Sinds 1 september rijden we in een C2 1.4 Sensodrive (11-2013). Deze auto gekocht nadat onze vorige auto door toedoen van een ander total los gereden is. Op zich prima auto.
Nu doet zich het volgende voor. Er komt na het starten een hard tikkend geluid van achter het daschboard vandaan.
Zeg maar ter hoogte van de airco/verwarming/radio cd. Het geluid gaat na 10/15 seconden weg. Soms herhaalt het zich nog een keer.
Dan is het na die tijd weg.
Lees in een topic:
Bekend probleem bij de typen met airco, servomotortje van een luchtklep rechts onder dashboard ratelt door ivm. een tandwielprobleem.
Vervangen is de beste optie. (is niet zoveel werk)
Vraag is, kun je dat zelf vervangen? Of moet het daschboard dan voor een groot deel uit elkaar?
Ik zou het zelf willen doen, maar zie daar wat tegenop.
Vraag over banden, er zit nu een maat band/velg op 175/R14.
Kan er ook een bredere band velg combinatie op? Of geeft dat problemen.
Dan nog een vraag. Is er de mogelijkheid om iets met skirts te doen zoals dat is op de VTR uitvoeringen?
Of is de carrosserie anders bij de gewone modelllen t.o.v. de VTR modellen.
De spatborden lijken breder bij een VTR. Maar of dat zo is, is haast niet te zien.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het handschoenenvak kan er erg simpel uit, wellicht kan je het servomotortje dan zo zien en vervangen.
Wat de originele band/velg-combinaties betreft, er zijn 14”, 15” en 16” velgen mogelijk.
Op 14” hoort een 175/65R14 band, velgen in staal en lichtmetaal, model Tigre
Op 15” hoort een 185/55R15 band, velgen in staal en lichtmetaal, model Coyote, Lynx, Naos en Talèo
Op 16” hoort een 195/45R16 band, velgen alleem in lichtmetaal, model Guepard, Leopard en Suzuka
Alle andere combinaties geven een tellerafwijking t.o.v. origineel.
Overigens een C2 uit 2013 is niet mogelijk, toen was ie al lang uit productie.
Of bedoel je 2003?
VTR/VTS heeft dezelfde spatborden, alleen een andere voorbumper en skirts.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het klopt dat het een C2 l(Ligne Ambiance) van 2003 is.
Ik ga kijken of het lukt met het handschoenenvak en het motortje.
Dank je voor de reactie.
Zal me trouwens ook nog eens wat inlezen in het modellenaanbod.
Het zal wel door band / velg grotere maat komen dat je anders kijkt naar de basistypes en de luxere types. (Sportievere uitstraling)
De kleinere maat banden geven de C2 een minder stoere uitstraling.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een 1.4 benzine uit 2003 met Sensodrive en geen VTR, dan moet het de Ligne Ambiance-uitvoering zijn.
Zie https://www.autoweek.nl/auto/29956/citroen-c2-14-ligne-ambiance
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kun je zo’n servomotortje nog nieuw bestellen?
Of naar de sloop, om zoiets te scoren?
Daar stonden een tweetal C2’s. Beide dacht ik met airco.
Nog een vraag:
Zijn de 15 inch velgen van bv een Peugeot 307. ( met steek 4 x 108 ) ook te gebruiken op de C2
Deze worden nogal eens aangeboden op Marktplaats.
Bandenmaat is dan 185/15.
En is de achterwisser makkelijk te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paulwes schreef:Kun je zo’n servomotortje nog nieuw bestellen?
Waarom niet?
Er zijn overigens 2 servomotortjes, de eerste zit direct achter de buitenluchtaanzuig en sluit deze wanneer gekozen wordt voor recirculatie, dus ventileren met interieurlucht.
De tweede zit alleen op de uitvoering met automatische airco en zit aan de rechterkant van het kachelhuis, zeg maar bij de linkervoet van de bijrijder. Dit is volgens mij het exemplaar die het ratelen veroorzaakt.
Dit komt juist door slijtage en om die reden zou ik ‘m niet van een sloper afhalen.
Wat de velgen betreft moet je niet alleen letten op de diameter, de breedte, het naafgat en de steekcirkel en aantal van de boutgaten, maar ook op de ET-waarde.
Die is bij de C2 in het geval van een 14” velg 24 mm en 27 mm bij 15” en 16”.
Als je hier https://www.steekmaat.nl/auto/Peugeot/307 (2001 - 2009).html kijkt, zie je dat die velg gaat passen.
Overigens is een bandenmaat nooit 185/15, maar altijd 185/??R15, de ??-waarde geeft de hoogtemaat aan als percentage van de breedtemaat, bij een C2 dus 55.
En binnen 3 minuten zit er een nieuwe achterwisser op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb het Servomotortje uitgebouwd, en heb een nieuwe besteld.
Nog een keer w.b. de banden velg keuze (winterbanden, Ik kom op Marktplaats banden / velgen tegen van meerdere Peugeot 307 types.
De bandenmaat (volgens mij de hoogte ervan lijkt niet overeen te komen. Maar op Steekmaat.nl kom ik dan wel tegen, dat het moet gaan passen.
Er ligt nu een stalen velg op met de maat 175/65R14
Zou een velg met bandenmaat 195/65r15 gaan passen, of kom je dan met de veer of andere dingen in gedrang? De maat lijkt afwijkend te zijn
Dan nog een vraag, bij mijn vorige auto’s gingen de wieldoppen er altijd vrij gemakkelijk af. Gewoon met de vingers. Nu wilde ik dit bij de C2 ook doen. Maar volgens het instructieboekje heb je een gereedschapje nodig, om de wieldop te kunnen verwijderen. Maar dit gereedschapje zit er (natuurlijk 2e / 3e hands auto) niet meer bij. Kan het soms nog op een andere manier? Los er van, dat je de boel afbreekt / stuk maakt. Doppen zijn niet meer de nieuwste, dus ja wat is wijsheid? Ik heb al met ander gereedschap geprobeerd de dop er af te halen. Ga anders ff langs de sloperij voor zo’n gereedschapje.
Ik zit waarschijnlijk toch met die hoogte i.c.m. de grotere inchmaat.
Heb inmiddels via MP een setje winterbanden op de kop getikt.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welke maat band?
Op een C2 hoort origineel een 185/55R15 op een 15” velg.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De 175/65r14
Deze is niet afwijkend van de zomer band/velg combinatie.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je gebruik maakt van een “bandencalculator” kan je de originele band/velg-combinatie vergelijken met een eventuele andere combinatie.
Vuistregel is daarbij dat deze niet meer dan + of - 2 % mag afwijken van de originele afrolmaat, d.w.z. de afstand die een belaste band met 1 omwenteling aflegt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986