Beste allen, Ik merk laatst op (misschien was dat al zo) maar dat mijn bx 16tgi een licht tikkend geluid maakt bij koude motor. Het zijn volgens mij niet de kleppen. Als de motor warm is dan gaat het ook weer weg.. vroeg mij af of dit normaal/bekend is bij deze motoren? Alvast een fijn weekend gr.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Nog niet overal olie? Kleppen? Het kan van alles zijn. Misschien even luisteren waar het getik precies vandaan komt. Plaats bijvoorbeeld een ijzeren pijpje ergens op het blok (op een plek waarvan je denkt dat de het bron is) en leg je oor te luisteren. Succes en wordt waarschijnlijk vervolgd?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Nou hij lekt wel bij een keerring.. heb een afspraak over 2 weken bij de garage.. dan zal ik het weten. Als het echt foute boel is laat ik er zeer waarschijnlijk een andere motor inhangen aangezien de rest van de auto wel gewoon goed is. Ik hou jullie op de hoogte
Gezien je eerste post lijkt het me dat je met “een andere motor [er] inhangen” wel érg van een doemscenario uitgaat. Wellicht valt het mee.
Ja klopt.. het zijn ook steeds van die nare dingetjes.. eerst was het de krukaskeerring nu de nokkenaskeerring.. en dan dat tikkende geluid.. dan ga je al snel verder denken. ik hoop dat het meevalt! En zo niet dan is het zo..
En de “nieuwe” motor is even oud als de oude?
Dan kan je meestal weer opnieuw beginnen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Keerringen, niet fijn om te vervangen maar wel iets in de categorie slijtage. Kan inderdaad met een vervangend blok een herhaling van zetten worden. Eerst maar eens de diagnose afwachten, wanhopen kan altijd nog
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk dat de klepstoters niet lekker meer zijn.
Maar zolang hij stopt met tikken als de boel opwarmt: lekker doorrijden.
Lekkages zou ik dan weer wel zsm (laten) verhelpen…
Ja ik rij er ook gewoon mee.. laat de motor wel eerst goed warm draaien. Nu is het ook geen probleem maar wil in de zomer met de BX naar Kroatie(3500km heen en terug) en wil hem gewoon goed hebben voor die tijd! Ik wacht de garagist en zijn oordeel af.
Gewoon compressie meten, dat zegt al veel.
Distributie setje met pomp er zeker even nieuw in.
Klepspeling meten, afstellen(gelijk met distr.)en nieuwe klepdekselpakking.
Olie lekkages verhelpen(nokkenaskeerring en krukaskeerring gelijk met distr.)
Thermostaat vernieuwen.
Slaat de koelfan aan? even luisteren. Belangrijk voor warm land, berg op enz.
Radiateur lekdicht?
Motorolie en bakolie verversen.
Bougietjes, oliefilter, luchtfilter, benzinefilter.
Aandrijfashoezen nog mooi dicht? en geen geluiden van de aandrijfassen?
En remmerij, banden oke?
En dan lekker naar Kroatië karren, doe wel een anwb europa lidmaatschap.
Gr. Wim.
Auto gisteren opgehaald! Carterventilatie laten reinigen, nieuwe nokkenaskeerring en nieuw luchtfiltertje en hij rijd weer top! Het tikkende geluid was iets in het kleppenhuis en kwam waarschijnlijk door de kou en hoefde ik mij geen zorgen over te maken! Alleen met het nieuwe luchtfilter klinkt de motor wel ietsje anders! De oude was heel heel smerig door de vervuilde carterventilatie!
Nog 1 klein dingetje.. ik merk duidelijk meer sludge sinds ik de thermostaat heb vervangen. Ik vermoed dat ik er eentje heb die te vroeg opengaat. Ik zie dat er ook voor verschillende thermostaten worden aangeboden variërend van 81 t/m 89 iemand ervaring hier mee?
De 16 TGI die ik heb gehad (motortype BAZ/BAY, XU5 CP) heeft volgens Olving een thermostaat die opent bij 82 graden en die geheel geopend is bij 93 graden.
Ja meerdere sites geven meerdere types aan.. ik zag 82 staan bij 1.6. En iets verder stond weer dat een 1.6 TU blok eentje heeft die opend bij 89..maar ivm de sludge zat ik te denken om er een te nemen die later open gaat zodat alles wat warmer word. Het lijkt wel of hij gewoon niet warm genoeg word. Zelfs na een rit van 80 km contstant 120/130 km per uur blijft er sludge zichtbaar op de peilstok.. en heb dus echt geen koelwater verbruik.. ik merk ook dat de auto wat minder lekker loopt, vooral als het vochtiger weer is. Dus als een andere thermostaat niets veranderd, dan alles maar gaan inpakken met isolatie?
De 16 TGI was een al uitontwikkelde BX, dus het lijkt me dat allerlei gedoe met isolatiemateriaal niet nodig zou moeten zijn, maar er zijn vast mensen op dit forum die er een gefundeerder oordeel over kunnen geven. Sludge heb ik ook altijd gehad, maar ik reed dan ook voornamelijk kortere ritjes.
Had vorig jaar wel een verstopte radiator.. kon toen goedkoop een jong gebruikte krijgen van een TZI (groter) heb deze ee in gehangen. Maar het zal toch niet zo zijn dat deze teveel koelt oid..