperatuur zijn dan verdwijnt het vaak weer. Gewoon condens in de uitlaat die verdampt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
charlesdegaulle21 schreef:zou dan toch meer aan condens gaan denken dan aan een lekke koppakking
ook bij een warme motor en een half uur rijden?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
de autoriteiten op DS gebied zullen ook maar even naar jouw laatste post moeten kijken. Maar een DS heeft een uitlaatsysteem wat bij koud weer vaak/veel condensdamp tentoonspreidt in de vorm een klein wit wolkje uit de uitlaat wat na een metertje ofzo weg is.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Het lijkt inderdaad meer op condens dan koelvloeistofdamp. Als het even kan zou ik nog wat meer kilometers maken. Als je KVS peil niet daalt dan is het condens anders is het KVS.
Rij je op benzine of op lpg? Met lpg heb je bij wat koeler en vochtig weer ook behoorlijke witte rookpluimen. Overigens kan er na jouw lekke koppakking een grote hoeveelheid water in de uitlaat zitten. Doordat de uitlaat achteraan omhoog loopt stroomt dat niet vanzelf weg.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:Rij je op benzine of op lpg? Met lpg heb je bij wat koeler en vochtig weer ook behoorlijke witte rookpluimen. Overigens kan er na jouw lekke koppakking een grote hoeveelheid water in de uitlaat zitten. Doordat de uitlaat achteraan omhoog loopt stroomt dat niet vanzelf weg.
Aaaahh, dat zou nog eens een goede verklaring zijn. Laten we het hopen dat dit zo is. Op zich ook logisch gezien de grote hoeveelheid kvs die ik toen niet meer in het koelsysteem had, maar via de 4e cylinder in het blok. Ben nog wat voorzichtig om ‘m flink warm te rijden want stel dat er toch iets niet goed is wat kan ik dan aan schade oplopen. Misschien ook een idee om eens een flinke helling te nemen zodat er eventueel kvs in het uitlaatsysteem uit kan.
Overigens; ik rijd op benzine
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ik onthoud mij even van analyse van de oorzaak, maar om wateropslag in je uitlaatte voorkomen heb ikopde laagste punten gaatjes geboord. Zodatde waterdamp (LPG) eruit kan. Vopor apk draai ik er evne een parkertje in.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
vaak ben je te bang…...geen witte rook meer! Een keer koelwater in je blok krijgen door een kapotte pakking maakt toch dat je teveel let op de staat van je voiture aangaande uitlaatgas. Vanmiddag even op een flinke helling gestaan waardoor alle vloeistoffen uit de uitlaat konden stromen. Daarna even flink gas op de snelweg voor een half uur. En voila…geen witte rook meer. Kennelijk was door het klappen van de pakking en daarna toch wat moeten rijden er veel kvs in het uitlaatsysteem terecht gekomen.
Nu nog 800 km en dan de kop natrekken en opnieuw kleppen stellen.
Dank voor jullie reacties
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012