Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Na een paar jaar Picasso gereden te hebben na de XM 2.0 TCT (Madame Morette), gaan we weer lekker zweven in de vorm van een C5 phase 1 1.8 uit 2004!
De Picasso begon het stilletjesaan te begeven, en ondanks dat ze me nog steeds niet had laten staan, was het een kwestie van tijd voor ze stil zou komen staan: de motor was flink aan het bokken, de stuurpomp maakte flinke herrie, de snelheidsmeter gaf storingen. Niets wat niet te repareren valt, maar wel zodanig dat het gezien de waarde niet meer waard zou zijn.
Omdat we qua ruimte erg tevreden waren met de Picasso, zijn we gaan kijken naar een Picasso Phase 2, en hadden deze ook bijna gekocht, maar toen kwam een vriendin met het bericht dat ze haar C5 kwijt moest. Dit omdat ze ging emigreren voor haar werk! Ik kende de auto al, en na een korte proefrit was de koop voor een vriendenprijsje snel gesloten! Niets ten nadele van de Picasso, maar als ik kan kiezen, dan ga ik zweven
Ik heb er wat kleine puntjes op aangepakt: ruitschakelaar-unit vervangen (was mwa, en een schakelaar afgebroken), een sierstrip vastgezet met nieuwe clipjes, een niet sluitende asbak gerepareerd, een nieuw motortje voor de snelheidsmeter laten installeren, en een paar alu velgen toegevoegd omdat..naja..ik kon er goed aankomen, en ziet er beter uit dan wieldoppen
Technisch lijkt ze verder prima op orde, heeft in de jaren altijd (regulier) onderhoud gehad via de dealer. Ook heb ik geen rare dingen gezien op de brug, of onder de kap. Hopelijk gaat ze de nodige jaren mee
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
De afgelopen weken lekker gezweefd met de dame!
Na me wat verdiept te hebben in de handleiding en het forum, besloten even naar de dealer te tutteren om haar even aan de Lexia te hangen. Storingen uit laten lezen, even wat instellingen veranderen, en als we er toch zijn even haar grote dorst voor olie te laten bekijken.
Serieuze storingen waren er geen (Jeej ), de instellingen aan de regensensor (minder ADHD) en de verlichting (aan als de motor loopt) waren ook zo gefixt. En passant de reden gevonden voor het ‘niet functioneren’ van de achterrijsensoren: de bieper is stuk. Laten maken, en dan moettie het weer doen.
De dorst voor olie was zo gevonden; een lekkend kleppendeksel. Ook niet bepaald spannend te noemen dus…Verder heeft de monteur nog even wat rondgeneusd, maar kon niets vinden dat ook maar riekte naar problemen
Volgende week dinsdag even een afspraak ingeschoten om e.e.a. te laten fixen, en dan kunnen we weer even zorgeloos verder
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Afgelopen zondag heerlijk ritje gemaakt over de dijken van Utrecht en omstreken met de Remmen Los Rit van de CX en XM Club, en het was genieten van de mooie Grand Dames die aanwezig waren; Heerlijk!
Heb in de C5 ook erg genoten van de rit, maar ik ga zeker nog een keer terug met de CX als ze weer rijdend is
Dinsdag naar de garage geweest, en wat kleine dingen laten repareren zoals eerder aangegeven.
Enige wat ik nog zeker wil laten doen is de bollen vervangen; tijdens de rit de vering goed aan de tand kunnen voelen. En ondanks toch nog behoorlijk soepel op snelheid, bij langzamere gedeeltes toch wel het idee dat het beter moet kunnen….maar de bollen gaan dan ook alweer 2,5 ton mee.
Heb me wat ingelezen in comfortbollen, en ik ben van plan om deze eronder te monteren over een tijdje. Even met de dealer hierover gehad, en ze hebben er geen moeite mee om de bollen te monteren als ik ze zelf aanlever. Dit omdat ze zelf niet aan de comfortbollen met 66 bar konden komen….
Is er iemand die een adresje weet in de buurt van Eindhoven, waar ik comfortbollen voor de C5 kan kopen?
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je meer comfort wil en wel de goede rijeigenschappen wil behouden zou je alleen de middenbollen ca 15% meer druk moeten geven.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ah ok! Ik heb een C5 zonder sportstand; geldt dit dat ook?
En ik ben niet kapot van hervulbare bollen eerlijk gezegd, niet de beste ervaringen mee. Kan ik ook gewoon bollen monteren met een hogere druk?
Veni vidi zweefti
Je hebt een C5 zonder “hydractief 3+”, geen middenbollen, geen verstelling.
Als je de originele bollen nog hebt zijn ze 13 jaar oud en hebben ze er al veel KM’s op zitten.
Als die dus minder druk hebben als origineel veert je C5 stugger. Als je er weer originele bollen onder zet heb je en een goed comfort en een goede wegligging.
De originele bollen hebben andere membranen die veel langer meegaan dan de meeste “namaak”. Daar mag je rekening mee houden.
Zoek een op veerbollen ifhs, dan zie je de verschillende typen.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Vandaag zijn de bollen van de dagelijkse zweefmadam vervangen door nieuwe comfort-exemplaren (57 bar, Citroën):cheese:
De af-fabriek bollen van (bijna) 14 jaar oud loste redelijk gemakkelijk, dus de dealer was er een half uurtje mee zoet.Daarna een proefronde gemaakt; en het verschil is wel merkbaar ja!
Zeker bij lage snelheden veel minder stoteriger, en het gedrag is stukken voorspelbaarder op deze manier; vergelijkbaar met de XM. Ook het algemene comfort vind ik daarmee vergelijkbaar: een XM.
Ze deint niet overmatig, maar precies zoals een grotere Citroën hoort te doen, en glooiende wegen zijn een feest
Kostte een paar centen, maar dan heb je ook wat!
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
APK lekker doorgekomen bij km-stand 268000; alleen een retourslangetje rechtsvoor los. Binnen 2 minuten gefixed, en weer door
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
En toen begaf de koppeling het van de zwarte C5 Drukgroep naar de gallemiezen…Na wat vloeken besloten er niets meer aan te doen, en een andere C5 te kopen. Ditmaal een Ph2!
Mooi Gris Aluminium is niet lelijk, zeker niet als het een Break betreft! 1e eigenaar, dealeronderhouden, alle boekjes netjes aanwezig en ingevuld, onderhoud altijd keurig uitgevoerd door de dealer. Laten we hopen dat deze iets langer mee gaat dan 10 maanden
Foto’s volgen binnenkort, maar al wel even een vraag: Ik heb nieuwe bollen gezet op de Ph1, kan ik deze overzetten naar een Ph2? Beide hebben geen Hydractive+ , dus zonder sportstand. Volgens mij moet dit kunnen, toch?
Veni vidi zweefti
je kunt die bollen omzetten, er zijn wel kleine verschillen tussen de 1 en 2 bollen maar dat maakt neit echt veel uit.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
De parkeersensoren van de nieuwe dagelijkse zwevert doen het niet, laten checken: 2x vóór, 2x achter, ofwel 4 rondom.
Nu mis ik ze niet als zodanig, kan prima zonder..maar áls ze het doen is wel lekker natuurlijk.
Nu ga ik de oude C5 (ph1) toch strippen op bruikbare onderdelen; zijn de parkeersensoren straffeloos uit te wisselen tussen ph1 (2004) en ph2 (2005)? De oude C5 heeft namelijk 4 prima functionerende sensoren aan de achterzijde.
Dus als 1+1 in dit geval 4 werkende sensoren oplevert, zou dat mooi zijn natuurlijk
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Zijn verschillende sensoren en dus niet uitwisselbaar.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ah jammer..Dan gaan we eerst een keer hobbyen met de contactspray
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Anders even op alie express kijken, daar vind je ze voor weinig, en ze zijn goed, meerdere forumleden hebben ze al aangeschaft ook bij onze buren het C5 forum
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Top! Bedankt voor de tip
Veni vidi zweefti