wim V8 schreef:Als je gas geeft in zijn vooruit kantelt het motorblok iets in zijn rubbers naar achter.
Als je op de motor afremt kantelt het motorblok iets naar voren.
Als je gas loslaat tijdens rijden en direct de koppeling intrapt zal je waarschijnlijk geen geluid horen.
Misschien is er een of meer motorsteunrubber(s) stuk, los, oud en/of te soepel waardoor het blok veel te veel naar voren kantelt tijdens afremmen op de motor, waardoor dingen elkaar raken/ in een andere stand komen.
Als je afremt op de motor wordt een aandrijfas ook flink belast.
Probeer eens te luisteren terwijl de wagen in vrij uitloopt, een scherpe bocht te nemen, dus de assen max buigen. Raam open en luisteren.
Hoor of voel je dan misschien een as knakken/kraken of oplopen? Ergens op een plein rondjes rijden.Gr. Wim.
Hij maakt dat ratelende geluid dus ook als je de auto uit laat rollen in zijn vrij met of zonder ingetrapte koppeling. Op dat moment wordt er dus niet geremd op de motor.
In alle gevallen geldt, naarmate de snelheid afneemt, gaat het ratelen ook op een langzamere frequentie. Precies zoals een voorwerp tegen de spaken van een fietswiel aan laten ratelen.
Het ratelen is gelijk weg zodra je de auto op een constante snelheid houdt in een versnelling ( of accelererend). Tussen het schakelen door wil je het ook nog weleens horen als je een beetje sloom schakelt, omdat dan ook even geen druk uitgeoefend wordt..
Al met al erg mysterieus.
Ik denk eerder aan een baklager, van bijv de pignonas
Pfff, ik stop ermee haha.