Ik kan een C35 camper kopen met een defecte versnellingsbak.
Ik had gezien dat deze de remmen op de versnellingsbak hebben
Waren deze er ook die dit op de wielen hebben?
Of is dit om te bouwen naar de wielen.
Ik zit nl te denken aan een versnellingsbak van een Audi 80, met een TDI motor.
Een C35 heeft de remmen in de wielen, maar de handrem zit aan het uiteinde van de bak. Op de bak zitten nog de reductoren.
Die bakken zijn nog redelijke te krijgen tweedehands, maar de motor is niet echt “top” in power.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9419
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nanko heeft al eens iets gedaan, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228782
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb hem nog niet, ben me nog aan het Oriënteren voor ik wat koop
Zo’n tdi heeft een groot koppel onderin.
Een citroen bak zou te kort zijn, moet veel langer zijn en waarschijnlijk te zwak voor het vermogen,
Zo een TDI motor heb ik al in mijn VW T1 gefrommeld met een lotus versnellingsbak.
Maar ik zat ook te denken aan ducato TDI 2.5 - 2.8 of een vw TL 2.8 met een mechanische brandstofpomp.
Maar dan weet ik niet of dit tegen de versnellingsbak past of passend te maken is.
O ja dat komt mooi uit dat de remmen op de wielen zitten.
Of misschien een MB 100 bak met motor draait in ieder geval de goede kant(denkstof)
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een MB100 diesel heeft maximaal 74 pk… dat schiet niet op..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Past voor zo’n MB100 bak niet ook gewoon een 300TD?
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er past een 300 voor, maar dan heb je nog steeds maar 90 pk max. Een 300 Turbo Diesel, de 5 cilinder, is erg zeldzaam en dus duuuurrrr
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hmm de 250 turbo heeft inderdaad ook maar 90 pk…
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat klopt niet. De 250d heeft 90 pk, de 250d turbo 115. Maaarrrr, die passen niet zondermeer op de bak. Wat volgens mij altijd op een MB100D bak past is OM615, 616 en 617. De OM616 is de 2,4 die in de MB100D zat als ik me niet vergis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat klopt allemaal, maar voor iemand die betrouwbaar wil rijden en 75pk genoeg vind zou het een goed alternatief kunnen zijn, ik denk ook dat dit korte bakken zijn.
Dan blijft de Audi bak over, die zijn sterk, onverslijtbaar en in alle overbrengingen goedkoop te krijgen, hier kan een 110 pk TDI tegen aan, (als het er allemaal tussen past).
Voor de eerste TDS’s (van vw en Audi) zijn mechanische (omgebouwde) brandstofpompen te krijgen, zijn wel duur (1100 euro) dus geen elektronica, het kan ook met het vrij-schakelen van de ECU, maar hiervoor is wel wat ervaring voor nodig.
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De c35 D met 2,5 liter diesel heeft 70 pk. Staat er een vijfbak achter dan valt het toerental op de snelweg ook nog wel mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Citroen Diesel maakt vooral lawaai. Maar trekt het busje op zichzelf prima voort, zolang je 90 a 100 genoeg vindt. Ik heb altijd begrepen dat de bak van de Citroen sterk genoeg is, maar de reductie-tandwielen tussen bak en wiel niet zo vreselijk veel vermogen kunnen hebben. Dan wordt het m.i. toch de hele aandrijflijn die je moet vervangen. Wel wat gedoe, zo’n bak (eigenlijk gewoon de bak uit een DS) is meestal wel te repareren of te vervangen, toch?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Ja, de 2.5D zal het “busje op zichzelf” vast prima voort trekken. Maar een beetje camper weegt aardig wat meer dan een leeg busje.
Onze camper weegt rijklaar ruim 2.900 kg, vakantie-klaar komt daar nog wel een paar honderd kg bij. En dan heeft die ouwe diesel het toch best moeilijk. Toegegeven, onder ideale omstandigheden (vlakke weg, geen wind, goede schone diesel, etc.) is het best uit te houden met de 2.5D.
Maar het is zelden ideaal weer, etc, En dan valt de machine gewoon door de mand. Nog geen 80 km/u op de snelweg vast kunnen houden omdat je een beetje tegenwind hebt is niet tof. Terug vallen naar nog minder km/u omdat de weg iets omhoog loopt is gewoon frustrerend en onveilig.
Als je alleen maar binnendoor rijd is het nog wel te doen, maar het moderne verkeer weet helaas niet om te gaan met trage voertuigen, dus zit je meestal “in de weg”.
Ik snap heel goed dat er mensen zijn die hun C35 willen her-motoriseren met een zwaardere motor, dan wel ombouwen naar een andere aandrijflijn.
Met de C35 is op zich niets mis, maar de aandrijflijn is simpelweg te zwak om nog met het huidige verkeer mee te doen. Jammer dat Citroën nooit een TD in de C35 heeft geleverd, dat zou al een stuk schelen, helemaal als het een 2.5D Turbo II zou zijn.
Maar goed, ook hier staat een ombouw op de planning. Na de eerste tour in 2016 wist ik eigenlijk al, dat de 2.5D onvoldoende was. Na de 2e tour dit jaar was ik er van overtuigd dat ie eruit moet. Ik vermoed dat we in 2018 nog 1 keer met de oude diesel op pad gaan en dan ga ombouwen.
Het word aardig rigoureus (mits wat ik in het hoofd heb ook past) maar dan is ie wel klaar voor nog vele jaren plezier.
En aangezien mijn vriendin en ik de camper niet kwijt, dus dan moet dat maar.
Gr. Ed
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
De c35 die zou kopen zou vast gehouden worden, maar is toch verkocht.
De tweede optie was een mercedes.
Ik ben gisteren geweest kijken in Nederland voor een 307, maar deze had me iets te veel airco (gaten).
Ik heb vandaag een 307 van 1979 uit Duitsland gehaald
Heeft 230.000 gelopen.
Heb hem 450 km rijdend opgehaald.
Vier versnellingen en niet vooruit te branden, later begon het toch wel wat te wennen, ik heb zelfs een paar vrachtauto’s in gehaald.
Ik wil er een redelijke nieuwe caravan op gebouwen.
Dit doe ik dan alleen als ik het chassis verlaagt krijg.
Vaak zie je van die dingen die er veel te hoog op staan dat ziet niet uit.
Als dit niet lukt zal ik op een schade camper opbouw uit moeten, wat veel duurder is.
Wat ik doe moet mooi worden.
Toch blijft dit forum voor mij interessant.
Ik loop te denken om er een 128 pk ducato 2.8 tdi met een mechanische brandstof pomp in te leggen, deze zaten volgens mij ook in citroen.
Weet iemand nog zoiets te liggen, daar past volgens mij weer een versnellingsbak van een iveco daily op (lengte richting), klop dit.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Waarom zo’n omhaal met een Fiat motor. Leg er dan een motor uit een Sprinter 313 of 316 in. Maar waarom überhaupt een 307 gekocht? Kon je geen 310 vinden? En Sprinters zijn zo akelig duur ook niet meer.
Nog beter, koop gewoon een originele camper, dan ben je van het gedonder af. Er staat zat te koop, ook voor niet te gek geld.
En als je je ogen en verstand mee neemt kun je dan toch leuk slagen, hoor. En aan elke camper zit werk, ook 1 die je zelf bouwt.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110