Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn rijbewijs en ik wilde graag met de XM van mijn moeder gaan rijden maar ik ervaar wat problemen.
Deze problemen zijn vlak voor de zomervakantie ontstaan, mijn zus reed toen met de XM naar Noord-Holland. Ongeveer bij Hoorn(ik woon zelf in friesland) begon de temperatuur flink op te lopen. Tot uiteindelijk 120 graden tot ze daar van de weg af ging. Daarna zakte de temperatuur weer, geen gekke problemen. Toen ze later die avond weer naar huis wilde rijden gaf de auto aan dat hij koelvloeistof nodig had. Gelukkig lag er wat in de auto, dit er helemaal ingegooid, maar het begon nog niet in het vat te staan. Koelvloeistoflek, dachten we. Dus de ANWB erbij gehaald. Mijn zus omschreef het zo: hij gooide liters koelvloeistof erin en ging toen minutenlang veel gas geven en constateerde toen dat hij veel druk opbouwde en dat de koppakking waarschijnlijk lek is. Ikzelf was toen nog van de overtuiging dat er een lek was omdat mn zus ook koelvloeistof onder de auto zag lopen vlak nadat ze bijgevuld had. Auto is daarna op transport gegaan naar een Citroën garage in het noorden. Daar hebben ze het systeem ontlucht en ze kwamen tot de conclusie dat hij veel druk opbouwde en toen hebben we de auto maar weer op de oprit laten zetten om later naar te kijken. Tot mijn grote verbazing liep er niets onder de auto vandaan en was het kvs niveau netjes op peil. Hij is toen geschorst en mijn moeder kon in een andere auto van mijn vader rijden dus het was allemaal opgelost. Nou heb ik de auto in de afgelopen tijd best regelmatig bekeken om te kijken of het nou wel echt de koppakking is. De kop is bij 313000km vervangen (stand is nu 395000) dus ik zou t vreemd vinden. Daarnaast geeft hij geen witte rook en geen ‘majo’ onder de dop van de olie. Na verloop van tijd begon hij zelfs bijna geen druk meer op te bouwen en deed hij het gewoon normaal. Als hij warm is natuurlijk wel, maar eerst was de slang naar de radiateur na 2 minuten al hard, en nu na 10 minuten maar een beetje. Thermostaat gaat ook gewoon open, ik dacht er zat misschien nog ergens lucht en het is inmiddels verholpen. Vandaag weer ontschorst en verzekerd. Rijden ging super, na flink gasgeven ging de temperatuur wel omhoog naar 95 graden of misschien 96 maar hij koelde daarna goed. Toen ik vanavond echter met de auto wegwilde gaf hij aan dat er te weinig kvs in zat, hij heeft flink verbruikt en hij bouwt ook weer flink druk op. Wat zeggen jullie, ik sluit liever eerst andere dingen uit voordat ik met de koppakking bezig ga. Ff goed ontluchten heb ik zelf ook nog niet gedaan, maar ik ging er vanuit dat de garage dat wel kon. Ze gaven als diagnose dat de koppakking waarschijnlijk defect is.
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, als je doorrijdt tot de temperatuur 120 graden is wil een koppakking nog wel eens sneuvelen. Je zus had het niet zover moeten laten komen IMHO.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, achteraf natuurlijk niet, maar als het koelsysteem ergens lek is gegaan kan die temperatuur best ineens heel snel oplopen…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
dat klinkt als defecte kop. Daar zijn ze ook wel berucht voor.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Of… waar ik ook last van heb gehad, een dop van een expansievat dat niet goed sluit….
En 95 graden doet hij bij mij ook bij 130 op de snelweg.
Of een lek in de kachel radiateur, dat merk je aan een vochtige plek op de mat bij de bijrijder.
Maar dat verklaart niet het opbouwen van druk.
Dit is ook een diesel die je rustig warm moet rijden voordat je hem op zijn staart trapt (geldt volgens mij voor elke auto trouwens)en waar je geen 170 continu op de Duitse autobahn mee moet rijden.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ed P schreef:Of… waar ik ook last van heb gehad, een dop van een expansievat dat niet goed sluit….
Zeer handige tip, want aan een andere dop kan Eise wel komen! De kachelradiateur is het vermoedelijk niet. Ik zei dat ook al tegen Eise, maar de mat is nergens vochtig. Deze XM wordt trouwens maar 90 graden bij 130. 95 was vermoed ik bij een wat minder legale snelheid .
Voor de goede orde: ik ken TS persoonlijk en heb zelf ook wel eens met deze XM gereden voor die problemen gaf .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het maakt bij mij ook wel degelijk uit wat de buitentemperatuur is t.a.v. de motortemperatuur.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
jantje1948 schreef:Tja, als je doorrijdt tot de temperatuur 120 graden is wil een koppakking nog wel eens sneuvelen. Je zus had het niet zover moeten laten komen IMHO.
Ik heb mijn vorige 2.5 TD wel eens op de 130 graden gehad na een gesprongen slang en 5 liter KVS verlies (ja ja Duitse autobahn). Blokje heeft het overleefd…
verkuilm schreef:dat klinkt als defecte kop. Daar zijn ze ook wel berucht voor.
De kop is 80000km geleden vervangen, vind t wel erg snel als die nu alweer stukgaat.
Het meest vreemde vind ik dat hij het een tijdje wel gewoon heeft gedaan op de oprit. Zonder te snel druk op te bouwen, maar kan hij slecht ontlucht zijn dat hij zo reageert?
Is het heel onverstandig om ermee te rijden?
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het ding heetgelopen is dan kan ook een nieuwe kop vrij vlot overlijden…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar hij is maar heel erg kort warm geworden, en nog niet eens in het rood. Mn zus reed ook niet heel hard(130) en het was niet gruwelijk warm weer.
Wel had de auto soms dat hij zei dat hij te heet was en dan ging hij de ventilatoren vol aanzetten. Dit op willekeurige momenten, temperatuur op het dashboard was gewoon goed. Ik las ergens dat dit de draad van de bruine sensor naar de bitron module kon zijn, maar deze is reeds vervangen bij de auto.
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De 2.5TD heeft 2 radiateuren en 2 thermostaten. Het kan zijn dat de kleine radiateur die voor de grote gemonteerd is lekt. De thermostaat voor de kleine gaat later open dan de grote. Ligt er koelvloeistof onder je radiateur op het subframe?
En als je te veel koelvloeistof verliest is de temperatuurmeter helemaal van slag, ik denk dat die dan niet meer in de koelvloeistof hangt. Ik spreek uit ervaring….
Ik zag laatst toen ik hem ‘s avonds liet draaien wel een een klein beetje damp uit de radiateur komen, maar hij lekt niet heel erg ofzo. Voordat mn zus ermee ging rijden bleef het kvs niveau ook gewoon goed op peil. Kan het ook de waterpomp zijn dat hij zo snel druk opbouwt? Of de (kennelijk) 1 van de 2 thermostaten?
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Als je damp ziet is 1 of beide radiateuren waarschijnlijk lek. Waar de drukopbouw door ontstaat zou ik zo niet weten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je de radiatordop (of dop expansievat) één klik losdraait bouwt zich geen druk op.
Bij een klein lek kan je dan nog vrij lang doorrijden zonder veel KV verlies.
Die druk is alleen nodig om op grote hoogte het kookpunt te verhogen.
Hier op zeeniveau totaal overbodig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Op de FB site Citroën Marktplaats staat een nieuwe midlock koppakking lek test set te koop. Ik heb geen flauw idee hoe deze werkt maar misschien kun jij er wel wat mee. Vraagprijs is 55 euro.
Owww, ik weet nou wel hoe deze werkt, zie de link, lijkt me redelijk betrouwbaar.