Hallo,
De naald van de snelheidsmeter zwabbert bij iedere snelheid ca.20 km heen en weer ( km stand 230000Km ), bij 100 -120 km soms niet .
Wie heeft hier kennis over en is een reparatie zelf te doen .
Is dit een afkeurpunt voor de APK ?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord
Krijn
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik had dit probleem ook met mijn ZX, een nieuwe kabel erin en het probleem is verholpen. Is niet zo een dure grap, je heb alleen het bovenste gedeelte van de kabel nodig, kost iets van €15. Let goed op de lengte van de kabel, moet iets van 59cm zijn, die van 55cm zijn niet goed. Carfix had me eentje gegeven die volgens hun computer geschikt zou zijn voor mijn ZX, dat was dus een 55cm. De binnenkabel is te kort en pakt niet goed in de kilometerteller. Je heb er eentje van 59cm nodig, welke ook in de BX zit.
Het instrumentenpaneel moet eruit (mooi moment om meteen de lampjes te vervangen) de slangen voor de kachelradiateur eruit. De plaat die daar zit eruit en dan hard trekken vanaf het dashbord om de kabel eruit te krijgen. Maak aan de onderkant van de kabel (motorruimte) een touwtje vast om de nieuwe kabel vanaf het dashbord te trekken. De originele kabel zit in een soort schuimrubberen huls, deze komt ook mee naar buiten en heb je niet meer nodig. Zonder die huls ligt de kabel lekker vrij en in een vloeiende lijn.
Mocht het touwtje breken, dan is het even priegelen om de kabel door het gat in het schutbord te krijgen vanaf het dashbord. Het beste kun je dan een zaklamp bij de opening in de motorruimte leggen, dan zie je precies waar de kabel heen moet vanaf het dashbord. Je heb er wel geduld voor nodig, maar het is mij ook gelukt
Een klein beetje koelvloeistof verlies als je de slangen losmaakt is onvermijdelijk, vergeet dus niet om het bij te vullen en te ontluchten.
Mocht je hulp nodig hebben? ik woon in Rotterdam, mijn telnr. staat bij de hulptroepen.
Heb daar nog geen problemen mee gehad bij mijn ZX. Gekocht bij 113000 in middels 225000 gerden.
Is waarschijnlijk exemplarisch.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Jou ZX is van 1996 zie ik (type 2) Ik denk dat type 1 er meer last van heeft.
zx19d schreef:Heb daar nog geen problemen mee gehad bij mijn ZX. Gekocht bij 113000 in middels 225000 gerden.
Is waarschijnlijk exemplarisch.
Die van mij heeft er ook (nog) geen last van….en is van 1993.
(280.000 km.st)
Ik denk dat het erger word als er een keer aan de kabel getrokken/geduwd word omdat het dashbord/instrumentenpaneel eruit moet. Door die schuimrubberen huls ligt de kabel niet echt lekker (te scherpe hoek) en door er aan te trekken/duwen wordt alleen maar erger, ten minste zo heb ik het ervaren. In een poging om het weer wat netter te krijgen ging de huls alleen maar vaster zitten, totdat ik geen keus meer had en de hele kilometertellerkabel eruit heb getrokken. Een nieuwe kabel is goedkoper en sneller dan het hele dashbord eruit.
De ZX1.9D van Weefje is een type2 ZX (VDO klokken), maar heeft een gewone mechanische kabel. Ik denk dat de laatste ZXen die zijn geleverd (1998?) wel een elektrische teller hebben :
ik heb ook een zwabbernaald, boven de 80 houd het op, is echt een zx-kwaal, staat ook heel goedkoop,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
ZX-Cruiser schreef:Type 2 heeft waarschijnlijk een elektrische teller.
Ik heb ook een zwabbernaald, zit al een nwe kabel in van de sloop zonder veel soelaas.
Leg eens uit: Een nieuwe kabel van de sloop?
Dit onderwerp geeft wel aan dat er bij veel ZX-en een kink in de kabel zit dus… Ik heb er bijna geen last van gelukkig, alleen mijn benzine meter is niet zo betrouwbaar… Maar daar hebben we het al eens over gehad en is dus ZX probleempje nummer 2 in het dashboard…
ZX1.4i schreef:Ik denk dat het erger word als er een keer aan de kabel getrokken/geduwd word omdat het dashbord/instrumentenpaneel eruit moet. Door die schuimrubberen huls ligt de kabel niet echt lekker (te scherpe hoek) en door er aan te trekken/duwen wordt alleen maar erger, ten minste zo heb ik het ervaren. In een poging om het weer wat netter te krijgen ging de huls alleen maar vaster zitten, totdat ik geen keus meer had en de hele kilometertellerkabel eruit heb getrokken. Een nieuwe kabel is goedkoper en sneller dan het hele dashbord eruit.
De ZX1.9D van Weefje is een type2 ZX (VDO klokken), maar heeft een gewone mechanische kabel. Ik denk dat de laatste ZXen die zijn geleverd (1998?) wel een elektrische teller hebben :
Dat begrijp ik niet helemaal in je eerste bericht stond een uitvoerige beschrijving hoe de kabel te vervangen en nu zeg je een nieuwe kabel is goedkoper en sneller dan het hele dashboard eruit of kan ook een gedeelte van het dashboard eruit ?
Volstaat het niet om alleen de rubbermanchet eruit te halen zodat de knik eruit is , het lijkt mij dat een kabel niet slijt hooguit kan breken .
Krijn
krijn schreef:ZX1.4i schreef:Ik denk dat het erger word als er een keer aan de kabel getrokken/geduwd word omdat het dashbord/instrumentenpaneel eruit moet. Door die schuimrubberen huls ligt de kabel niet echt lekker (te scherpe hoek) en door er aan te trekken/duwen wordt alleen maar erger, ten minste zo heb ik het ervaren. In een poging om het weer wat netter te krijgen ging de huls alleen maar vaster zitten, totdat ik geen keus meer had en de hele kilometertellerkabel eruit heb getrokken. Een nieuwe kabel is goedkoper en sneller dan het hele dashbord eruit.
De ZX1.9D van Weefje is een type2 ZX (VDO klokken), maar heeft een gewone mechanische kabel. Ik denk dat de laatste ZXen die zijn geleverd (1998?) wel een elektrische teller hebben :
Dat begrijp ik niet helemaal in je eerste bericht stond een uitvoerige beschrijving hoe de kabel te vervangen en nu zeg je een nieuwe kabel is goedkoper en sneller dan het hele dashboard eruit of kan ook een gedeelte van het dashboard eruit ?
Volstaat het niet om alleen de rubbermanchet eruit te halen zodat de knik eruit is , het lijkt mij dat een kabel niet slijt hooguit kan breken .Krijn
Ik bedoelde dat ik probeerde om die knik eruit te krijgen maar dat lukt dus niet vanuit de kleine opening van het instrumentenpaneel. De rubber huls ging vaster zitten en toen heb ik dat hele ding met een beetje geweld eruit getrokken. Om die rubber huls echt goed te krijgen zou je het hele dashbord eruit moeten halen en dat is niet de moeite waar gezien de prijs van de kabel. Ik bedoelde dus eigenlijk dat de montage van een nieuwe kabel sneller is dan demontage van het complete dashbord om de oude kabel met rubber huls goed te leggen.
Het hele dashbord eruit ziet er zo uit. Rechts van de “stuurkolom” zie een driehoekige opening waar een kabel met een wit eindstuk de auto binnenkomt. Dit is de kilometerteller kabel met de rubber huls eromheen.
Mocht het zwabberen van de naald je echt storen dan kan ik je het vervangen ervan echt aanraden, bij mij loopt de naald mooi vloeiend.
spagetti
ik heb het probleem met de dagteller ook, moet meerdere keren erop drukken voordat ie op “0” gaat
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
krijn schreef:Hallo ZX1,4i ,
Bedankt voor de uitleg met de duidelijke foto , het zal nu wel lukken denk ik.
H.G.
Krijn
Edit by Lelijke Eend: even een overdaad aan quote’s er uit gehaald
harry schreef:spagetti
ik heb het probleem met de dagteller ook, moet meerdere keren erop drukken voordat ie op “0” gaat
Ja dat ken ik, is een klein nokje dat afgebroken of bijna afgebroken is. Je kan het wel vastlijmen, maar lang blijft het niet zitten op dat kleine stukje. Zoek een kilometerteller op de sloop, waar de dagteller het nog wel doet en zet het nokje over. Iedere auto met jeager klokken en mechanische dagteller is geschikt, AX, ZX, 309 (alle type). Ik had op de Citromobile een kilometerteller gekocht om er thuis achter te komen dat deze tot 220 (AX GTI) liep ipv de 200 in mijn ZX. Ik heb toen dat nokje maar overgezet en sindsdien doet de dagteller het prima.
martijn13 schreef:Dag allen,
ben nieuw hier op het forum (ZX-rijder sinds afgelopen zaterdag, een 1.6i uit 92, 162.000 op teller). Geen klachten voor de eerste 500 km totdat gisteren (na koude start, vanaf 60 km/u en harder) de snelheidsmeter-naald begon te gieren en zwabberen / doorschoot tot over de 200 km/u (ik deed 80).
Kortom ... die moet vervangen worden. Ik heb bovenstaande topic inmiddels gelezen en weet dat ik:
1) een lange 59cm kilometerteller kabel moet halen (liefst een nieuwe -geen sloop- neem ik aan?). Waar moet ik dan zijn (in Rotterdam?)
2) op zich kan volstaan met demontage van alleen het instrumenten-paneel (rest van dash kan dus blijven zitten?).Zijn er verder nog bijzondere gereedschappen, tips en trucs die ik nog moet weten?
Om te beginnen welkom
Grappig, ik heb exact hetzelfde gehad met mijn ZX toen ik deze vorig jaar net had en heb zitten klooten met de verkeerde
Je heb inderdaad een 59cm lange nodig, deze zit ook in de BX, het beste kun je deze bij een specialist halen, bij de dealer betaal je toch teveel.
Je kan eens proberen bij Garage de Pee in Krimpen ad IJssel, ga in iedergeval niet naar auto service Hoonaard in de vierhavenstraat, die is duurder dan de dealer.
Je heb in idergeval Torx schroevendraaiers nodig.
De koelwaterslangen die het schutbord ingaan naar de kachelradiateur moeten er ook uit, dus je heb ook 2 nieuwe 0-ringen nodig en wat koelvloeistof. De kabel loop namelijk door het rubber dat hier zit en dan is het de kunst om de kabel vanuit de auto in de opening te mikken, of met een touw aan de oude de nieuwe doortrekken. Maar dat is niet altijd makkelijk omdat om de oude als het goed is een schuimrubberen huls zit.
Vervang ook meteen alle lampjes in het instrumentenpaneel, dat heb je er dan toch uitliggen.
Als je het weet kun je in een uur of 2 klaar zijn en anders zit je een hele middag te kloten. Mocht j hulp nodig hebben? Ik woon ook in Rotterdam
martijn13 schreef:supersnel zeg!
ik ga wel eerst op zoek naar de juiste nieuwe kabel (hopelijk dit weekend tijd). En dan maar eens flink klussen.
PS: (beetje off-topic) ik ben op dit forum op zoek naar de haynes manual maar via ikbende.server lukt het niet. Staat het nu ergens anders geparkeerd?
cheers, Martijn
Over snel gesproken : , Heb jij niet gewoon zo hard gereden dat het kabeltje van de snelheidsmeter kapot is gedraaid