Laadspanning te laag
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 januari 2018 04:07 PM

Al tijden is de laadspanning van mijn id20 te laag. Bij stationair toerental wordt er helemaal niet bij geladen, bij 2000 toeren is de laadspanning 13,7 V zonder stroomverbruikers aan. Overdag rij ik standaard altijd met verlichting aan, dan is de laadspanning slechts 13,3 V. Ik merk dat dit bij lage temperaturen en korte ritjes te weinig is om de (nieuwe) accu op peil te houden.
Mijn vraag is nu hoe ik kan meten of dit aan de dynamo ligt of aan de spanningsregelaar?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2018 04:12 PM
  [ # 1 ]

Eerste check zijn de koolborstels. Als die bijna op zijn krijg je vergelijkbaar effect.
Dan kan je eens een spanning van 7 volt op de koolborstel ingang zetten. De dynamospanning zou dan naar een volt of 16 moeten gaan als ie goed is.

Het best is de dynamo uitbouwen en laten testen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 04 januari 2018 04:46 PM
  [ # 2 ]
JanO schreef:

Mijn vraag is nu hoe ik kan meten of dit aan de dynamo ligt of aan de spanningsregelaar?

Je kunt al een snelle schifting maken tussen spanningsregelaar en dynamo door naar de spanning te kijken op de bekrachtigingsaansluiting (EXC) van de dynamo. Als de dynamo slechter wordt zal deze spanning steeds hoger worden. Bij stationair zal hij altijd maximaal zijn (maximale veldstroom), om dan af te nemen bij toenemend toerental.

Dit zegt natuurlijk dan nog niet direct iets over waarom de dynamo dan slechter is, maar je kunt wel vaststellen of het probleem in de spanningsregelaar of de dynamo zit.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 januari 2018 05:33 PM
  [ # 3 ]

Oké, bedankt. Vanavond even meten.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 januari 2018 05:52 PM
  [ # 4 ]

Overigens, ik heb ook bijna 1 V spanningsverlies op de constante plus. Draadboom is nog maar een paar jaar oud, maar contactslot kan wel een beetje brak geworden zijn. Kan dat ook invloed hebben op de laadspanning?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 januari 2018 09:47 PM
  [ # 5 ]

Zo, net terug uit de sportschool, snoek gelijk in de garage en meten.
Accu met motor uit 11,9 V, dus behoorlijk leeg.
Met stationair draaiende motor 12,4 V.
Met ongeveer 2000 toeren zonder gebruikers 13,4 V, met gebruikers 12,8 V.
Het is er de laatste weken dus op achteruit gegaan…
De EXC op de dynamo stationair 12,4 V, op toeren schommelend rond 5,0 V.
Welke conclusie moet ik hier uit trekken?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 januari 2018 11:57 PM
  [ # 6 ]

Ik had nog een oude Paris Rhone dynamo liggen met een lawaaierig lager. Heb deze er in geklust en nu vallen de waarden veel hoger uit, tussen de 13,8 en 14,4 V. Bijna geen verschil tussen stationair en 2000 toeren, met alleen dimlicht aan 14,0 V. Lijkt me netjes, alleen heeft deze dynamo een lager waar je geen jaren mee verder kan. Accu staat nu aan de lader, morgen alles nog een keer meten.
De oude Ducellier dynamo was dus de boosdoener. Ik heb de koolborsteltjes bekeken en die lijken niet helemaal op.

Zou het kunnen dat ze een beetje klem gezeten hebben door stof en vuil?
Wat kan nog meer de storingen uit de vorige posts geven? Diodes?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 januari 2018 09:20 AM
  [ # 7 ]

Ja diodes of er zit sluiting in de windingen.

Die 1 volt hoeft niet erg te zijn. Je moet de stroom meten die loopt.
Beinvloedt het laden niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 05 januari 2018 10:18 AM
  [ # 8 ]
JanO schreef:

Zou het kunnen dat ze een beetje klem gezeten hebben door stof en vuil?

Ja, dat kan.

Diodes zijn natuurlijk te testen of ze nog goed zijn…

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 05 januari 2018 03:31 PM
  [ # 9 ]
JanO schreef:

Ik had nog een oude Paris Rhone dynamo liggen met een lawaaierig lager.
De oude Ducellier dynamo was dus de boosdoener. Ik heb de koolborsteltjes bekeken en die lijken niet helemaal op.

De gemeten spanningen zijn prima. De oorzaken van een slechte dynamo kunnen zijn versleten koolborstels of sleepcontacten ,defecte diodes of interne sluiting in de wikkelingen (de harsisolatie is dan beschadigd). Dit laatste is moeilijk door te meten, vaak zie je hiervan ook sporen van buiten door blauwgroene puntjes op de wikkelingen (oxidatie door verdwenen harslaag).

Als je de Paris-Rhone wilt (laten) reviseren let er dan ook op of de wikkelingen er nog goed uitzien en of de sleepcontacten nog dik genoeg zijn (voldoende koperlaag). Als je dat niet zelf wilt doen kan een revisiebedrijf dat ook voor je beoordelen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook