Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Beste mensen,
ik ervaar sinds enige tijd een krakend geluid tijdens het rijden over oneffenheden. Ja, ik weet het: een krakend geluid kan vanalles zijn en is hier op het forum moeilijk te duiden.
Naar mijn gevoel komt het van de linker voorwielophanging, of de A-stijl onderaan ergens.
Ik heb wel eens gehoord dat de wielophanging kan scheuren. Hoe kan ik dit controleren, waar moet ik dan precies kijken? Heeft iemand een plaatje/foto?
Merci!
Als het alleen links betreft heb je dus 8 laspunten te controleren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik denk dat je ook een kapot draagarmlager moet overwegen
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoor je dat ook bij het gymnastieken?
Die lagers zijn behoorlijk aan de maat, die verslijt je niet zomaar.
Maar na 45 jaar is al het vet wat er ooit inzat wel verdroogd.
Een dot vet kan veel goed doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Verslijten zal wel loslopen. Ik dacht meer aan vocht en roest.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een gescheurde ophanging, of beter gezegd: een DS waarvan de lassen van de montagepunten van de wielophanging van gescheurd zijn, geeft geen krakende geluiden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
20 jasr geleden wetden er al draagarmen gereviseerd, dus t kon wel degelijk kapot. Dek maar aan defecte afdichtingen, dan is elk lager aan de beurt
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk eerst maar eens dat de grote bouten van de brug aan het chassis nog vast staan !!
Komt het regelmatig tegen dat die een toer bij gedraaid kunnen worden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
JanSr schreef:Hoor je dat ook bij het gymnastieken?
Die lagers zijn behoorlijk aan de maat, die verslijt je niet zomaar.
Maar na 45 jaar is al het vet wat er ooit inzat wel verdroogd.
Een dot vet kan veel goed doen.
Preventief je draagarmlagers smeren is zeker aan te bevelen. Hierover heeft DS-TT een film gemaakt
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228447/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Ik zal eens beginnen met lagers smeren en de moeren natrekken. Bedankt voor de tips. Hou jullie op de hoogte!
Precies, eerst alles doorsmeren, ook je lagers van de stabilisatorstang. Daarna weer beoordelen op evt wijzigingen (op zelfde testtraject).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Mijn ervaring is dat nagenoeg alle onderste draagarmen eraan gaan. Hier komt vocht in. De lagers kunnen degelijk uitgevoerd zijn, de armen zelf slijten behoorlijk in, en uiteindelijk gaat het lager ook stuk. Dat nippeltje is leuk, maar open maken is beter. Sowieso een beetje een vage constructie trouwens met naaldlagers die een extreem kleine hoek verdraaien.
Mocht iemand nog een goede onderste rechter draagarm over hebben.. ik zoek er nog eentje.
Vage constructie met naaldlagers ? Die ken ik niet.
Zeer degelijke constructie met kegellagers. Dat die na tig (30 soms wel ) jaren stilstand of na meer dan 50 jaar en vaak over de 500.000 km wel eens versleten zijn lijkt me normaal. Om het zo te zeggen: Dat haalt een moderne auto bij lange na niet.
Die kleine hoek is juist, maar dat wist men toen ook al.
Extra smering kan nooit kwaad na zoveel tijd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gaat inderdaad lang, heel lang, mee. Is het gaar en gaat het rammelen dan weet je in ieder geval dat zo’n auto 300.000+ km gereden heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Het gaat idd lang mee. In mijn geval 150k. Rechts boven en onder kapot, maar er viel nog prima mee te rijden. Na zoveel jaar gaan ze echter bij bosjes.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na 150k? Weet je ook écht zeker dat die 150.000 km de echte kmstand is dan? Als in “volledig gedocumenteerd”? Bij bosjes, tja, ik heb dan zeker al 25 jaar mazzel dat ik het slechts sporadisch ben tegen gekomen en dan alleen bij auto’s met hoge kilometerstanden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste