1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen met vervangen hoofdkabelboom
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 10 maart 2018 02:42 PM

Ik ben bezig met het vervangen van de hoofdkabelboom van mijn DS 21 hydraulique uit 1968 (derde neus en 2e dashboard). Het dashboard is verwijderd en alle kabels in het motorcompartiment zijn los. Dat is dus niet het probleem. Achter het dashboard zijn ook alle draden los. Er is echter één kabel die vanuit de dashboardruimte naar beneden gaat en achter de bekleding verdwijnt. Waar gaat deze naar toe en moet ik echt de bekleding loshalen (en misschien nog meer?) om dat stuk van de kabel te vervangen?
Verder zijn er nog 2 groene draden die rechts achter het ventilatierooster verdwijnen. Ik neem aan dat deze voor de binnenverlichting van de rechterdeur zijn. De auto staat echter te dicht tegen de garagemuur aan om de deur goed te kunnen openen. De draden zijn nog goed. Ik denk er dus aan om deze te laten zitten. Ik zou niet weten hoe dit anders te doen.

Graag reactie(s)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2018 03:09 PM
  [ # 1 ]

De groene draden die links en rechts onder je ventilatiekokers verdwijnen gaan naar de schakelaars van de binnenverlichting. Je kunt ze doorhalen met stevig draad (installatiedraad bijvoorbeeld), maar dan moet inderdaad de deur open. Je kunt op zich de oude bekabeling wel in het dashboard aanwerken op de nieuwe boom, mits de oude bekabeling intact is. De nieuwe bekabeling kun je dan natuurlijk bewaren en op een mooie zomerdag buiten met de deuren open alsnog aanleggen.

De bedrading die ongeveer in het midden vanuit het dashboard naar beneden gaat (3 aders), gaat naar je remlichtschakelaar en het manocontact. Dat stukje kabelboom zit inderdaad achter de bekleding geplakt. Misschien heb je mazzel en kun je de bekleding van de motortunnel net ver genoeg opzij trekken om de bekabeling er uit te halen: vaak is de oude lijm niet geweldig meer, wat ook wel eens voordelen heeft. Om die bekabeling beneden aan te sluiten moet de paddo samen met het afdekpaneeltje van het remcommando los.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 10 maart 2018 06:00 PM
  [ # 2 ]

Beste Derk,
Bedankt voor je info. Ik heb er veel aan gehad. De kabel naar de remeenheid heb ik getrokken m.b.v. een stevige electriciteitsdraad achter de bekleding langs. Deze aan de oude kabel bevestigd bij het verwijderen daarvan en toen kon ik deze weer gebruiken als trekkabel om de nieuwe achter de bekleding te door te trekken.
Volgende probleem is de kleuren. De oude zijn vaak niet meer te herkennen. Op de draden van kabelbomen naar voren naar de lampen staan wel nummers. Maar welke kleur correspondeert met welk nummer?
Bij de remservo heb ik hetzelfde probleem en met de draden onder het dashboard ga ik hetzelfde krijgen.  Moet maar eens in het WPH kijken.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2018 06:29 PM
  [ # 3 ]

De nummers corresponderen niet speciaal met kleuren, maar met bundelnummers die je terug kunt vinden in het werkplaatshandboek. Daar wordt meteen duidelijk welk bundelnummer welke functie(s) heeft en op welke plaats een specifiek bundelnummer een bepaalde kleur stekker heeft. Je kunt aan het fysieke schema van de kabelboom (dus niet het principeschema) ook goed zien op welke aansluiting er een splitsing komt en waar die vervolgens naartoe doorloopt. Over het algemeen zijn rose (mauve), wit en geel vaak moeilijk te onderscheiden in de oude draadboom, evenals rood, bruin en paars. Dan is er vaak bijna alleen nog uit te komen als je de ‘bouwtekening’ van het elektrisch systeem ernaast legt, samen met de bijbehorende lijst met bundelnummers.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 10 maart 2018 07:42 PM
  [ # 4 ]

Ik bedoel niet de kabelnummers op de nieuwe kabelboom, maar de nummers op elke draad bij de oude kabel naar o.a. de voorlampen. Niettemin bedankt voor je info.

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 11 maart 2018 12:36 PM
  [ # 5 ]

Hier een DS21H 67, tweede neus en dash.
Je moet echt even de schema’s in het WPH erbij pakken (I-bis, vermoedelijk DX510-00c), dat is enorm verhelderend. Vooral naast de bedrading in de auto zelf met de multimeter erbij. Bij mij varieerden de manchetten natuurlijk ook nog slechts tussen vanillevla en chocoladevla, maar achter het dashboard hing de helft van de papieren labeltjes er nog (net) aan. Genoeg om te kunnen bevestigen dat ik het juiste schema voor m’n neus had. Relais en lichtschakelaar hebben verfstipjes bij de aansluitingen staan, dat helpt ook een beetje. Alles van tijdelijke nieuwe labels voorzien (A,B,C… als vooralsnog onbekend) en gefotografeerd, pas daarna stekkers losgenomen en zaken gerepareerd of vervangen. En alles weer voorzien van watervaste labels volgens nummering schema, tegen dat moment had ik alles geïdentificeerd.
Interessant waren wel de paar afwijkingen van het schema, niet-gedocumenteerde of latere aanpassingen? Die heb ik samen met m’n eigen aanpassingen en de opties die mijn auto werkelijk heeft in het schema overgenomen, kopietje ligt nu in de auto.
Ik heb ook nog wel een paar mystery-draden, vermoedelijk gebypassed vanwege een draadbreuk op een plek waar ik nu niet bij kan. Die heb ik losgemaakt of geïsoleerd zodat ze geen storing kunnen veroorzaken, dat maak ik wel in orde als ik er een keer bij kan.
Hopelijk ben je nog niet voorbij het punt waarbij het echt zoeken wordt, maar met schema, multimeter, observeren/logica kom je er absoluut uit.

Succes!
Jan Willem

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 17 maart 2018 10:15 AM
  [ # 6 ]

Beste Jan Willem,
Bedankt voor je uitvoerige beschrijving over hoe ik het kan aanpakken. Helaas was ik iets te voortvarend met het losmaken van de stekkertjes. Jouw idee had ik moeten volgen, maar dat kwam te laat. De nummers op de oude kabels naar de koplampen etc.zijn volgens mij door een van de vorige eigenaars er op gezet. Blijkbaar is dit niet standaard. Handig natuurlijk als de kleuren niet meer te onderscheiden zijn, maar aangezien de nummers niet op de nieuwe hoofdkabelboom staan heb ik er nu niet veel aan. Niettemin zal ik hier wel uitkomen.
Ik heb een totaal andere vraag.
Bij het vervangen van de draden bij het remcommando zag ik dat een plastic (retour?)leiding geknikt is en daar lekt. Waar gaat deze heen? Is het een loze leiding? Dat kan ik namelijk niet zien. Hoe kan ik deze vervangen?

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 17 maart 2018 10:25 AM
  [ # 7 ]

Ik heb inderdaad het schema dx 510-00c. Klopt het dat in het WPH dit niet verder gaat dan blz. 3? Dat is namelijk bij mij het geval. Er wordt gezegd dat dit schema niet veel verschilt van 510-00b maar de onderdelen zijn wel verschillend genummerd als je b en c met elkaar vergelijkt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 maart 2018 10:46 AM
  [ # 8 ]
matombo schreef:

Bij het vervangen van de draden bij het remcommando zag ik dat een plastic (retour?)leiding geknikt is en daar lekt. Waar gaat deze heen? Is het een loze leiding? Dat kan ik namelijk niet zien. Hoe kan ik deze vervangen?

Is een lekleiding die onder de auto uit komt, dus lekt gewoon op straat.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 26 maart 2018 02:51 PM
  [ # 9 ]
matombo schreef:

Ik heb inderdaad het schema dx 510-00c. Klopt het dat in het WPH dit niet verder gaat dan blz. 3? Dat is namelijk bij mij het geval. Er wordt gezegd dat dit schema niet veel verschilt van 510-00b maar de onderdelen zijn wel verschillend genummerd als je b en c met elkaar vergelijkt.

Ik keek bij DV 510-00b i.p.v. DX510-00b. Vandaar dat het verschillend was.

Inmiddels zit de kabelboom er weer in. Alles doet het weer naar behoren. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Het meeste werk vond ik nog om alles weer op zijn plaats te krijgen. Als nevenhandeling ook nog een handel voor de lucht toevoer weer werkend gekregen. De buitenkabel was los gaan zitten. Vanaf nu geen koude luchtstroom meer op momenten dat ik er niet om zit te springen. De geknikte lekleiding vervang ik later als ik op een brug kan. Weet iemand welke (binnen)diameter leiding ik daarvoor nodig heb?
Iedereen bedankt voor de hulp.

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 31 maart 2018 07:25 PM
  [ # 10 ]

Toch nog een vraag. Bij het dimmen van de lichten blijven de verstralers gewoon branden. Dit lijkt mij niet goed. Ik heb geprobeerd de fout te vinden, maar dat is mij nog niet gelukt. Er zal wel een draad fout aangesloten zijn, maar welke? Ook met de schema’s erbij heb ik het niet gevonden. Wie geeft me een tip?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2018 12:05 PM
  [ # 11 ]

stadslichten en verstralers verkeerd om?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 03 april 2018 05:44 PM
  [ # 12 ]

Heb dit jaren geleden bij mijn break gehad, oorzaak bleek na lang zoeken een slechte massaklem voorin te zijn. De verstralers worden dacht ik door een relais geschakeld, deze kwam wel op bij het inschakelen maar bleef bekrachtigd na uitschakelen.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 03 april 2018 09:03 PM
  [ # 13 ]

Gaan de verstralers niet aan door de lichtschakelaar in te drukken? Rolling Eyes

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 april 2018 10:38 PM
  [ # 14 ]

Ja, maar ze horen het alleen in combinatie met grootlicht te doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 15 april 2018 11:24 AM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de reacties. Ik heb alle connecties bij het linker voorscherm nog eens extra gecontroleerd om te zien of ik misschien kabels had verwisseld. Dit is niet het geval. Ik ga nu kijken of er iets mis is bij of met het relais. Kom er echter niet eerder aan toe dan dinsdag. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook