Mijn C-Crosser rijdt geweldig, behalve als na zo’n 700 km het regeneratieproces start. Dan loopt de motor erg onregelmatig en zie ik vaak een rookwolk achter de auto verschijnen. Soms gaat hij dan in de noodloop en brand het motormanagementlampje. Resetten is dan de enige optie. De laatst genoteerde storingen zijn: P0234-P2408-P1351. Inmiddels is al veel onderzoek gedaan (door professionals) en zijn al diverse onderdelen vervangen, waaronder EGR-klep, de sensor tankvulpijp, de temperatuursensor roetfilter, het gloeirelais, en één gloeibougie en de lampdasonde. Na circa 100 km is het regeneratieproces weer afgelopen en kan ik weer 700 km probleemloos rijden. Wie herkent dit probleem en/of geeft raadt?
Een regeneratieproces duurt toch geen 100km? Rij je soms alleen maar korte ritten met die auto?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Een regeneratieproces duurt toch geen 100km? Rij je soms alleen maar korte ritten met die auto?
Bedankt voor de reactie. Bij mij dus wel en medewerkers van dieselspecialisten weten er geen raad mee. En nee, ik rijd niet alleen maar korte stukken. Het roetfilter is ook nog vervangen bij 180.000 km, inmiddels staat de teller op 220.000 km.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat voor motor zit er in?
Heb je die EGR klep al laten afblinden? Kost erg weinig. Wel het inlaatkanaal (laten) schoonmaken, dat kon wel eens ernstig vervuild zijn.
Lees bijvoorbeeld https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226357/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Met het afdoppen van de EGR los je volgens mij alleen de roetaanslag in de inlaat mee op. Maar los je daar ook het dingetje mee op dat ie 100km aan het regenereren is? Volgens mij hoort dat namelijk hooguit een km of 10 te duren.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Geen idee, maar mijn ervaring is wel dat een afbellende EGR klep ook einde vervuiling betekent. En vervuiling is de moeder van alle kwaad.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb geen verstand van diesels dus heb geen idee of het normaal is dat regeneratie 100km duurt. Maar dat lijkt mij extreem lang.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb geen idee hoe lang dat duurt. Het valt mij nooit op in elk geval. Toch al bijna 400.000 op de huidige 2.0HDi op de klok, waarvan de helft zelf. Bij alle vorige HDi’s ook niet, waaronder een C6 2.7.
Ik heb één keer een regeneratiestoring gehad.
Dat lag aan een falend magneetklepje bij de tankdop.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop