Ik rijd naar volle tevredenheid een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16V uit 2006. De auto kreeg bij 38.000km een AG/GFI gasinstallatie met een onderbouwringtank van 50ltr (40ltr effectief).
Ik tank amper benzine maar heb toevallig de vorige benzinebon bewaard.
Eerst de feiten, dan de vragen.
periode: 11/12/2017 > 05/03/2018 = krap 3 maanden
kilometers: 218381 > 223164 = 4783 km
benzine verbruik in die specifieke periode = 28 ltr
Ik snap dat het koud is geweest afgelopen weken. Ook rij ik geregeld twee korte ritten (kinderen naar kinderdagverblijf) waarbij de motor amper tijd krijgt om op te warmen. Terug hetzelfde verhaal.
Ik kan de gasECU uitlezen.
In volgorde van opkomst: basisscherm met info over omschakelpunten. Dan benzine/benzine, gas/benzine en gas/gas.
Wat valt er te zeggen over deze instellingen en het verbruik? Is het logisch dat ik zo (relatief) veel benzine stook? Ik ga de bonnen bewaren en vergelijken met een zomers periode. Eens zien of de winterkou inderdaad zo’n grote impact heeft. Op de eerste afbeelding is te zien dat er voor omschakelen aan twee condities moet worden voldaan: 40 graden én eenmaal langs de 1500 rpm.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Lijkt me heel logisch: Je rijdt met die korte ritten relatief veel tot de motor op temperatuur is, en dat gaat allemaal op benzine. Ga er maar vanuit dat je 2 kilometer nodig hebt voordat het gas actief wordt ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie dat de overschakeltemperatuur op 40 graden staat. Dat duurt wel 3-5 km met recente lage temperaturen voor ie op gas wil lopen dan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja, na enig nadenken kom ik tot dezelfde conclusie. Ik maak wel kilometers, maar ik rij óók geregeld korte ritten. Dan heb je “ik rij op gas” in je hoofd en als je dan eens benzine moet tanken, valt het gelijk vies tegen. Ik zal eens experimenteren hoever ik de temp omlaag kan zetten vóór de verdamper bevriest. Ik zal ook eens de laptop mee aan boord nemen zodat ik online de omschakeling en temperatuur kan waarnemen. Meten = weten.
Heren, dank!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik denk niet dat je een verdamper hebt…
Die 3- 5 km kan ik met een PRINS VSI in een C4 uit 2005 met dezelfde motor bevestigen.
Met echt koud weer, wil ‘ie wel eens overschakelen als ik net overschakel van de 2e naar de 3e versnelling, en slaat dan af.
Of ‘stoekt’ het even hard. Als hij afslaat en je laat de koppeling opkomen, slaat de motor wel weer aan, maar op benzine, en dan ben je nogmaals 5 km verder voordat het weer overschakelt.
Overigens hoor ik het overschakelen vaak ook alsof er een relais schakelt, maar dat kan fabrikaat afhankelijk zijn.
Ook al eens met een lege LPG en lege benzinetank gestaan trouwens.
De tankmeter is electronisch, en geeft al veel eerder leeg aan dan in werkelijkheid.
En dan gok je wel eens verkeerd..
nou, ik weet wel zeker dat er een verdamper in zit.
dat overschakelen voel ik amper/niet. gaat eigenlijk vloeiend. ik rij altijd op de dagteller want de lpg-tankzender is niet bepaald lineair te noemen. 400km haal ik zeker uit een volle gastank. de benzinemeter is totaal niet betrouwbaar. de computer rekent uit wat er in de tank moet zitten ipv dat te meten (meten = weten). als je op gas rijdt, gaat dat dus helemaal mis. superstom verzonnen van Citroen. verder prima auto.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Blijkbaar heet tegenwoordig dat wat vroeger als verdamper doorging, tegenwoordig ‘mengstuk’.
Dank je voor de correctie
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik schakel al bij 25 graden naar LPG. Gaat prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Waterman,
welke installatie heb jij? 25 tov 40 graden maakt wel een paar liter verschil op jaarbasis…
en als jij zegt dat het prima werkt, moet ik een afspraak maken bij de LPG-boer. Probleem is dat ik de USB-dongle niet heb om de ECU te programmeren. Ik kan alleen-lezen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De AG/GFi3 is niet het meest fijne systeem met dit soort zaken.
Echter; het kan gewoon goed werken.
Ikzelf rijd al jaren met grote tevredenheid op LPG met het Vogels VGi systeem.
Dat is ook een LPG injectiesysteem uit de AEB familie.
De Vogels is ingesteld op overschakelen bij 20 graden en dat gaat altijd goed.
Als het heel koud is buiten en je wilt niet zoveel benzine verstoken tijdens de koudloop kan het ook helpen om de auto even stationair te laten lopen. Relatief verbruikt ie dan meer (want geen gereden afstand), maar absoluut minder omdat je niet rijdt. Terwijl je dat doet kun je mooi even krabben ofzo
Wat betreft het uitlezen van de ecu: je hebt er dus wel een kabeltje bij? In ieder geval kan de overschakeltemperatuur in Nederland prima op 20 graden staan (of 25, zoals bij Waterman). Het moet wel steenkoud zijn wil dat problemen geven, de - 15 van afgelopen week was geen enkel probleem.
@ Jker: behoudens de Vialle LPi systemen hebben LPG installaties nog altijd een verdamper…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mocht je deze nog niet hebben http://projekt-tech.com/22,usb-lpg-interface-cable-for-ag-sgi-gfi-2-3-teleflex.html dan is het wellicht de aanschaf waard. Ik heb mijn interface kabels ook hier besteld, nette service en binnen 4 dagen in huis (vanuit Polen).
Yep, die kabel heb ik ook. Zo maakte ik ook bovenstaande screenshots
Echter, de software is nu alleen-lezen. Met de USB dongle kun je ook parameters veranderen. Voor type 1 is een commandline tool beschikbaar. Ik heb echter een type 2/3. Daarom moet ik naar de LPG boer die wél een dongle heeft. Die dongle is namelijk erg prijzig
Ik heb nog nooit problemen gehad met het systeem. éen keer een druksensor vervangen en ook geregeld ALLE filters (droog én nat) vervangen. Tevens reviseer ik de verdamper membraam elke 2 jaar. systeem draait hier probleemloos.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
zie het net staan bij LPG webshop.co.uk… Voor 1.0 systemen is de software vrij, voor 2.0 staat er “contact us”...
Alleen dat feit al, dat je niet zelf aan de software kunt komen waar dit wel gebruikelijk is in LPG-land, zou voor mij reden zijn een ander systeem te willen hebben.
Enfin, terug naar de LPG boer dan maar
...ik heb die dongle nergens goedkoper dan €350,- weten te vinden. Inderdaad belachelijk veel geld én dat voor een ouder systeem. Gelukkig ken ik twee LPG-boeren die zo’n dongle hebben. Kost me wel een paar tientjes al met al.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hilko16TZI schreef:Alleen dat feit al, dat je niet zelf aan de software kunt komen waar dit wel gebruikelijk is in LPG-land, zou voor mij reden zijn een ander systeem te willen hebben.
Enfin, terug naar de LPG boer dan maar
Vind je? Hoe moet ‘ie dan zijn IP beschermen?