Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Hallo iedereen!
Sinds juli 2016 ben ik in het bezit van een LNA Cannelle.
Een erg leuke auto waar ik al veel plezier van gehad heb. Auto heeft nu ongeveer 75.000 kilometer gereden, en na het nodige sleutel- en laswerk rijdt het prima.
Tot een maand geleden. Toen ik terug richting de stalling reed, bleek bij aankomen de auto flink olie te lekken. Er lag een hoop olie onder. Op een rit van ongeveer 60 kilometer is er een kleine 3 liter olie verdwenen.
Hierdoor heb ik het motorblok er eens uitgehaald om te kijken wat er aan de hand was. Hier ben ik nog steeds niet helemaal achter, vandaar dit topic.
De lekkage lag aan de linkerkant van de auto, dus aan de kant van het vliegwiel:
Na demontage van het reductie carter:
Naar mijn idee de krukaskeerring aan vliegwielzijde dus een boosdoener, zo bleek ook na demontage vliegwiel (helaas geen foto van gemaakt). Deze keerring is gelukkig nog verkrijgbaar. Maar wat ook te zien is dat de keerring aan de kant van de prise-as ook nat is. Dus deze wil ik graag vervangen. Nu staat er in het werkplaats handboek dat de keerring in een geleidebus zit, en niet los te vervangen, enkel de gehele geleidebus, met als onderdeelnummer 7901210912.
Heeft iemand hier ervaring mee? En qua verkrijgbaarheid van de geleidebus? En zijn er nog andere dingen die voor de olie lekkage gezorgd kunnen hebben?
-Michiel
ik kan je niet helpen met de olie lekkage.
Maar wat een lekkere wagen!
misschien kan een peugeotman je helpen soms zijn de citroen onderdelen niet te vinden en dan van peugeot zo te bestellen..
goed bezig!succes
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Inmiddels het onderdeel gevonden op een inderdaad Franse Peugeot site.
http://www.serie04.com/fr/embrayage/5135-douille-1.html
Ik heb het nu besteld en zal hopelijk binnen twee weken in Nederland zijn.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij Team VCC in Saasveld kunnen ze ook toveren met deze motortjes. Welliswaar Peugeotboys, maar we weten allemaal wel dat dit ook een Peugeotmotortje is…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Rij naast mijn Ami ook een Peugeot 104 uit ‘78, met een vergelijkbaar blok. Omdat de combinatie versnellingsbak & differentieel en het blok een gedeeld smeersysteem hebben komt lekkage via de differentieel keerringen het vaakst voor, en dan wordt het daar beneden gauw een smeerboel onder de motorkap. Altijd vervangen als de aandrijfassen eruit zijn geweest, schrijft mijn werkplaatshandleiding voor. Wat verder kan gebeuren is lekkage via pakkingen of ringen van het kleppendeksel, de ontsteking of brandstofpomp.
Wellicht ten overvloede: bij montage van de krukaskeerring komen hulpstukken 8 0132 en J1 uit de motor gereedschapskist te pas. Succes met de operatie, groet, M.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Bedankt voor de tips.
Afgelopen week zijn de onderdelen binnengekomen en allereerst begonnen met de geleidebus in het reductie carter te vervangen:
Oude geleidebus eruit persen.
Nieuwe geleidebus in carter persen.
Nieuwe keerring op zijn plaats.
Vervolgens de krukaskeerringen op het blok vervangen:
Nieuwe krukaskeerring vliegwielzijde.
En vervolgens de boel weer opgebouwd.
Andere kant:
Lekkage achter krukaspoelie.
Tot slot een nieuwe pakking tussen de carterdelen geplaatst. Het blok zit inmiddels zo goed als helemaal in elkaar, volgend weekend ga ik hem weer terug in de auto plaatsen.
De steekaskeerringen bij de differentieel heb ik recent al vervangen, maar ik heb toch nieuwe besteld, dus zal deze vervangen.
Dat ziet er al goed uit, en met verwijderde motor kun je overal goed bij om blok en motorruimte weer wat schoon te krijgen. Wellicht helemaal niet nodig, maar ook handig kleppen stellen zo, of wat ander onderhoud te plegen. Is bij gemonteerde motor nogal een rug-kwellende klus, dus mooie gelegenheid om het jezelf gemakkelijk te maken.
Bijzondere wagen, die verdient het! Groet, M.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Klasse! Mooi om te zien
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Inmiddels zit de auto weer volledig in elkaar, na 100km lijkt alles nog goed te gaan. Binnenkort nog verdelerkap + rotor + bougiekabels vervangen, en dan kan die er wel weer even tegenaan.
Mooi! Heb je ook plaatjes van dat deel van de operatie? Altijd leuk en leerzaam om te bekijken.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Ik heb deze keer geen foto’s van het inbouwen gemaakt, omdat ik vermoedde dat ik dat de vorige keer wel had gedaan. Dat viel een beetje tegen, bleken er maar drie te zijn:
De ‘vorige’ keer heb ik al heel wat gedaan:
Ik heb toen, augustus-september 2016, de motor er ook al uit gehad omdat deze toen o.a. olie lekte langs de deksel van het reductie carter en de carterpan.
Toen de motor eruit was, viel het me op dat er rondom het schutbord en in de wielkasten wat roest zat. Daarom de voorschermen gedemonteerd en de a-stylen bleken inderdaad niet meer helemaal goed te zijn. Samen met mijn vader het laswerk gedaan. Hier de rechterkant:
Aangezien alles toch al los was, gelijk maar even doorgepakt. Beide schokdempers bleker te lekken, dus deze vervangen. Subframe was nog goed, dus enkel geschuurd en opnieuw in de lak gezet.
Toen ik de auto kocht, zag ik dat de tectyl laag aan de onderkant van de carrosserie aan het afbladeren was. Ik heb daarom alle tectyl die er nog opzat er afgekrabd en een nieuwe laag aangebracht. Zeker niet het leukste werk… Maar het resultaat is zeer fijn, een geheel zwarte onderkant. Heb er geen foto van omdat het te donker is om goed in beeld te krijgen.
Op Flickr staat de rest van de foto’s: https://flic.kr/s/aHsm6n4qtY
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hee, nou zie ik je naam op Flickr… Woont je vader in Rhenen?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Bedankt voor het posten!. Heel herkenbaar allemaal. Zelf twee keer een Peugeot 104 coupé gereden. Voelde in rijgedrag vanwege het korte formaat wat “zenuwachtiger” als mijn berline SL. Mooie combi zo, met de GSA Break!
Thuis, naast mijn Super, nóg een “project” staan, maar twijfel hevig of ik het zal afmaken. Een van de sloop geredde Peugeot 104 S uit 1979 op origineel Nederlands kenteken, met schuifdak, elektrische ramen en nog een aantal bijzondere accessoires. Na het kaal plukken bleek de koets echter op té veel vitale plekken te rot voor restauratie. Daarom, mede vanwege ruimtegebrek er recentelijk de zaag in gezet en afgevoerd, maar wel de hele opbouw ervan bewaard, waaronder de veerpoot-koker rechtsvoor met het chassisnummer. Bijbehorend kenteken staat geschorst.
Onder het afdak wacht een stukken betere donorkoets van een ‘82-er GL, met werk. In de garage derhalve ruime keus uit onderdelen, o.a. het originele 954cc blok met subframe van de GL, de 1124cc aandrijflijn van de S (rechts) en een 1360cc XY8 machine met 5-bak en subframe, diverse onderstellen, versnellingsbakken, uitlaten etc.
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zeker afbouwen! 104tjes zijn veel te leuk! Hier hebben we een hele afdeling waar een draadje over het afbouwen van die 104 prima past
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-2015
- GS/GSA Break Spécial
- LN/LNA 11E Cannelle
Ziet er mooi uit allemaal, mooie voorraad ook. Zo’n Berline is toch wel veel meer auto dan een Coupe, ben andersom ook wel benieuwd hoe dat rijdt. Het zou erg leuk zijn als de 104 met al die accessoires weer op de weg komt! Stiekem wil ik ook nog elektrische ramen in de LNA…