Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Hallo allen!
Ik ben met mijn id19p uit 1966 bezig hoort hier origineel wel of geen stuurbekrachtiging in??
Kon je dit af fabriek bestellen of werd het er later na aflevering in gezet ?
Ik hoor graag!
Christian Sloot
Harderwijk
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat was gewoon een optie in de eerste jaren.
Geen stuurbekrachtiging en geen rembekrachtiging.
Je had er spierballen voor nodig en het grote stuurwiel had maar weinig speling met de raamstijl. Een dikke handschoen liep daar vast.
Eind jaren ‘50 koste de meest kale ID net geen 10.000 gulden.
Mijn vader heeft zo’n ding gehad.
Een ééncilinder HD pomp direct op het blok, zoals een benzinepomp.
Met lange adem haalde het ding net 130.
Bij stilstand het stuur verdraaien was onmogelijk. Dus parkeren in een nauw gaatje was een echt avontuur. Hoewel, toen had je nog overal de ruimte.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mijn Dluxe (import) uit 1970 heeft ook geen stuurbekrachtiging. Rijdend met de juiste bandenspanning is prima te doen. Parkeren of langzaam een strakke draai maken is een opgave ook al is het stuur groter.
Waarschijnlijk zijn we dit gewoon niet meer gewend. Praktijk is dat mijn vriendin er niet in wil rijden.
Maar de positieve kant geen lekkages!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
christian3843 schreef:
Kon je dit af fabriek bestellen of werd het er later na aflevering in gezet ?
Om even antwoord te geven op je vraag:
stuurbekrachtiging was een optie die je kon kiezen bij het bestellen van een nieuwe auto. In de fabriek bouwde men dan een ID met stuurbekrachtiging. Het kwam echter ook voor dat men later alsnog stuurbekrachtiging wenste: dan kon het door een dealer worden ingebouwd. Dat was echter een tamelijk kostbare operatie. Om er alsnog stuurbekrachtiging in de zetten moest er nogal wat worden aangepast:
- stuurwiel
- stuurhuis
- HD-pomp
- de twee stuurarmen
- leidingwerk
- en nog wat kleine zaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Oké oké duidelijk! Zit bij mij stuurbekrachtiging in maar ben aan het restaureren en wil het origineel houden namelijk!
Dan heb ik nog 1 vraag! Kun je viercilinders van een LHM versie op een LHS zetten als je de rubbers vervangt die tegen LHS kunnen? De veercilinder die er nu op zitten, als je ze ondersteboven houd valt de cilinder er zo uit, of terwijl ze zijn versleten dan toch ?
Gr Chris
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat kan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LHS veerzilinders hebben vaak een conische rand bovenin. Dat is anders dan bij lhm cilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste