Goedendag, ik zal mij in het kort even voorstellen: ik ben Karel, ik kom uit Leiden en ben lasser/sleutelaar en Citroën liefhebber. (DSuper 4bak…)
We rijden voor het dagelijkse in een handgeschakelde Citroen Xsara 1.4i berline uit ‘98.
Tijdens het rijden hoor je bij het gas los laten een geratel uit de versnellingsbak/aandrijflijn vandaan, het ratelt dus als er geen druk op de aandrijflijn staat.
Dit is ook wanneer je de bak in zijn vrij zet terwijl de auto nog rolt. Welke snelheid dan ook. De frequentie van het geratel is snelheidsafhankelijk. Bij een lage rijsnelheid ratelt het langzaam, bij een hoge snelheid ratelt het snel. Ik heb de auto al eens op de brug gezet, maar er loopt geen plasticje aan van een as of iets dergelijks.
Het geratel is een zeer aanwezig geluid en is dus per definitie niet goed. Het is tevens een irritant geluid wat de al wat oudere auto net weer wat gammeler maakt, los van de andere kwaaltjes die je krijgt boven de 2 ton.
Ik heb genoeg rondgekeken hier naar een soortgelijk probleem, maar die vind ik niet in deze variant. Het geratel is een tijdje weggeweest, maar nu weer teruggekomen.
Ik heb overwogen om de bakolie te verversen, ga ik ook doen, maar heb er weinig hoop op dat dat helpt. Er loopt in de bak iets aan lijkt het wel, zodra er geen druk op de aandrijving staat. ( gas los…).
Wie weet wat het kan zijn?
Ook kijkt de motor vrij diep in het glaasje de laatste tijd (hoog verbruik) en lijkt het dat het vermogen niet meer is wat het was. Hier ga ik zelf verder naar kijken, inlaat, lambda, dichte cat etc…
Het gaat vooral om het rateltje, ik heb even geen idee waar dat toch vandaan komt, ondanks dat ik niet geheel onbekend ben met autotechniek..
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
karel is het niet gewoon de aandrijfas zelf, deze heeft ook kogels, die dat geluid kunnen veroorzaken,
tot aan het difrencieel. loopt de snelheid het zelfde als je band de rondte in gaat,
deas die op het difrencieel zit gaat 3x zo hard.
en de ingaande as van de bak loopt gelijk met toerental. maar die staat dus bijna stil, in zijn vrij, of oke 850tpm.
maar een gare versnelingsbak, lijkt mij hoor je altijd,
kijk even of de olie uit de bak nog mooi blank is, is ie zwart, ja dan mankeert er wat in de bak.
Maar… waarom dan alleen bij gas los? Wanneer je gewoon een constante snelheid rijdt blijft het weg..
Ik heb een soortgelijk probleem met de C1 gehad. Dat bleek de wieldop te zijn
Ik kan mij voorstellen datdat voorkomt, echter hoor ik het duidelijk uit de motorruimte vandaan komen.
Niemand enig idee?
Een veelbesproken, maar vage klacht dus….
Waarom alleen bij gas los? Omdat het betreffende onderdeel dan op een manier belast wordt dat het dan pas geluid maakt.
Doe de wagen op de brug en zoek waar het geluid echt vandaan komt, bak, as links of rechts.
Kijk ook bij de remmen, troep tussen de klauwen/blokken, iets bij de abs sensor er tussen geraakt.
Dat moet allemaal vrij simpel te vinden zijn.
Km-teller nog mechanisch? kabel, mechanisme?
Gr. Wim.
De auto heb ik al op de brug gehad en iemand in de versnelling gas laten geven en loslaten. Dan komt alleen de massa van de wielen erop die als vliegwiel gaan werken, niet genoeg om hem te laten ratelen dus. Alleen wanneer de massa van de auto doorduwt. Op de brug hoor je het geluidje niet.
In zijn achteruit is het ook niet trouwens wanneer je achteruit rijdt en gas loslaat, des te meer ga je aan een aandrijfas denken. Gek genoeg hebben die geen voelbare speling.
Dat is het lastige.
Misschien toch nog maar een keer op de brug en er echt een dag voor uittrekken.
Ik stel de vraag ook juist op het forum, omdat er misschien iemand een soortgelijk probleem heeft gehad en de oplossing of oorzaak weet.
Als ik het zo lees, denk ik aan een wiellager. Alleen begrijp ik dan niet waarom het geluid zich alleen bij gas loslaten voordoet. Op de brug, met vrijlopende wielen, is dit wel te controleren, met een stethoscoop of gewoon een schroevendraaier ertegen.
Dan hoor je het geluid juist niet, het gebeurt alleen bij het rijden.
Je zou haast gaan denken aan een kogel die mist in een van de homokineten….
Sowieso trouwens geen wiellager, de auto kwam met vlag en wimpel door de APK, op wat ge-azijnz* over een lampkapje van de kentekenverlichting na.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Is het niet gewoon je uitlaat, die resoneert?
Bij homokneet, stuur geheel om, en weg rijden, knoekend geluid wijst naar slijtage
Wanneer je heel precies het gas loslaat en er weer op houdt, hoor je duidelijk het verschil tussen wel of niet ratelen. Een uitlaat gaat rammelen of trillen , maar niet ratelen alsof je iets tegen de spaken van een fietswiel houdt.
Er is nog een nieuwe middendemper ondergegaan ook, maar toen hield het ratelen niet op. Dat ratelen is al circa driekwart jaar. We maken er weinig kilometers mee mede daarom. Het meeste rijden we met de berlingo diesel.
Moet eerst goed zijn…
Als je gas geeft in zijn vooruit kantelt het motorblok iets in zijn rubbers naar achter.
Als je op de motor afremt kantelt het motorblok iets naar voren.
Als je gas loslaat tijdens rijden en direct de koppeling intrapt zal je waarschijnlijk geen geluid horen.
Misschien is er een of meer motorsteunrubber(s) stuk, los, oud en/of te soepel waardoor het blok veel te veel naar voren kantelt tijdens afremmen op de motor, waardoor dingen elkaar raken/ in een andere stand komen.
Als je afremt op de motor wordt een aandrijfas ook flink belast.
Probeer eens te luisteren terwijl de wagen in vrij uitloopt, een scherpe bocht te nemen, dus de assen max buigen. Raam open en luisteren.
Hoor of voel je dan misschien een as knakken/kraken of oplopen? Ergens op een plein rondjes rijden.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ik zou eerst de compressie van de motor maar eens laten meten als ik dit zo allemaal lees….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Welnee, blok loopt prima verder. Het ratelen komt niet uit de motor..