Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Timo1990 schreef:Dat draadje bij je wiel is sowieso van het lampje van je remblokindicator en niet van de ABS, want deze Xantia komt uit 1994 en toen was er nog geen ABS. Omdat die vaak door pekel en vocht valse meldingen geeft is die 9 van de 10 keer doorgeknipt. Ik zou dat dus gewoon lekker zo laten.
Verder is het onmogelijk dat je pomp lucht aanzuigt, mocht die tot dat stadium komen dan branden er lampjes op je dashboard en komt die al helemaal niet meer in de hoogste stand. Maar gewoon door wat interne lekkage/slijtage van je veerbollen kan er wel iets lucht in de remmen glippen en doordat dat doodlopende eindjes zijn blijft de lucht daar en kan het niet weg. Daarom wordt bij het wisselen van de LHM en/of hetwisselen/vullen van de veerbollen ook altijd de remmen doorgespoeld. Ik heb dat bij mijn Xantia ook wel eens en ontlucht ze preventief altijd om het half jaar zoiets. Op een gegeven moment klinkt het bij het remmen alsof er af en toe een zeehond onder je pedaal verstopt zit. Na een rondje ontluchten is dit weer weg.
Maar ik zou sowieso wat Feije ook al zegt lekker de LHM en veerbollen (laten) wisselen, daar is die zo te lezen wel aan toe. Het hoort heerlijk te zweven en absoluut niet hard te veren. Juist je eerste rit in een hydraulische Citroën hoor je enorm verbaasd te zijn van het comfort Het zou ook zonde zijn zo’n fantastisch veersysteem in bezit te hebben en het niet te benutten.
Ik ga er voor zorgen dat de wagen weer op en top komt te staan op technisch hydraulisch vlak… hij heeft duidelijk enige onderhoud nodig… zoveel word mij nu ook wel duidelijk.
Ik ben benieuwd wat het resultaat van de keuring zal zijn vorig jaar was hij nog blanco gekeurd met groene kaart zonder enige opmerking en dat op deze leeftijd.
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Feije schreef:Tsja, hoe kan het dan dat het draadje te kort was? Er is daar wel gesleuteld, anders zou elke Xantia er last van hebben. Ik denk bij nader inzien dat hij, zoals Timo zegt, gewoon doorgeknipt is.
Dat zou inderdaad wel meer voor de hand liggen denk ik ook als ik dit zo hoor.
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
update
gisteren met enkele weken vertraging de Xantia kunnen ophalen en er al direct een hele fijne eerste rit van 150 km opzitten…
mijn vriendin en ik zijn er heel blij mee
Maar er zijn toch wel al enige bemerkingen bijgekomen na de eerste km’s te zweven…
Is het normaal dat je bij het remmen na stilstand en het pedaal lost de kont van de xantia even naar beneden wipt ?
Zolang je het rempedaal vast houd beweegt ze niet of heeft dat te maken met het veersysteem dat wanneer je het rempedaal indrukt tijdens het stoppen dat de hoogte word vastgehouden tot je het pedaal lost ?
Ook na enige tijd stilstand (motor uit) merk ik dat de achterkant ietsjes gezakt is amper een paar cm.
Het LHM peil is zoals gevraagd bijgevuld maar het parapluutje staat nu gelijk met het bovenste streepje (is dit goed?) en ik heb ook gemerkt dat er… ik denk aan de hogedrukpomp (die zit toch links onder de plaats waar de distributieriem loopt dacht ik ? )... een lekkage is want daar leek het mij toch behoorlijk vochtig te zijn.
Ik ga straks op onderzoek en neem een paar foto’s van interieur exterieur en motorcompartiment.
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat naar beneden duiken als je het rempedaal komt vaker voor, maar ik weet zo niet waar dat in zit. Het probleem dat hij na een tijdje achter inzakt lijkt me iets met de anti-inzakbol. Is die recent vervangen of gevuld?
Het LHM-peil moet je altijd meten in de hoogste stand. Als hij daar staat moet het parapluutje tussen de twee streepjes in zitten. In het instructieboekje staat ook precies beschreven hoe dat moet: http://klokjerond.prit.biz/xcnl/Xantiaboekje-T1/hfst-4.htm Pagina 70 .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Feije schreef:Dat naar beneden duiken als je het rempedaal komt vaker voor, maar ik weet zo niet waar dat in zit. Het probleem dat hij na een tijdje achter inzakt lijkt me iets met de anti-inzakbol. Is die recent vervangen of gevuld?
Het LHM-peil moet je altijd meten in de hoogste stand. Als hij daar staat moet het parapluutje tussen de twee streepjes in zitten. In het instructieboekje staat ook precies beschreven hoe dat moet: http://klokjerond.prit.biz/xcnl/Xantiaboekje-T1/hfst-4.htm Pagina 70 .
de veerbollen zijn vervangen als ik me niet vergis ergens in 2011 ze zien er ook nog behoorlijk mooi groen uit… er zit ook een bol net onder de radiator en ongeveer in het midden van de achteras maar ik vermoed dat dit voorraadbollen zijn ? Deze zien er merkelijk vuiler uit en ik vermoed ook ouder. Waar precies zit antizinkbol(len) dan ?
Hoe ik het oliepeil van LHM moet controleren wist ik al
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het lijkt me niet echt relevant hoe een veerbol er uit ziet. De locatie waar ze hangen kan een bol er heel anders uit laten zien terwijl ze even oud zijn. En als de vorige eigenaar een poetser was en er om de zoveel tijd een doekje overheen haalde wil niet zeggen dat het dan geen oude platte bollen zijn. Ze dienen om de 4 jaar opnieuw gevuld te worden dus daar zijn ze inmiddels wel weer aardig aan toe.
De antizink bol zit onder je achteras in het midden, naast de hoogteregelaar.
Dat inzakken met stilstaan heeft te maken met vervuiling in je antizink klep, die sluit daardoor niet geheel meer af en verliest zo langzaam z’n druk. Als je vervolgens gaat starten en je auto zakt dán naar beneden en pompt zich weer op is je anti-zink bol plat. Hij hoort na het starten gewoon horizontaal te blijven.
Zoals ik al eerder had aangegeven is deze auto gewoon hard toe aan verse LHM (en evt. veerbollen). Wellicht eerst nog even rond rijden met een spoelmiddel om zo al het oude vuil los te weken.
Want ook het naar voren duiken met remmen duidt op vervuiling (of lucht). Je achterremmen doen niet meer voldoende mee.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Timo1990 schreef:De antizink bol zit onder je achteras in het midden, naast de hoogteregelaar.
Dat inzakken met stilstaan heeft te maken met vervuiling in je antizink klep, die sluit daardoor niet geheel meer af en verliest zo langzaam z’n druk. Als je vervolgens gaat starten en je auto zakt dán naar beneden en pompt zich weer op is je anti-zink bol plat. Hij hoort na het starten gewoon horizontaal te blijven.
Dus die onder de radiator is dan de voorraadbol ? § bollen in het totaal toch dacht ik of heb ik het mis ?
En na het starten komt hij gewoon weer omhoog… hij zakt enkel als hij even heeft stil gestaan met motor af en dat van die remmen verklaart dat ook het zeehondgeluid ? al moet ik zeggen na een 200 tal km te rijden hoor ik dit al veer minder de wagen heeft ook een hele tijd stil (aantal maanden hoeveel precies weet ik niet) stil gestaan wa,nt toen ik er de eerste keer ging naar kijken wou hij niet meteenvertrekken wanneer ik hem in eerste versnelling zette en het koppelingspedaal liet opkomen het was alsof hij vast stond maar met iets meer gas geven schoot hij als het ware los.
Bij de eerste km’s rijden had ik ook soms de indruk dat de remmen iets bleven aanlopen (plakken) bij het uitbollen aan een kruispunt merkte ik alsof hij nog even zelf remde zonder dat ik de voet op het rempedaal had maar inmiddels heb ik dit niet meer opgemerkt… Inderdaad zoals je zegt kan ik het gehele veersysteem maar eens beter aan het goed onderhoud onderwerpen… vervangen bollen verversen en spoelen van het LHM circuit filters reinigen…
Dinsdag mag ik hem brengen bij mijn garage/carroserie voor distributieriem spanrollen geleiders waterpomp en koppeling te evrvangen daarna neem ik de motor onderhanden en het veersysteem.
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Maakt op mij de indruk van lucht in het systeem. De beste manier om daar vanaf te komen:
Auto in de hoogste staand en achterremmen ontluchten.
Daarna veel gymmen: Auto in de hoogste stand, kijken of je LHM niveau nog voldoende is.
Daarna auto in de laagste stand. weer in de hoogste stand, stuur heen en weer, remmen, kijken, laagste stand, etc.
Na een uurtje weer een stukje rijden en kijken of het beter is.
Als dat niet zo is dan is er meer aan de hand. De eenvoudigste weg is dan een afspraak bij Chyparse in Almere. Zeer leerzaam, afdoende en weinig kostbaar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Zoek op XCNL maar eens naar zeehond geluid
http://www.xantiaclub.net/forum/search.php
Veel plezier met de Xantia !
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik had al eerder aangegeven nadat je het gevraagd had op fb of XantiaClub dat dat zeehondengeluid lucht is het systeem is inderdaad.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016
- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Timo1990 schreef:Ik had al eerder aangegeven nadat je het gevraagd had op fb of XantiaClub dat dat zeehondengeluid lucht is het systeem is inderdaad.
dan zullen we maar eens een rondje nieuwe bollen, spoelen en verse olie en ontluchten doen.
DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN
Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990