Dag allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus laat ik mij eerst even kort voorstellen.
Ik ben een sinds enige jaren gepensioneerde Citroen liefhebber en heb sinds een paar jaar weer een BX 19 TRZ aangeschaft.Hiervoor had ik een Xantia en een zelfde BX 19 TRS, allen met een ZF automatische bak. De eerste BX en de Xantia hebben beiden zonder problemen ruim 275.000km afgelegd.
De 19 TRZ uit 1990 heb ik een paar jaar geleden uit Frankrijk gehaald met slechts 44.000km op de teller. Ze had het grootste deel van haar leven verloren in de garage gestaan van haar eerste eigenaar.
Inmiddels heb ik met heel veel plezier de tellerstand op 92.000 gekregen.
Alleen de laatste paar maanden schakelt de automaat heel slecht terug als ik met een hogere snelheid dan 100km/u heb gereden. Het lijkt net of hij in de tweede versnelling blijft staan en bijna wil afslaan.
Na het lezen van dit forum heb ik als eerste de olie ververst. Deze was vrij zwart en rook verbrand.
Telkens de bak over 30km warm gereden en de olie ververst. In totaal heb ik bijna 9 liter dexron IID gebruikt. Echter zonder resultaat. Afgelopen week even heen en weer naar Frankrijk geweest met de BX op bezoek bij vrienden totaal 1700km afgelegd en telkens bij het remmen hetzelfde probleem.
Gisteren de remband opnieuw afgesteld zoals vermeld in de vraagbaak van Olving maar ook dit maakt geen verschil.De olie ziet er weer normaal uit en ruikt zoals het hoort. Als een van jullie mij zou kunnen adviseren in welke richting ik moet zoeken om weer volop te kunnen genieten van deze bijzondere auto zou ik dat zeer op prijs stellen. Ook ben ik op zoek naar een kopie van de reparatie manual van de ZF 4HP14. Wie kan mij daaraan helpen?
Groet
Hans
Schakelt ie tijdens het rijden met de hand wel gewoon terug?
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Zwarte olie duid vaak op te zwaar werk geleverd, dus met andere woorden de bak is in zijn D een berg op gesleurd, iets waar een automaat niet tegen kan, dan moet je terug schakelen,
Maar vaak zit dan het inwendige filter dan dicht, hierbij moet dan de carterpan van de bak verwijderd worden, maar daar heb je de tekening van de bak voor nodig, om precies te zien waar ie zit,
Nog een vraag schakeld ie wel gewoon op, en rijd ie ook gelijk weg, of gaat ie pas rijden bij een teveel hoge toeren,
Dit dan ook met de vraag, is de koppelomvormer nog goed gevuld, (als deze automaat nog zo werkt?)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beremans schreef:...dus met andere woorden de bak is in zijn D een berg op gesleurd, iets waar een automaat niet tegen kan, dan moet je terug schakelen…
ehhhh…. dat is wel heel erg bout gezegd. Natuurlijk kan een automaat in D de berg op, uiteindelijk schakelt ie zelf terug, al dan niet door gebruik van de kick-down. Daarbij kan olie ook verbranden door bv trekken van een (te) zware aanhanger of gewoon door een defect in de automaatbak.
Vergeet niet dat deze bx, ondanks een relatief lage kmstand, geen nieuwe auto meer is. Het beessie is 28 jaar oud en dan kan er wel eens iets stuk gaan, ook na pas 90.000 km.
Kortom: ga er mee naar een automaatspecialist en overleg met hun.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
O,sorry was niet de bedoeling zo bot uit de hoek te komen, maar is vaak wel de oorzaak, maar geef dan ook aan waar het door komt en wat dan vaak de oplossing is, doordat de olieverbrand slipt de bak dicht, of alleen het filter, alleen is de vraag waar ie zit???
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beremans schreef:...geef dan ook aan waar het door komt en wat dan vaak de oplossing is…
Zo simpel is het niet Er kan écht van alles aan de hand zijn: verbrande rembanden, versleten koppelingen, lagerschade, verstopt bloc hydraulique, kleppen vast, enz enz enz
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bedankt voor jullie reacties ik zal deze in volgorde proberen te beantwoorden:
Wim V8: Schakelen met de hand op en neer gaat prima, als ik tijdens het afremmen de bak in vrij schakel en dan bij lage snelheid weer inschakel in stand D is er niets aan de hand.
Beremans: De olie was inderdaad zwart en rook verbrand. Enige tijd geleden heb ik de bestelbus van mijn zoon over een afstand van drie kilometer naar de garage gesleept. Dit is voorzichtig gedaan met een snelheid van ongeveer 30/40 km/u. Na het verversen blijft de olie schoon en ruikt nergens naar.
Waterman: Tsja zoals boven vermeld heb je gelijk, er is even een wat zwaardere belasting geweest door het slepen en inderdaad is de auto al 28 jaar oud. Alleen, van die jaren heeft ze een twintig jaar stilgestaan. Na aanschaf (44.000km.) heb ik de olie ook geheel ververst. Deze was toen wat donker en rook zeker niet verbrand. Ik hoop op een klein defect wat ik mogelijk zelf kan verhelpen maar zal als dat niet kan zeker een specialist raadplegen.
Nogmaals dank voor jullie reacties
Groet
Hans
Heb je bij het olie verversen de filter ook vervangen? Daarvoor moet je het carter eraf halen, zit onder tegen het schakelblok. Als je 50.000 km met de olie gedaan hebt dan verbaasd het me niet dat de olie zwart is: Een 4HP14 is niet echt overbemeten voor een 1900 cc motor, als je dan ook de neiging hebt om flink door te rijden ( retourtje Frankrijk met 130+ kmh) en ook bergop flink doorrijdt dan wordt je bak echt flink heet. Dat slepen op lage snelheid moet eigenlijk wel kunnen, maar je bak wordt er toch heet van.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja probeer toch dan maar het filter te vervangen van de bak,
probeer toch altijd waneer je iets zwaar gaat trekken, of de berg op moet, een lagere versneling te kiezen, de automaat gaat altijd helemaal opschakelen naar de hoogste versneling, en dat nekt hem, eer ie terug gaat schakelen duurd altijd te lang,
Nee het filter heb ik niet vervangen. Dat kan ik inderdaad nog wel even doen.
Even een snel retourtje Frankrijk over de tolweg doe ik al vele jaren niet meer. Ik heb al jaren geen haast meer. Ik vind het heel fijn om te genieten van wat ik onderweg tegenkom, een leuk dorpje, kronkelweggetjes door de Alpen of de Pyreneeën, rijden langs de Maas genieten de voorkeur. Hard rijden zit er niet in. Genieten des te meer, ik kan het iedereen aanraden.
Dan zit je filter nog vol met de zwarte drap van de zwarte bakolie… Dat blokkeert je plunjers als je ze het hardst nodig hebt.
Maak je geen zorgen over dat schakelen, als je vrij rustig rijdt laat je de bak het beste zelf het werk doen, ( tenzij je een zware aanhanger of caravan trekt, of een busje sleept: dan moet je de bak in een lagere versnelling blokkeren omdat je motor anders niet genoeg toeren maakt om vermogen te leveren en de bak probeert dat goed te maken, maar dat werkt niet).
To err is human, not to err is divine.