...als je goed gelezen hebt, kun je zien dat ik al meerdere malen geschreven heb DAT IK DE OLIEDRUK GA METEN. meten is weten. ik wil de klus goed doen dus als ik op de brug sta en er komt inderdaad een bak bagger uit het blok, dan wil ik evt de carter wippen en de boel grondig reinigen. ik heb echter geen tijd om een subframe los te bouten etc etc. vandaar de vraag.
als het carter wippen slechts een kwestie is van boutjes en een pakking, om zo bij de pomp te komen, dan doe ik dat. als het een vreselijke puist werk is, doe ik het niet want dan heb ik er geen tijd voor morgen.
wat is de routine “carter verwijderen” in grote stappen?
edit: wat is een “vermoeide motor”?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
RogerM schreef:wat is een “vermoeide motor”?
Lees: met vergaande slijtage.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Geen idee. Ik jaag het ding nooit langdurig over de kling. 110/115 is een prima snelheid, of ik nou 80 of 130 mag… Soms stof ik de zuigers effe goed af maar alleen op een warme motor. Er lekt nergens olie op plekken waar dat niet mag, en waar er wél olie lekte bleek het een kleppendekselpakking te zijn. Koppakking zweet nergens en volgens mij zijn alle keerringen ook in orde/droog. De auto lijkt geen olie te verbruiken. Koelvloeistof is ook mooi schoon. Heeft nu ruim 200K gereden zonder problemen waarvan 160K op lpg. Af en toe rij ik een half uurtje op benzine. Het is natuurlijk mogelijk dat er sporen van ouderdom in het blok zitten.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
RogerM schreef:...als je goed gelezen hebt, kun je zien dat ik al meerdere malen geschreven heb DAT IK DE OLIEDRUK GA METEN.
tjonge jonge, ik dacht alleen maar mee : en op de brug is niet hetzelfde als meten,
j.witkop schreef:RogerM schreef:...als je goed gelezen hebt, kun je zien dat ik al meerdere malen geschreven heb DAT IK DE OLIEDRUK GA METEN.
tjonge jonge, ik dacht alleen maar mee : en op de brug is niet hetzelfde als meten,
sorry, ‘t was vandaag een pittige dag met de kids. en als de auto dan ook nog es begint te piepen word ik zenuwachtig. we zijn afhankelijk van het kreng. enfin, ik kreeg effe de indruk dat je de berichten niet goed gelezen had. ik ga beslist niet halfslachtig te werk en ga het probleem op tactische wijze tackelen. netjes alle stappen doorlopen. evt dus ook de carter eraf om bij de pomp te komen. die 12 boutjes overleef ik ook wel.
thanx voor je bijdrage, excuses voor mijn KAPITALEN.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
...en wederom een rotte oliedruksensor. Dit is de tweede in 3 maanden tijd. Er hing weer een druppel aan. De sensor slaat door langs de persing tussen kunststof en messing(?). Cartal gaf me vanochtend de derde op rij mee en gaat contact opnemen met de fabrikant. Blok toch maar gespoeld maar de olie was nog vrij goed van kleur. Ook de fliter gedaan. Geen/amper vervuiling of harde brokken te zien. Carter heb ik dus maar niet los gehaald. Is ook wel redelijk wat werk: stuk uitlaat demonteren, multiriem lossen, airco-pomp loshalen… allemaal geen groot drama maar onzin als het niet nodig is. Ik wacht dus effe af.
off topic: ik belde met het magazijn van Citroen in Purmerend (Van Zwienen Purmerend)of zij een oliedruksensor op de plank hebben. “Nee, wij hebben geen balieverkoop meer sinds januari”. fijn om te weten. kunt wel alles bestellen maar effe snel ophalen zit er niet meer in.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welk merk was de oliedruksensor?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goeie vraag! Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Wat ik wél weet is dat Cartal Purmerend er nu nog drie identiek op de plank heeft én dat ze geen ander merk hebben (voor een Xsara).
Ik heb het rotte exemplaar achtergelaten zodat Cartal ermee aan de wandel kan bij de fabrikant. Dus als je het echt wilt weten, moet je Cartal Purmerend (ene Martijn) effe bellen.
Nou, ik heb zelf maar effe gebeld en het zou “Intermotor” zijn. Is dat niet Facet?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Facet koop ik liever niet, geen goede ervaringen mee.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
...dat gezegd hebbende; welk merk moet ik dan vooral wél hebben? je snapt dat ik nu weinig vertrouwen meer heb in die Cartal-sensors. Niets negatiefs over Cartal verder want ze hebben me telkens voor nop een nieuwe gegeven. Het kan een rotte partij sensors zijn. Daarom is het goed dat hullie er effe achteraan gaan.
Enfin, om de volgende piep subiet de kop in te kunnen drukken, ga ik vast een nieuwe sensor bestellen. waar kies ik het beste voor?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.autodoc.nl/hella/938535
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
RogerM schreef:sorry, ‘t was vandaag een pittige dag met de kids. en als de auto dan ook nog es begint te piepen word ik zenuwachtig. we zijn afhankelijk van het kreng. enfin, ik kreeg effe de indruk dat je de berichten niet goed gelezen had. ik ga beslist niet halfslachtig te werk en ga het probleem op tactische wijze tackelen. netjes alle stappen doorlopen. evt dus ook de carter eraf om bij de pomp te komen. die 12 boutjes overleef ik ook wel.
thanx voor je bijdrage, excuses voor mijn KAPITALEN.
Geen enkel probleem, dank
@René,
al die dingen lijken op elkaar; Facet of Autlog, Delphi, Febi en ERA. Zou me niets verbazen als veel van die sensors identiek zijn, made in China en alleen de opdruk/verpakking het verschil maakt…
ik ga maar eens wachten hoe lang het dit keer goed gaat.
thx
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
heb je de druk nog gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste