1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
wiellager achter
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 21 december 2017 08:51 PM

Hallo , de levensduur en daar mee gepaard gaande wisselinterval van mijn wiellager rechtsachter wordt steeds korter   , t is inmiddels zo kort geworden dat ik aan mn 4e wiellager vervanging toe ben dit jaar , ging de voorlaatste nog 5000 km mee de laatste slechts 1500 km , was de wisselinterval eerst1 jaar toen en half jaar toien een paar maand en nu een paar weken ,iedere 3 weken t wiellager vervang begint knap te vervelen , iemand een idee wat dit kan zijn ? merk wat ik de laatste 3 x heb gemonteerd is GMS ,  mss niet geschikt voor auto s met ABS ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 december 2017 10:14 PM
  [ # 1 ]

We nemen aan dat het lager de zelfde afmetingen had?  Omdat je niet zegt welk type je hebt, ja ik meen een 1,4-75pk?  Dus een lager die in een remtrommel zit? 
Meschien ben je niet secuur genoeg geweest,  Lagerhuis moet brandschoon zijn,  dus wat in de trommel zit, trommel in zijn geheel verwarmen,  beetje olie op het lager, en een bus die alleen rust op de buitenkant van het lager, als het goed is, is de trommel door te verwarmen uitgezet,  letop niet rood gloeiend, maar plm 120 graden,  dan zal het lager er zo in gaan, en kan je hem met de bus een tikje nageven, sla nooit op de binnenring,

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 21 december 2017 10:28 PM
  [ # 2 ]

ja t is die 1,4 75 pk 8v   met het lager in de remtrommel , ik heb de binnenkant dus zeg maar t lagerhuis dit keer met de borstel op de boormachine geheel opgeschoond , met perslucht blaas ik altijd even de laatste stof weg , daarna met dun laagje olie ingesmeerd , dus daar waar buitenkant lager komt , niet de binnenkant want ik ga er van uit dat dit een zelfsmerend lager is ,  nu ik heb m niet gemonteerd door te verwarmen maar door m erin te persen en daarvoor gebruik ik altijd t oude lager die ik tussen de pers en t nieuwe lager zet ,  je perst dus op de buitenring en niet op de binnenring en zo hoort dat volgens mij , tenminste zo doe ik t altijd met de Duitse voertuigen maar mss dat t bij de Franse voertuigen met een ander ritueel hoort te gaan ....

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 december 2017 11:30 PM
  [ # 3 ]

Nee dat is normaal ook goed zo, maar ik ben van mening dat waneer de buitenste bus fragiel is of maar bv 3mm is , is dit niet veel, dus het gaat dan natuurlijk ook om hoe de passing is,  zodat je niet met enorm3 kracht het lager erin hoeft te persen,
Nou weet ik niet of het dan meschien aan het lager heeft gelegen?  Kwaliteit???  Neem gewoon een merk wat normaal wordt gehanteerd, skf, fag,  of wat bij een goede autoshop wordt verkocht,  Als set,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 december 2017 06:57 AM
  [ # 4 ]

Maar nog een ding, bij oudere wagens zaten vaak coniche lagers, deze werden vanzelf op hun plek gehouden,  bij hedendaagse lagers wordt dit door de passing gedaan, en voor de veiligheid zit ie geborgd met een Circlip
Letop als het lager een magnetise ring heeft voor de abs, dat ie de goedkant op zit,

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 22 december 2017 08:32 AM
  [ # 5 ]

Lagers wisselen in een remtrommel is een zéér secuur werkje. In 9 van de 10 gevallen gaat dit niet goed doordat je niet secuur genoeg werkt. Je kunt beter een nieuwe remtrommel kopen met een voorgemonteerd lager. Dat gaat prima. Bij het inpersen met een oud lager is de kans nog steeds groot dat de perskracht op de binnenring wordt overgebracht. Dan ben je met een paar duizend kilometer weer aan de beurt. Als je het oude lager gebruikt, slijp dan eerst de binnenring eruit zodat je zeker weet waar gedragen wordt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 december 2017 09:42 AM
  [ # 6 ]

Dus eigenlijk gewoon warm maken, en lager nachtje in de vriezer, gooi je hem er zo in, liefst de trommel half uur in voor verwarmde oven,  er anders voor zorgen dat ie overal warm is gestookt, en niet alleen de kern waar het lager in komt, en dan nog op een blok hout leggen, zodat de warmte niet gelijk in de ondergrond trekt,
Vroeger bij oude remtrommels krompik altijd de buitenste schaal met een las apparaat, gaf hem dan 5 lasjes, en liet hem afkoelen, dan viel zo de schaal eruit, Mr. Green

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 december 2017 09:52 AM
  [ # 7 ]

Ik ga met Beremans mee. Trommel heet n lager -20. daarna alles heel rustig laten afkoelen/verwarmen. Vervolgens het lager wel smeren.
Een goed lager gaat volgens mij minimaal 50k km mee.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 22 december 2017 12:39 PM
  [ # 8 ]

Heb nu net bij Brezan een achterwiellager van t merk ABS gehaald ,  lager is beide kant voorzien van een zwarte kunstof afdichtkap cq stofkap dus smeren kun je m niet ,  lager ziet er aan beide kanten t zelfde uit   enkel staat er op 1 zijde t type nr , dan monteer ik de nummerzijde maar aan de buitenkant , kijken hoe lang t nu mee gaat ,  50d.000 km vind ik nog weinig voor een goed lager ik dacht zelf eerder aan minimaal 100.oookm .

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 december 2017 01:09 PM
  [ # 9 ]

Was het andere lager dan niet dicht met een seal?  Of zat er alleen een stalen stofkap op?  Want dan had er nog een seal op de trommel moeten zitten, ja en voor die abs of je hebt ergens een geperforeerde schijf, of er zit een magnetise ring,  of het lager is aan een kant magnetise, ja op den duur weet je het ook niet meer wat ze erop zetten,

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 december 2017 01:55 PM
  [ # 10 ]
bastian schreef:

Lager is beide kant voorzien van een zwarte kunstof afdichtkap cq stofkap.

Mag ik daar uit opmaken dat je hiervoor steeds open lagers monteerde?
Het originele lager is namelijk ook gewoon een gesloten lager, “greased for life”.

En gebruik voortaan lagers van een gerenommeerd merk, zoals SKF, FAG, Timken.

Heb hier meerdere Citroëns met een km-stand van 1,5 ton en nog veel meer, welke nog de originele achterwiellagers hebben.

Samengevat:
. gebruik het juiste type lager
. kies A-kwaliteit
. plaats het lager op de voorgeschreven wijze

En wat het ABS betreft, een C3 met ABS en remtrommels achter heeft een vervangbare magnetische ring aan de binnenzijde van de trommel. Die kan gewoon blijven zitten bij een lagervervanging.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 december 2017 11:58 AM
  [ # 11 ]

Maar met magneten wel oppassen als je de boel heet stookt!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 24 december 2017 11:51 AM
  [ # 12 ]

Het wiellager heb ik afgelopen vrijdag gemonteerd ,ik zocht nu ook een beter merk zoals FAG maar t is een ABS van Brezan geworden omdat deze nu eenmaal op de plank lag , voor een FAG of SKF had ik na Kerstmis eerst bediend kunnen worden en ik heb totdan nog 1000 km af te leggen ,  welnu ik heb de remtrommel een uur lang op de kachel gelegd zodat deze goed warm word maar weer niet zo warm dat de ABS ring smelt , deze keer extra zuiver gewerkt dus weer even met de komborstel door de trommel   en alle stof met de luchtslang eraf geblazen ook uit de sleuf waar de borgring komt de zitten zodat de trommel weer brandschoon is ,  op de pers gelegd en t nieuwe lager erop gelegd , deze viel er nu voor 3/4 in waarna ik t laatste 1/4 erin geperst heb   nu weer met t oude lager maar heb hier nu de binnenring eruit weggehaald zodat ik nu zeker weet dat ik enkel op de buitenring pers ,  beschermring aan de achtterkant gemonteerd , deze komt tegen de seal die op de achteras zit , deze `` oude `` seal gewoon laten zitten want deze zit er pas sinds begin december van de vorige montage ,  de trommel met nieuwe lager op de achteras geschoven , gaat iets moeizaam omdat t een vrij nauwkeurige passing is maar voila daar ging die ineens ,  ( mss is t hier beter door hem middels de centrale moer aan te draaien hem erop te schuiven   zodat je dan nu op de binnenring drukt , nu moet er eigenlijk op de binnenring gedrukt worden daar je nu de binnenring op de as wilt hebben , maar dit terzijde)  , nog even terugkomend op t lager zelf met de stofkappen en smeren ,  al mijn vorige lagers waren aan beide zijkanten dicht , deze hoeven dan volgens mij ook niet nog eens met olie of vet gesmeerd te worden zoals door Boogaard gesuggereerd werd   wat ik dan ook niet gedaan heb , immers binnenin zit hier al vet ,  inmiddels al 400km gereden met nieuwe lager en t houd zich rustig , bij t laatste kapotte lager was t geluid nl zo erg dat t zich aanhoorde of de uitlaat ergens tegenaan zat te rammelen , in andere gevallen was t een hard zoemend geluid , toen makkelijk vast te stellen nl als je door de bochten reed werd t erger .

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 december 2017 05:44 PM
  [ # 13 ]

Net 30 graden te weinig bastian, anders had ie in een keer erin gestort, neem aan dat je hem op de cv hebt gelegd?  Het moet wel behoorlijk heet worden eer seals gaan smelten, hoe heet denk je dat een motorblok wordt,
Maar nu zit het gelukig goed,

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 25 december 2017 10:42 AM
  [ # 14 ]

Hallo Beremans , nee op de metalen houtkachel , en met die seals moet je denk ik toch oppassen , in de motor wordt alles door olie gekoeld op de houtkachel niet , maar afijn alles is naar wens verlopen .

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 december 2017 01:18 PM
  [ # 15 ]
bastian schreef:

lager is beide kant voorzien van een zwarte kunstof afdichtkap cq stofkap dus smeren kun je m niet

Die kap kun je er gewoon uitwippen en dan het lager smeren als het gemonteerd zit. Heb al heel wat lagertjes zo gemonteerd!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook