licht doorzweten koelvloeistof
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 08 november 2004 11:06 AM

Hoi de ax van mijn vrouw zweet volgens de garage licht koelvloeistof door.
Niet naar binnen gelukkig ik bedoel dus dat het door de olie heen komt,  nee deze is keurig zwart.  Smile
Maar naar buiten, het is een 1,.1 blok van 1994 een injectie dus.
Hij heeft ongeveer 105.000 gelopen.
Nu is mijn vraag het is echt heel weinig en om daar nu gelijk een kop reviesie van 500 euro voor te doen, Surprisedops:
Is er niet een goedje dat je door de koelvlieistof kunt doen wat de lekkage eventueel opzoekt en dicht. Shocked
Het is altijd het proberen waard, vooral omdat het zo weinig is, er weinig mee gereden wordt en de auto er misschien eind volgend jaar weer uit gaat. Wink

Wie weet er wat, ik kan niet zien waar hij lekt op de kop, ik houd koelvloeistof bij, eigenlijk niets mee aan het handje.
Dus is er een middeltje en waar kun je het kopen en hoe duur is het ongeveer…

Zijn er tevens mensen met ervaringen met dit spulllllll.. Confused:

groetjes Arnold
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 08 november 2004 12:33 PM
  [ # 1 ]

Re: licht doorzweten koelvloeistof

aapje63 schreef:

Maar naar buiten, het is een 1,.1 blok van 1994 een injectie dus.
Hij heeft ongeveer 105.000 gelopen.
Nu is mijn vraag het is echt heel weinig en om daar nu gelijk een kop reviesie van 500 euro voor te doen, Surprisedops:

Het lijkt mij niet nodig om een koprevisie te doen. Is dat wat die garage je aanbeveelde? Dan meteen een andere garage zoeken… Hoewel het wel netjes is dat ze dit aan je gemeld hebben.
Het vervangen van een koppakking is bij deze motoren supersimpel. En aan te raden ook, om inderdaad erger (dus wel een koprevisie) te voorkomen. Ik denk dat je voor 200-300 euro wel klaar bent. Het is zeker de moeite waard, want hij heeft weinig kms gelopen. Is de distributieriem al een keer vervangen? Dan kan dat misschien meegenomen worden.

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 08 november 2004 01:55 PM
  [ # 2 ]

doorzweten koelvloeistof

de garage melde mij dat ik wel door kon rijden maar het vloeistofpijl in de gaten moest houden
Officieel moet de kop er af en nieuwe pakking, en indien de kop scheef was of gescheurd moets dat iik of gevlakt of vernieuwd worden.

Waar doen ze het de manier die jij beschrijft dan moet de kop toch ook los…................
en het scheeld alleen geld best veel geld Exclamation
de distrubutie snaar moet dacht ik met de tijd ook vervangen woren, scheelt dit dan veel, kost dat los duur om te laten doen, kun je natuurlijk van de kopreparatie aftrekken. Confused:
Ook moeten de twee aandrijf hoesen, homo… hoezen achter de voorwielen vervangen worden, ze zijn nog niet stuk of door maar je ziet dat het geen jaren meer gaat duren, en komt volgens hun niet door apk, ik dacht alleen niet als ze daadwerkelijk gescheurd waren, dit zou op 100 euro komen, indien het envoudig ging anders meer… is rot karwij bij een ax vertelde men, vaak miet de hele aandrijf as en versnellingsbak olie er uit. Confused:

En heel klein niet hoorbaar gaatje in achterpot zelfs als ik mijn hand op het uiteinde doe en dus de pot dicht houd hoor je nergens lucht ontsnappen, maar zij zeggen en roest knobbeltje is ook afkeur, ik dacht dat hij echt lek moest zijn, natuurlijk kunnen ze dat zo verhelpen ff schroevendraaier er doorsteken, ik heb dit al eens met een opel gehad, was zeker niet lek, maar monteur zei kijk nu wel….. Evil or Very Mad

Dit was dijkstra off citroen dealer die ons een kennismakingsbrief stuurde… Laughing
We waren zo blij met het autotje dat echt top rijd gemakkelijk 1 : 18 en roestvrij net nieuwwe banden 4x ... Razz

weet iemand een betrouwbare klusser in Almere of dichtbij die ook de apk doet…. ConfusedConfusedConfused:

arnold

gr Arnold

Edit by Lelijke Eend: spatie toegevoegd om smilie uit te schakelen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2004 02:04 PM
  [ # 3 ]

Als het koelvloeistof pijl niet daalt zou ik er niks aan doen. Eerst even afwachten of t erger wordt!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 08 november 2004 09:48 PM
  [ # 4 ]

Re: doorzweten koelvloeistof

aapje63 schreef:

Officieel moet de kop er af en nieuwe pakking, en indien de kop scheef was of gescheurd moets dat iik of gevlakt of vernieuwd worden.

Waar doen ze het de manier die jij beschrijft dan moet de kop toch ook los…................

Nou, als de kop niet gereviseerd (gevlakt) hoeft te worden, dan kost het inderdaad zo veel als ik meldde. Dus even je vloeistof in de gaten houden. Controleren bij koude motor, want er staat veel druk op je radiatordop (levensgevaarlijk)!

aapje63 schreef:

de distrubutie snaar moet dacht ik met de tijd ook vervangen woren, scheelt dit dan veel, kost dat los duur om te laten doen, kun je natuurlijk van de kopreparatie aftrekken. Confused:

Het mooie is dat de distributieriem er af moet om de kop er af te kunnen halen. Tsja, en als die koppakking dan toch vervangen wordt, meteen een nieuwe riem van 50-80 (weet de prijs niet precies) monteren.

aapje63 schreef:

Ook moeten de twee aandrijf hoesen, homo… hoezen achter de voorwielen vervangen worden, ze zijn nog niet stuk of door maar je ziet dat het geen jaren meer gaat duren

Als ze nog 2 jaar meegaan, dan lekker laten zitten. Maar dit is preventief en zeker handig. Een aandrijfas met een kapotte homokineet vervangen is veel duurder namelijk. Zo’n hoes vervangen bij een AX is ook supersimpel. Als die as er uit valt (ligt los in de versnellingsbak), dan zetten ze hem maar weer terug en vullen ze de bakolie maar bij…

aapje63 schreef:

En heel klein niet hoorbaar gaatje in achterpot zelfs als ik mijn hand op het uiteinde doe en dus de pot dicht houd hoor je nergens lucht ontsnappen, maar zij zeggen en roest knobbeltje is ook afkeur

Lijkt me sterk. Dicht is dicht. APK is een momentopname. Ze zijn wel wat streng bij die garage hoor. Maar ze zullen bovengenoemde klussen zeker goed uitvoeren. Ik zou voorrang verlenen aan de hoezen, de vloeistof in de gaten houden. En dan over een jaar de koppakking+distributieriem. Maar die riem zou ik ook niet te lang mee wachten, want die mag officieel niet ouder dan 6-7 jaar zijn dacht ik.

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 09 november 2004 04:22 PM
  [ # 5 ]

doorzweten koelvloeistof

Er ligt nu toch s’morgens klein plasje koelvloeistof onder de auto, dit sprijd zich uit zodat het naderhand een grote natte plek lijkt.
Maar de kosten zijn hier bij de citroen dealer voor het vervangen van een koppakking toch 500 euro mits de kop niet gevlakt moet worden…

weet iemand een goedkopere maar toch goedegarage in Almere of vlakbij, waar het toch wat goedkoper is…

Ik heb ook gehoord dat er een soort pil is die je in het systeem kan doen???

Maar waar ik zelf ook kijk ik zie niets, maar ja ik zeg eerlijk ben zwaar rugpatient en dat moterhuisje zit behoorlijk vol…. je han niet ff rond de motor kijken waar de kop echt nat is… Confused

Ik had eens een vectra die zweete wat olie door bij de kop maar die heeft het nog jaren volgehouden, is er een verschil tussen een olie en een koelvloeistof ....lekkage, is het ook erger als de auto koud is… Confused:

Arnold

ik hoop dat er iemand een leuke en klantvriendekijk garagetje weet wat netjes werkt maar in prijs wat redelijker in, en in de buurt van Almere Razz

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 november 2004 04:49 PM
  [ # 6 ]

Re: doorzweten koelvloeistof

aapje63 schreef:

Ik heb ook gehoord dat er een soort pil is die je in het systeem kan doen???

Leaks bars inderdaad. Dat is een paardemiddel om kleine gaatjes in het systeem te dichten. Denk daarbij aan de radiator. Een lekkende koppakking verhelp je er niet mee echter. Bovendien zou ik voorzichtig zijn met het spul te gebruiken, het kan ook verkeerde dingen dichten…

Maar als er een plas onder de wagen ligt, is er iets anders aan de hand misschien (of er wordt nog een tijd lang vloeistof naar buiten geperst via de koppakking, maar dan heb je ook tijdens het rijden enorm drukverlies en zal je lampje aan gaan). Is je radiator niet gewoon kapot?

Ik zou toch even snel een (universele) garage vinden die uitsluitsel kan geven wat er nu lekt en waar. Het is te meten namelijk. Veel verder zullen we hier niet kunnen helpen vrees ik.

Op internet vond ik deze garage in Almere, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ziet er wel zeer goed uit verder:
 

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 09 november 2004 06:41 PM
  [ # 7 ]

doorzweten koelvloeistof

Ik heb net toch even goed verder gekeken, het blok ziet er heel droog uit geen druppels onder ergens geen olie maar ook hgeen zoetige smaakdruppels

Wat ik wel ontdekte ik heb hem goed heet laten worden tot de fan aan ging, nu zit er onder de vuldop van de radiator een klein gaatje een soort ontluchtingsgaatje og zo daar komt het vloeistof uit..
Weet iemand wat voor gaatje dit is het zziet er orginail uit, zou ik teveel koelvloeistof er in hebben gedaan, tit boven de streep tot zeg maar knikje in het vol ding naast de radiateur..
Als de koud is en de dop er af van koepvloeistof bijvullen zie je de koelvloeistof

zou dit wat zijn of waarom komt er anders koelvloeistof uit het gaatje, is zeker geen scheurtje, hoort daar niet een balletje of zoiets in dat bij oververhitting er uitspringt of is zomaar eeb gaatje normaal, als overloop of zo?? Sad

Arnold
eindelijk was het ff licht om te kijken Idea

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 november 2004 06:53 PM
  [ # 8 ]

Re: doorzweten koelvloeistof

Ah, had je de motor stationair laten draaien na bijvullen en lag die plas er toen onder? Dat zou alles verklaren: het teveel aan koelvloeistof wordt er via de dop (of blijkbaar overloop gaatje) uitgewerkt. Het niveau stijgt iets als het onder druk komt (gloeiend heet!).

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 09 november 2004 07:38 PM
  [ # 9 ]

Nou we waren voor een Kennismakingsbeurtje(alleen ff checken) bij citroen
deze zeiden achterdemper molekeen hoezen of zo..
en doorzweten van kop

toen mijn vrouw thuis kwam heb ik bijgevuld maar nok vol eigenlijk ik denk te veel kan geen….
en de auto ws ook niet echt koud meer, wel zo dat de dop open kon..
en zodoende bij warm worden ...lekken of het ruber in de dop is niet lekker meer… maar ik zie er niets aan.

Maar kan het kloppen dat toen ik de dop weer open kreeg vanavond het koelvloeistof nog niet gezakt was….. stond nog to het ovegaatje…

vanaf die tijd (na dat bijvullen tot de behoorlijk vol)zie ik het eigenlijk pas op straat, en vanavond zag ik het uit het gaatje komen.

dit was wel met de dop er op!

Ik heb er nu wat uitgehaald met hevel slangetje morgen met koude motor kijk ik even hoe hij nu precies staat ,maar wat zie je het rot zeg dat ze dat niet wat gemakkelijker maken dat je ziet waar de vloeistof.

Ik denk dus dat hij te vol gezeten heeft en daarom als hij warm werd overliep ik hoop het maar ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt kijk beetje zweten zit ik niet mee, maar plekken op straat hou ik niet zo van..

groetjes en bedankt alvast

arnold

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 09 november 2004 10:24 PM
  [ # 10 ]

doorzweten koelvloeistof

Nog ff een vraagje aan een kenner

Je hoort wel eens om forums end, dat als je de motor stationair laat lopen er bubbelds (bellen) uit het vul gat van het koelvloeistof reservoir moeten komen, indien de dop er af is.. Shocked

Wort hier nu bedoeld: dat dit gebeurdals er wat mis is met de koppakking dan gebeurd dit Idea

Of wort hier nu bedoeld:als alles goed werkt gebeurd ditde bellen en bubbels, maar pas als de motor echt warm word Idea

Er gebeurt er gewoon niets tot dat de motor heet wordt en dan komt gewoon rustig de koelvloeistof omhoog en zou event overstromen, maar gaat niet borrelen en bellen blazen?


Wie weet welke mening de juiste is????

Mijn auto als ik hem stationair laat draaien met open vuldop doet eigenlijk helemaal normaal, ik heb alleen niet afgewacht tot hij heet werd, voor verbranding, maar niets aan bellen end….... Crying or Very sad

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 november 2004 10:54 PM
  [ # 11 ]

Re: doorzweten koelvloeistof

aapje63 schreef:

Nog ff een vraagje aan een kenner

Je hoort wel eens om forums end, dat als je de motor stationair laat lopen er bubbelds (bellen) uit het vul gat van het koelvloeistof reservoir moeten komen, indien de dop er af is.. Shocked

Wort hier nu bedoeld: dat dit gebeurdals er wat mis is met de koppakking dan gebeurd dit Idea

Of wort hier nu bedoeld:als alles goed werkt gebeurd ditde bellen en bubbels, maar pas als de motor echt warm word Idea

Er gebeurt er gewoon niets tot dat de motor heet wordt en dan komt gewoon rustig de koelvloeistof omhoog en zou event overstromen, maar gaat niet borrelen en bellen blazen?


Wie weet welke mening de juiste is????

Mijn auto als ik hem stationair laat draaien met open vuldop doet eigenlijk helemaal normaal, ik heb alleen niet afgewacht tot hij heet werd, voor verbranding, maar niets aan bellen end….... Crying or Very sad

Klassieke beginnersfout. Niet teveel bijvullen. Tot ong. 15 cm onder de dop is ruim voldoende. Het teveel gooit ie er zelf wel uit. Je moet je pas zorgen gaan maken als ie het eruit blijft gooien.

Als het systeem niet goed ontlucht is (of er door een slechte koppakking telkens lucht bijkomt) gaat ie ook druk opbouwen als het peil ruim onder de dop staat.

Maar ik denk dat ie wel ophoudt met druk opbouwen als je hem niet te vol doet.

Dat de koppakking iets olie bij het koelwater laat is helaas een bekend kwaaltje van deze motoren. Ze kunnen er heel oud mee worden. Ik zou er pas wat aan laten doen als het ineens verslechtert.

Groet,
Marten

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook