Leuke plaatjes, goed bezig. Komt mij vertrouwd voor! Zincorplaat is lastiger te lassen, het verbrandt deels, je moet eigenlijk het lasoppervlak kaal maken voor het lassen. Maar ja, dan ben je je bescgherming kwijt. Ik heb dat gedaan en meteen in de Inoxprimer gezet, een doorlasbare primer.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Die Zincor kun je gewoon doorlassen ook zonder zuiver te maken, wel krijg je de witte pluimpjes zoals bij warm verzinkte plaat maar voor de las geen probleem.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
En is het enorm giftig…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed ventileren dus
Eerst schoon slijpen geeft ook het nodige stof.
En ik denk dat de meeste onder ons dan ook geen kapje voor hebben:lol:
Dus ja ......
Maar je hebt volkomen gelijk.
Een hele dag verzinkt staal lassen en je wordt er ” dood” ziek van .
In ieder geval goed beroerd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Flink giftig inderdaad, had ik al begrepen.
Ik slijp het inderdaad eerst kaal (met mondkapje) voor het lassen.
Deze twee materialen heb ik beiden als zincor gekocht, volgens mij is alleen de linkse zincor
(Duidelijk lichtgrijze laag). Klopt dat? Last in ieder geval makkelijker dan de andere lijkt het.
Nog “even” en ik kan m’n bodemzijplaat lassen. Deze dus (andere leverancier, ziet er hetzelfde uit):
Gisteren alvast even bekeken.
Deze wordt vast gelast aan de voorste bodemplaat die bij mij verder nog goed is (dikke plaat over de gehele breedte).
Wat me opviel is dat aan de voorzijde een verzet zit over de hele breedte, ik zou verwachten dat deze op de bestaande plaat ligt.
Maar zoals het er nu uitziet wordt deze aan de onderkant van de bestaande plaat gelast.
Productfoutje of snap ik het niet?
Iemand ervaringen met dit reparatiedeel?
Dat tweede lijkt me eerder Elektrolytisch zink nikkel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ Paso, inderdaad, wat ik al dacht, zincor is de linkse dus
@ Alexander, ok, dan ben ik niet de enige met die vraag. Maar goed, gaat toch passen zag ik. Mooi.
Bonjour, we zijn inmiddels een jaar verder zie ik.
Ik zal spoedig weer wat foto’s plaatsen (altijd heel gedoe, alle foto’s staan op ipad en ik krijg ze niet makkelijk op de site).
Inmiddels zijn bodem en kriksteunen weer netjes (foto’s volgen)
Ben nu aan het puzzelen hoe de gootjes bij de achterspatborden te vervangen.
Foto’s op ‘t net zijn niet eenduidig of duidelijk.
Makkelijkste manier (Zag ik ook op een vd foto’s) is huidige gootjes eraf slijpen op het horizontale deel en dan de nieuwe gewoon ertegen.
Maar volgens mij worden ze dan iets te breed.
Heeft iemand tips of goede foto’s?
Mss heb je hier iets aan.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Hé, dank je, ziet er goed uit!
Maar ik kan het eigenlijk nog niet precies zien.
Is de U vormige goot met de opstaande rand tegen de auto gelast of is de opstaande rand kops gelast?
Bonjour,
Eindelijk weer wat tijd om verder te gaan met het chassis en meteen een vraag;
Bij het schoonmaken met de staalborstel zie ik bij sommige hoeken waar delen bij elkaar komen goud/geel kleurig metaal.
Waarschijnlijk om die de plekken netter af te werken en openingen dicht te maken.
Bijv. Bij de overgang C-stijl / achterspatbord of in de hoeken bij de achterbak (waar rubber zit).
Weet iemand wat dit is? Een soort hardsoldeer?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Hardsoldeer met koper.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik heb begrepen is dit hardsoldeer vooral gebruikt om flexibiliteit in de constructie te houden, zoals boven aan de deuren bijvoorbeeld. Als dit gelast zou worden scheurt het af na verloop van tijd door vermoeiing. Dus hardsoldeer repareren met hardsoldeer..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Zo ongeveer. Iets te simplistisch:
Als je “last” verander je de structuur van het metaal, en dan wordt het metaal ( ijzer) te hard en bros. Op sommige plaatsen zou dat tot vermoeidheidsbreuken lijden. Je zou het kunnen uitgloeien maar dat is (was) een productielijn een moeilijke zaak. Dus maar “hardsolderen”. Er zijn verschillende hardsolderen , met messing, zilver, koper etc met een verschillende smelttemperatuur en verschillende hechting op diverse metalen. Werd bij Citroen veel gebruikt om “hoeken” te verbinden.
Hardsoldeer kun je alleen goed met hardsoldeer repareren.
To err is human, not to err is divine.