Al meteen had de DS3 accuproblemen bij kou. Dus vervingen wij de accu.
Dat helpt niet.
We zijn ooit in de winter van nederland naar Straatsburg gereden. Dat lijkt me best een aardige afstand. Zelfs toen ging daarna het acculampje aan: zwakke accu.
Het komt bij normaal gebruik vaak voor dat bij koud weer de accu ‘s morgens totaal plat is: geen kracht om de startmotor te laten draaien.
We hebben het volgende geprobeerd;
-nieuwe accu
-extra rondrijden om op te laden
-een dure ctek lader aangeschaft die op geavanceerde wijze de accu op spanning zou moeten brengen.
De Citroengarage kan niks aantoonbaars vinden.
Het enige wat rest is telkens overstarten met startkabels.
Bij zacht en warm weer is er niets aan de hand.
Laadstroom al gecontroleerd neem ik aan.
Ik had de min pool al eens vervangen, maar kort geleden ook de plus, waren van die handige snelsluit aansluitingen, hendeltje los, kabel er af. Bleken niet zo goed meer te klemmen (maar ja, mijn C5 is ook al uit 2004) en bij de plus pool zag ik ook corrosie aan de binnenkant van de klem. Nu beide klemmen zijn vervangen door die ouderwetse dikke koperen klemmen die je moet vast schroeven loopt de startmotor merkbaar sneller. Ook op de koude -6 ochtend. Daarvoor langzaam “accu is bijna leeg” starten.
Lang verhaal maar misschien daardoor niet goed opladen van de accu? Als je de dure lader op de slechte klemmen aan sluit gebeurt er ook niet veel denk ik.
En ik neem aan dat de garage ook op lekstroom heeft gecontroleerd. Kan iets stoms zijn als een lampje van de kofferbak die niet uit gaat of een aftermarket car-kit die raar doet.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Er moet dan toch wat aan de hand wezen met de dynamo, ga eens naar een dynamo specialist, deze heeft wel apparatuur om dit te meten,
De accu, wordt immers alleen gebruikt om de auto te starten, en te dienen als buffer, bv bij het stoplicht draaid de motor niet zo snel, dus de dynamo ook niet, in de winter staat natuurlijk veel dingen aan die stroom verbruiken, en dan helpt de accu even mee,
Dus of je hebt echt alles aan staan wat maar kan, zodat de dynamo dat niet kan bij benen,
Of de auto is meschien achteraf voorzien van luxe, maar is de dynamo niet vervangen door een met meer vermogen,
De accu is immers al leeg, als je thuis aan komt, want de auto zelf, gaat in eco-modus, zodat de accu niet verder leeg loopt,
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Misschien een diode stuk in de dynamo. Simpele test. Na een flinke rit met weinig verbruikers aan zet je em weg met de accu losgekoppeld. Dan de volgende ochtend pool vastmaken en starten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017
- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
zie deze test
https://www.youtube.com/watch?v=Gif88Or-UT0
nl versie https://www.youtube.com/watch?v=aDZu9xS670Y
btw volgende vb kan je de verlies stroom op zoeken
https://www.youtube.com/watch?v=n5FJDgcdii8