Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een CX GTI Turbo (1) , serie 2 uit 1985. Om de langzame 2cv die ik ook heb even te compenseren . Rijdt en zit heerlijk. Ik ben sinds de Harzrun toch wel gecharmeerd van de GTI Turbo; één van de deelnemers had een donkergrijze bij. Die van mij is Gris Perlé. ik zal een dezer dagen wat foto’s maken.
De eerste dagen rondrijden hebben de volgende aandachtspunten opgeleverd, ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.
1) Diverse schakelstangen hebben speling. Ik wil sowieso de korte en de lange even vervangen, maar er zit ook speling onder in de pook. Ik heb het nog niet losgehaald, maar kan één van jullie zo zeggen welk onderdeel ik moet bestellen voor de bevestiging pook-schakelstang? Bestellen bij CX basis, of is er een handiger adres in NL?
2) bij het op en afrijden van drempels en andere grotere kuilen, voel ik dat de auto een links-rechts (of rechts-links) zwabber maakt. Ook op de snelweg voel ik een lichte afwijking naar rechts. Bij de apk in augustus zijn stuur- en fuseekogels vervangen en alle veerbollen en is de auto uitgelijnd. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het voelt niet goed aan
Ook de volgende zaken pak ik binnekort even aan.
- koppeling grijpt heel vroeg aan. Ik heb inmiddels een oud draadje gevonden met beschrijving voor het stellen van de koppeling
- hoogte achter is te laag. Afstellen met hoogte regelaar
- ik ben op zoek naar een Klimrek / Jalouzie voor het achterraam
- voor liggen al nwe TRXen, achter heb ik nog nwe nodig. Misschien tijdelijk even op 14 inch rijden of Alfa velgen op de kop tikken.
Is er trouwens ergens online een Nederlandstalig WPH te vinden voor de CX?
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EL Robino schreef:
2) bij het op en afrijden van drempels en andere grotere kuilen, voel ik dat de auto een links-rechts (of rechts-links) zwabber maakt. Ook op de snelweg voel ik een lichte afwijking naar rechts… Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Tja, dat lijkt toch op een kromme onder-draagarm aan de voorzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik gok op een defecte veerbol of vastzittend draagarmlager achter
Had recent een zelfde euvel en dat was een kapotte veerbol.
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
1) Diverse schakelstangen hebben speling. Ik wil sowieso de korte en de lange even vervangen, maar er zit ook speling onder in de pook. Ik heb het nog niet losgehaald, maar kan één van jullie zo zeggen welk onderdeel ik moet bestellen voor de bevestiging pook-schakelstang? Bestellen bij CX basis, of is er een handiger adres in NL?
Leontien heeft in de laatste LCER een mooi en gedetailleerd verslag gedaan van het vervangen van deze onderdelen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
EL Robino schreef:Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een CX GTI Turbo (1) , serie 2 uit 1985.
Gefeliciteerd met je aankoop!
1) Diverse schakelstangen hebben speling. Ik wil sowieso de korte en de lange even vervangen, maar er zit ook speling onder in de pook. Ik heb het nog niet losgehaald, maar kan één van jullie zo zeggen welk onderdeel ik moet bestellen voor de bevestiging pook-schakelstang? Bestellen bij CX basis, of is er een handiger adres in NL?
De lange schakelstang is volgens mij al wat lastiger te krijgen. Controleer even de staat van het kogelgewricht onder de dwarstraverse. Een deel van het schakelsysteem (weet ik veel hoe dat heet) zit hier op geklemd met een kunststof bus. Deze is wel eens verdwenen. Een nieuwe kost 2 tientjes, je kan er ook een stalen gewrichttje op laten lassen.
2) bij het op en afrijden van drempels en andere grotere kuilen, voel ik dat de auto een links-rechts (of rechts-links) zwabber maakt. Ook op de snelweg voel ik een lichte afwijking naar rechts. Bij de apk in augustus zijn stuur- en fuseekogels vervangen en alle veerbollen en is de auto uitgelijnd. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het voelt niet goed aan
Als ‘ie licht naar rechts trekt kan het ook de afstelling van de Diravi zijn. Die is redelijk eenvoudig zelf te stellen.
Is er trouwens ergens online een Nederlandstalig WPH te vinden voor de CX?
Er zweeft ergens op het internet een Engelse variant. Maar, een Haynes is vaak van ebay te trekken voor nog geen pond (dan komen er wel wat verzendkosten bij) en de vraagbaak is ook goed te vinden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zeg niks:
http://www.citrotech.se/cx/manuals/manuals.html
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nielsje schreef:EL Robino schreef:
2) bij het op en afrijden van drempels en andere grotere kuilen, voel ik dat de auto een links-rechts (of rechts-links) zwabber maakt. Ook op de snelweg voel ik een lichte afwijking naar rechts. Bij de apk in augustus zijn stuur- en fuseekogels vervangen en alle veerbollen en is de auto uitgelijnd. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het voelt niet goed aan
Als ‘ie licht naar rechts trekt kan het ook de afstelling van de Diravi zijn. Die is redelijk eenvoudig zelf te stellen.
Ik ben het met je eens dat dat kan, maar die ga je pas verstellen als de rest gecontroleerd is en ook goed is.
Uitlijning (ookal gedaan betekend niet dat het nu goed is, want niet iedereen kan dat goed bij een CX), banden, en ja eigenlijk alles wat met de ophanging te maken heeft.
Als het niet in orde is heb je kans dat je de dure TRXen in no-time scheef afslijt.
Wellicht overbodig, maar hoogte afstellen kan alleen veilig op een 4 kolomsbrug!
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
WebmasterGS schreef:Ik zeg niks:
http://www.citrotech.se/cx/manuals/manuals.html
Thanks! handige link
Inmiddels ook een vraagbaak besteld.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Bedankt voor alle tips.
Ik ben lid geworden van de CX club, en heb via een bevriende CX rijder ook al een scan gekregen van de laatste LCER. Onderdelen besteld bij CX basis: Korte en Lange stang, en de Nylon bus. Alles was op vooraad; hoop dat het snel binnen is.
Ik heb inmiddels van meer mensen gehoord dat het een veerbol zou kunnen zijn. Ik denk dat ik binnenkort maar even langs Leerdam of Raamsdonkveer rij om het te laten controleren. Ik laat het nog weten.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Zo, inmiddels een aantal zaken aangepakt:
- koppeling gesteld
- hoogte achter afgesteld
- diverse slechte stekkerverbindingen gefixt
- korte en lange schakelstang en nylon bus vervangen, schakelt een stuk strakker
- alfa velgen op de kop getikt. De auto trilde op hogere snelheden en dat bleken toch de 2 oude (vierkante) TRXen te zijn. Met de alfa velgen is het trillen weg. Tzt maar eens 2x nwe trxen halen…
- Versnellingsbakolie vervangen
- op de brug bleek een veerbol RA bij de flens te lekken, zat helemaal los… deze was in augustus 2017 vervangen.. die dus maar maar even losgehaald en opnieuw aangedraaid
Maar gelukkig staken daags na deze fijne klusdag ook weer nieuwe probleempjes op..
- ik had de auto volgetankt en toen begon het benzine te lekken. Vanuit de kofferbak de twee ronde deksels losgehaald en zowel bij de tankvlotter als bij de aanzuigbuizen was het nat van de benzine. een van de twee rubbers zal slecht zijn; die moet ik allebei dus maar gaan vervangen. Heeft iemand de maten van deze rubbers? Bij de cx club hadden ze deze niet liggen
- er drupt versnellingsbakolie langs de diff keerringen naar buiten; die zijn hard geworden waarschijnlijk.
- ik had bij CX-basis ook een mooie nieuwe rode ring voor om de pook besteld maar die kreeg ik niet gemonteerd en brak helaas door. Gisteren gemaild en ze sturen een nieuwe op, inclusief montage handleiding die de vorige keer ontbrak
De afwijking in de vering zit er ook nog, daarvoer moet ik nog een keer langs de specialist, of de volgende keer zelf op de brug even kijken.
Maar hij rijdt nu al heerlijk!
nog wat foto’s:
Citroen CX 25 GTI Turbo 1985 NN-98-TZ by EL_Robino, on Flickr
Citroen CX 25 GTI Turbo 1985 NN-98-TZ by EL_Robino, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lekker als zo’n lijstje gedaan is.
Voor als het je zelf nog niet opgevallen was, de sierlijst op de achterklep mist. Verder staat het er netjes bij
Wel handig dat die sierlijst mist, dan kan je klep er ook niet van wegrotten
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Neemt niet weg dat ze ook zonder sierlijst kunnen rotten!
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Hoho, pas op met het woord ‘rot’ in dit topic. Straks krijgt de cx er lucht van en hij is nu voor zover we kunnen zien vrijwel roestvrij.
De strip zat niet helemaal lekker en heb ik er afgehaald. Ik denk dat ik het wel mooi vind zonder eigenlijk, dan moet wel de nummerplaat iets zakken.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan zal het niet meer de originele klep zijn, want dan zit de sierlijst op nokjes bevestigd.
Ik dacht dat die nokjes ook o.a. oorzaak zijn van de ellende dus als je hem plakt valt het wellicht mee. Bij mij zit die in elk geval ook met kit geplakt.