Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
https://www.youtube.com/watch?v=mOFYH-sz7uw
Ik had al jaren de wens om de ontsteking van mijn CX2400 om te bouwen naar 123-ignition, maar helaas kwam er maar geen versie die geschikt is voor de CX (waarschijnlijk te weinig markt). Wel is er in de afgelopen jaren een 123 gekomen die zowel links en rechts om kan draaien, en die mogelijkheden geeft om te tunen. Afgelopen zomer was ik op bezoek bij een vriend van mij in Stockholm, die “toevallig” de importeur van 123 in Zweden is.
We bespraken de mogelijkheid om de 123 om te bouwen voor de CX. Ik had een werktekening van de CX distributeur gemaakt, en we hebben een 123 uitgekozen die zich het beste leent voor de ombouw (123/tune-4-R-V-REN). Een paar euro’s later was ik thuis, en kon ik een werktekening maken van de 123, en de aanpassingen die nodig waren om ‘m in de CX te zetten (PM me als je hier interesse in hebt).
De aanpassingen vielen eigenlijk best mee: de as moest verlengd worden (standaard staf van 10 mm), de wartel van de CX as moet worden overgezet, en de “kop” van de 123 (moet op de as gezet worden).
De schacht van de 123 is een stuk korter dan die van de CX, ik kon de as zo’n 3 cm uit laten steken maar ik weet niet hoeveel zijdelingse druk er op de as komt te staan. Ik heb er daarom voor gekozen om een huls te laten draaien die de schacht verlengd. Onderaan deze schacht-verlenger heb ik een bronzen lager geplaatst.
Verder zit er op de CX verdeler een rubberen ring om de schacht, en daarvoor is op de 123 geen voorziening. Die heb ik daarom gelijk mee uit laten draaien.
Voor de ombouw heb ik bij het clubmagazijn een oude verdeler gehaald die ik kon slopen. Daar heb ik ook de wartel vanaf gehaald. Deze wartel zit klemvast op de as: op een bankschroef zet je de bek open zodat de as er makkelijk tussendoor past. Plaats de wartel op de bek, zodat de as naar beneden steekt. Met een m8 bout en een hamer kun je nu de as er eenvoudig uit tikken.
De 123 zit eenvoudig in elkaar: de wartel demonteer je door het dunne asje eruit te tikken. Dan kun je de as naar boven eruit trekken (let op dat je de 2 ringetjes bij de wartel en de kop niet verliest). Dan kun je de kop eraf halen door eveneens het asje te verwijderen. Dit laatste ging wat lastiger, ik heb het uit moeten boren omdat ik niet teveel zijdelingse kracht op de alu kop wilde zetten door de as er met geweld uit te tikken. Als je ook gaat boren, boor dan vanuit beide kanten want je zit al snel scheef en dan verniel je de kop. Zorg na al dit geweld dat de kop weer vrij is van ijzerzaagsel.
Het assembleren van de aangepaste verdeler:
- neem de nieuwe as (plm 20 cm om te beginnen) en sla de wartel eroverheen (wartel plat op de bankschroef, as er loodracht boven en met beleid erin tikken)
- zet de schacht verlenger op de 123, en plaats de brons lager.
- schuif 1 van de ringetjes over de as (op de wartel) en schuif de as door de schacht.
- schuif het 2e ringetje over de as, en schuif de kop op de as. Druk deze goed aan en teken de as af (onderaan de inham van waar de rotor op moet komen). Teken ook de 2 gaten (van de kop) af op de as, hier moet straks weer een asje doorheen
- nu kun je de as afkorten.
- boor nu een gat van 5 mm door de as, waar je de kop gaat bevestigen. Dit gat moet recht door het hart van de as gaan (een kolomboor is hierbij wel fijn). Na het boren zet je de kop op de as, en snij je er m6 doorheen
- zaag een M6 boutje af zodat het een stukje schroefdraad wordt die niet uitsteekt wanneer je ‘m in dit gat draait. maak een kleine zaagsnede op de kop van dit stukje schroefdraad zodat je ‘m later eventueel nog kunt demonteren.
... en klaar is Klara! Nu kan de 123 in de CX geplaatst worden zoals is beschreven in de 123 handleiding.
Ik heb ervoor gekozen om een bosch blue bobine te plaatsen, omdat deze werd aanbevolen vanuit 123, en omdat mijn cx bobine na 40 jaar dienst wel wat rust had verdiend.
Ik had wat moeite met het afstellen omdat er wat factoren meespeelden die in bepaalde combinaties tot failures leidden, te weten
- koppigheid (van mij)
- niet goed lezen (door mij)
- geen brandstof (door de CX)
Maar na het elimineren van al deze factoren heb ik nu een perfect startende en mooi lopende CX. Met de oude puntjes verdeler had de CX altijd moeite met starten, en liep de motor altijd vrij hoog stationair bij een warme motor (de oorzaak zocht ik altijd in de afstelling van de gaskabel, of slecht gesmeerde asjes in de carb). Maar achteraf gezien heeft het te maken gehad met een distributeur die niet goed mer werkte. Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor het verbruik…
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi gedaan Ron!! petje af!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Soms is google ook handig
http://www.123ignition-conversions.nl/portfolio-view/citroen-cx-123-ignition-conversions/
Al geeft het zelf maken van een “123 ignition” een prettig meer voldaan gevoel !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Idd, en ik verwacht dat ik het op deze manier ook “iets” goedkoper heb kunnen uitvoeren…
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel knap, echt mooi werk man
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gefeliciteerd met het slagen van je project .
Google is inderdaad makkelijk maar als je zoiets zelf voor mekaar krijgt geeft het meer voldoening.
Heel mooi werk dat je dit is gelukt. Complimenten, mooi project! En nu kan je de kenvelden ook naar believen aanpassen.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Als ik snel google op kenvelden, dat gaat het “echte” tunen toch verder dan wat met de 123 mogelijk is icm een 2400 carb motor. Ik heb dus geen turbo, geen chips en geen injectie…
Wat er wel mogelijk is, is het instellen van de ontstekings- en de vervroegings curve voor 2 sets (bijv benzine en lpg). Maar daar kan ik iig al lekker mee gaan spelen!
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Dit topic nog maar eens doorgelezen, ik vind het een top project!
Heb je wellicht wat foto’s van de assemblage en van het eind product voordat ‘ie in de motor verdween? Ben wel nieuwsgierig!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Dank je… afgezien dat het een redelijke duit kost, ben ik erg blij met het resultaat…
hier een paar foto’s van de combinatie van factoren. Ik heb ook nog wel een werktekening voor als je ook aan de slag wilt. En je bent altijd welkom om het met eigen ogen te komen aanschouwen!
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Is er nu inmiddels wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Oh nice! Ziet er wel hetzelfde uit als mijn fabrieksel alleen zit hier ook bluetooth op (en kost-ie een aardig duitje meer dan mijn versie)
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Tof! Niet gratisch nee, maar wel gaaf dat het wordt aangeboden!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!