Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik heb wat vragen over de HDI 110 pk motor.
ben eigenlijk niet zon dieselfan maar zon HDI 110 loopt wel erg lekker. Ik zit nu een beetje te twijfelen wat ik in de toekomst ga rijden , mn 1,8 16v met 100.00 km op de teller houden of met een identieke auto maar dan HDI 110 pk met 240.00 km op de teller.
ik heb begrepen dat de HDI niet zon sleutelvriendelijke motor is. Ik rijd max 10000km per jaar en diesel kost hier net zoveel als benzine. Wegenbelasting is 100 euro duurder per jaar dus kostenbesparing zit voornamelijk in het verbruik wat natuurlijk desalniettemin aantrekelijk is.
bij de HDI moet de distributieriem vervangen worden, dat heb ik eerder dit jaar al eens gedaan bij een 1,9TD en hoewel leuk werk iets waar ik tegenopzie om het weer te doen. Is dat bij zon HDI net zoveel werk of nog meer?
Hoe is de HDI met regulier onderhoud? Ik weet dat 240.00 niet veel is voor een diesel maar naar mijn idee heeft een diesel een deel meer onderdelen zoals dieselpomp en dieselfilter,retourleidingen en turbo etc wat natuurlijk allemaal stuk kan gaan, het is wel allemaal bijna 20 jaar oud.
is de Hydroliekpomp en dynamo hetzelfde in een HDI als in een 2,0 16V?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
1.8 houden. Bijna 1,5 ton verschil! Bovendien mag je straks geen stad meer in met een oude diesel.
Ja zie ook niet het voordeel om die diesel te rijden buiten meer koppel, leuk als je veel een aanhanger moet trekken maar met 10000 km totaal per jaar zal dat ook nog meevallen.
Die riem is volgens mij meer werk dan de 1.9 die je gedaan hebt, hou ook rekening met de riemschijf die je moet vervangen.
Normaal hoeft die riem na 160000 vervangen te worden, wanneer was de vorige keer?
Hij heeft geen dieselpomp, is een HDI
Reken wel op gloeibougie’s die het kunnen gaan begeven en die dingen kunnen vast zitten….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
dieselverbod is hier in Noorwegen nog niet erg actueel alhoewel wel in Oslo en Bergen soms maar das 8 uur sturen hiervandaan.
In de bergen en met mn caravannetje is extra koppel wel lekker natuurlijk. maar ik heb besloten om lekker in mn 1,8 te blijven rijden.
HDI1 is sowiezo voor onderdelen, daar zit teveel werk aan. Ik heb echter wel een probleem met hem wat ik wel even moet oplossen.Hij lekt LHM op de HDpomp.
Alleen ik kan niet vinden waar. er ligt een flinke plek onder maar met lopende motor gekeken ook terwijl hij moest gynastieken maar ik vindt geen lek.
Waar lekken die pompen normaal gesproken als ze lekken? Kan het de uitgaande as zijn ?
op onderstaande foto zie je dat alles vettig is maar nergens druppels.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive