Die staat zeker goed. Kan overigens maar op 1 manier worden gemonteerd door de “tandeloze” stukken op de as.
Rinus
Rinus, Ik ga er vanuit dat je de sporing goed gemeten hebt.
Als ik de foto’s bekijk, lijkt het me dat de sporing ongeveer goed afgesteld staat. De kleine armpjes die de hulpstuurhuisjes moeten verbinden met de op het stuur bevestigde stuurstangen wijzen in de rijrichting enigzins naar binnen. Dat is het geval bij stuur in rechtuitstand en juiste sporing.
Als je er echt zeker van bent dat je uitspoor hebt, vergelijk dan je gedemonteerde hulpstuurhuizen met de nu geplaatste. Er is een kleine kans dat er verschil zit in de vertanding. De hulpstuurhuizen voor niet-bekrachtigde stuurhuizen hebben een anders geplaatste vertanding dan die voor bekrachtigde stuurhuizen. Zie onderdelenboek. In dat geval moet je op zoek naar de juiste.
Als je beide originele spoorstangen vervangen hebt door imitatie, kan het zijn dat je de sporing niet verder teruggedraaid kan krijgen. Dit komt vaker voor. In dat geval de stelmof van de rechter stuurstang verwijderen, en een stuk van de schroefdraad van de stuurstang afzagen. Ik schat zo’n één á anderhalve centimeter. Nu kan de stelmof een kleinere afstand creëren, dus meer toespoor als dat gewenst is.
Dank je voor de reactie…
Ik heb de stelmof op de rechter stuurstang weer in de oorspronkelijke stand gedraaid en de armpjes op de hulpstuurhuizen gedrukt. Met de maten 275mm en 122,5mm krijg ik de wielstanden zoals op de foto’s. Dus vooral links een fors uitspoor. De armpjes van beide hulpstuurhuizen wijzen beide inderdaad iets naar binnen en de plaatsing van de vertanding is exact gelijk aan de oude hulpstuurhuizen. (Ik heb ze voor de vergelijking er net maar even uitgeschroefd.) Ook de lengte van de onderste armpjes is gelijk aan die van de oude.
De spoorstangen naar de voorwielen zijn net als de oude spoorstangen originele en heb ik lang geleden van een auto geschroefd.
Om de grote uitspoor te corrigeren door afzagen van een stuk stuurstang moet ik waarschijnlijk veel meer afzagen dan 1 cm, denk ik. Tja wat nu he?
Rinus
De voorwielen heb ik nu beide in ongeveer rechtuitstand geplaatst. De stelmof verwijderd zodat je nu kunt zien hoever stuurstang en/of stuurkogel ingekort zouden moeten worden om deze wielstand te bereiken. Minstens 25 mm…!
Rinus
Als op je laatste foto het rechterwielwiel in rechtuitstand staat, is het kleine armpje wat de verbinding is tussen stuurstang en hulpstuurhuis beslist teveel naar binnen gericht.
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je spoorstang rechts en links niet verwisseld zijn?
Ik had vorig jaar met vervangen van spoorstangen exact hetzelfde probleem. Bij mij lag het echt aan de imitatie spul, dat was het enige wat ik veranderd heb. Ik heb de spoorstangen opnieuw veruild door nieuw spul en ik kon de wagen terug perfect brengen 2.5mm toespoor.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb de spoorstangen in dezelfde positie gemonteerd als in mijn dsuper5. Ik ga nu twijfelen aan die spoorstangen.
Eerst maar ns de spoorstangen uit de dsuper5 overzetten in de break. Wie weet…..
Rinus
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
repelsteeltje schreef:
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je spoorstang rechts en links niet verwisseld zijn?
Zat ik ook aan te denken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Je hebt de stuurarmpjes links en rechts verwisseld…
F.SvM schreef:repelsteeltje schreef:
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je spoorstang rechts en links niet verwisseld zijn?
Zat ik ook aan te denken.
VgF
Lijkt me sterk: de linker is nagenoeg recht en de rechter zit een knik in zoals het hoort.
Op de laatste foto van Olga zie je dat in de rechter een knik zit.
op de volgende link zie het verschil tussen deze 2
https://www.citart.com/nl/citroen-ds-id/aandrijving/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De spoorstangen links en rechts zijn niet verwisseld. Vanmiddag vergeleken met mijn andere DS
En de armpjes op de hulpstuurhuizen kunnen toch alleen maar verschillen in bekrachtigde en onbekrachtigd stuurhuizen? Lengte 130mm resp. 100mm. En geen verschil in links en rechts…..dacht ik althans.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Zeker wel, nokjes naar binnen.
Lijkt me sterk: de linker is nagenoeg recht en de rechter zit een knik in zoals het hoort.
Op de laatste foto van Olga zie je dat in de rechter een knik zit.
op de volgende link zie het verschil tussen deze 2
https://www.citart.com/nl/citroen-ds-id/aandrijving/
En op de site van Citrotech kun je duidelijk zien dat zowel links als rechts een kromming/bocht hebben. En zo is dat. Laat je niet op een dwaalspoor brengen.
https://citrotech.nl/shop/product-categorie/citroen-ds/07-stuurinrichting/
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
ik heb het over de stuurarmpjes op de hulpstuurhuizen.. Deze zijn verwisseld. Links en rechts zijn verschillend. Omwisselen dus.
Mijn reactie was op die van post#40.