4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
opeens geen versnellingen meer Citroen DS 21 i.e.
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 06 juli 2018 03:19 PM
  [ # 46 ]

...zucht…..wederom wat helpende input van jullie nodig. Alles zit weer in elkaar en is rijdend. Nieuwe koppelingsplaat, remschijven, handremblokjes, etc…...Maar wat is nu het geval: hij ontkoppelt niet volledig.


Alles is maximaal gesteld en de hevel kan ook fysiek niet nog verder zonder tegen het stuurhuis te komen. Iemand enig idee?


De originele drukgroep (type diafragma) is wel weer terug geplaatst. Zou het dit kunnen zijn? De koppelingsplaat bewust wat laten afslijten zodat er wel ruimte is om te ontkoppelen vindt ik niet gewenst. De bak er weer afhalen en kijken wat het kan zijn waarom die niet volledig ontkoppelt?

Graag jullie zeer gewaardeerde input. Alvast dank.

groet

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2018 03:38 PM
  [ # 47 ]

Dat kan door de oude drukgroep komen. Door de dikkere plaat moet je koppelingslager veel meer slag maken. Als de veer dan moe is gaat dat (net) niet…

Je kan proberen om door het gat van de hevel heen, de vinger waar de hevel op beweegt verder naar buiten ( richting achterbumper zalk maar zeggen) te stellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2018 09:51 PM
  [ # 48 ]
robbedoes schreef:


De originele drukgroep (type diafragma) is wel weer terug geplaatst. Zou het dit kunnen zijn?

Ja, dat kan zeer zeker. Daarom is het advies, en zeker bij een ds met halfautomaat, om koppelingen als set te vervangen. Drukgroep, plaat en druklager.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 09 juli 2018 09:47 AM
  [ # 49 ]
bogaard77 schreef:

Je kan proberen om door het gat van de hevel heen, de vinger waar de hevel op beweegt verder naar buiten ( richting achterbumper zalk maar zeggen) te stellen.

We gaan deze optie eens nader bekijken. Alleen dan de vraag; hoe precies. Want er zit een paspin nog in die het e.e.a. horizontaal moet houden. Boutje losdraaien, boel naar achteren schuiven, maar hoe dan die paspin er weer in??

Daarnaast houd ik er al rekening mee dat ik toch graag er een nieuwe drukgroep in wil hebben met dit debakel met een niet volledige mogelijke ontkoppeling. Tips waar de nieuwe drukgroep te betrekken ? Ik begreep nl. dat er nogal wat wisselende ervaringen zijn met nieuwe drukgroepen (diafragma type).

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2018 12:11 PM
  [ # 50 ]

Als je een nieuwe drukgroep wil, moetje twee keer slikken en dan de bak eraf trekken. Het is niet anders.

Ik had altijd drukgroepen van chyparse. Geen problemen mee gehad.

Citrotech levert ook goed spul.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 13 juli 2018 11:26 AM
  [ # 51 ]

Jaaaa, hij is weer klaar de dame. Mocht ook wel want volgende week op vakantie naar Sardienië met de DS !!

Uiteindelijk is er toch geen nieuwe drukgroep+-lager ingezet en is de bak er dus niet afgesleuteld. Wat nu gedaan is, is een extra ringetje geplaatst tussen/in het binnenwerk wat onderaan de gaffel zit. Wel nog een hoop gemier met een magneetje enzo en toch ook nog wel het verwijderen van het stuurhuis etc. nodig geweest. Met een ringetje van 2 mm was er genoeg ruimte om de gaffel toch nog iets verder te kunnen stellen voor zijn vrij. Door de opmerking van Bogaard van ‘langs de hevel’ zijn wij op dit spoor gezet. Dank daarvoor nog.

Nog iets anders wat hierbij kennelijk ook nog meespeelde is dat vergelijk met een andere nieuwe koppelingsplaat leidde tot de conclusie dat die er nu in zit ook iets dikker is. De twee nieuwe koppelingsplaten zijn beide van Valeo, eentje was 2,2 en de anders was 2,8. Naast dat de nieuwe in mijn DS wat dikker is, stond er achter Valeo ook nog iets met “Ferro…” op de verpakking. Bij iemand dit laatste nog herkenbaar (dat de ene koppelingsplaat wat dikker is dan de andere)??

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 14 juli 2018 09:25 AM
  [ # 52 ]

helaas, iets met een dode mus…..

Op weg naar huis, stuk snelweg, bij een inhaalmanoeuvre met een dot gas, helaas slippende koppeling ! In z’n 3 of 4 is het erg makkelijk om door de koppeling heen te trappen.


Dus het is nog steeds niet goed. Helemaal in het begin begon het allemaal met dat de koppeling er van de ene dag op de andere heel erg slipte. Dusdanig dat de auto niet van de plek kwam, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een nieuwe koppelingsplaat (wat ook zeker nodig was). Het lijkt erop dat er dus ook nog iets anders is. Maar wat dan??

We willen graag met de DS op de vakantie maar dat lijkt zo een paar dagen voor vertrek in het water te gaan vallen.

Iemand suggesties wat te doen t.a.v. de slippende koppeling. Ook de betrokken DS partner garage tast een beetje in het duister.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 juli 2018 11:01 AM
  [ # 53 ]

13 juli…..........

“Uiteindelijk is er toch geen nieuwe drukgroep+-lager ingezet en is de bak er dus niet afgesleuteld”

14 juli….......

“wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een nieuwe koppelingsplaat (wat ook zeker nodig was).”

Dus een nieuwe koppelingsplaat zonder de bak eraf te halen.?? Wat is nu wel vervangen ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 14 juli 2018 12:59 PM
  [ # 54 ]

1 bak eraf, koppelingsplaat vervangen
2 bak erop
3 geen vrij, overweging bak er weer af en ook nieuwe drukgroep
4 bak er toch niet af, en ook geen nieuwe drukgroep anders opgelost
5 nu probleem met slip

Midden in het verhaal komen is lastig. Helpt dit?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3700
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 juli 2018 02:52 PM
  [ # 55 ]

Je oplossing werkt maar half: In het begin ging het, beetje ingelopen en hup slippen. Dat wil zeggen het druklager komt niet ver genoeg terug ?  Je bent dus van “koppeling komt niet vrij” gegaan naar “koppeling komt niet vast/slipt ?  Zu ik even goed nakijken.
Hoe dik was je koppelingsplaat ?2.2 en 2.8 mm: Dat is neem ik aan de dikte van de voering? Als er “ferrodo” op stond: Dat is een merk van Valeo dat in onbruik geraakt is.
Je DS 21IE is van “71”: Dan zat er standaard een 5417552 plaat in van 225 mm, die na 7/72 vervangen is ( ook ter vervanging van de vorige) door de 5432504. Die plaat heeft voeringen van 3.1-3.2 mm, en is 7.6 mm dik als je hem belast met 500KG ( dat is ongeveer de aanspankracht van de kegelveer van het diafragma) .Als zo’n plaat flink versleten is dan is ie nog altijd 6 mm dik. Weet je zekr dat je de goede plaat hebt ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 15 juli 2018 10:24 AM
  [ # 56 ]

Thnx voor je reactie ! Info neem ik mee.

Intussen op de snelweg tijdens het rijden eens het knopje bedient onder de stuurkolom waarmee je het systeem drukloos kan maken. Er treed dan nog steeds onverminderd slip op.


De reacties op dit forum en het feit dat eigenlijk het hydraulische gedeelte wordt uitgesloten als oorzaak voor de slip, maakt dat we deze week de bak er toch maar voor de 2e keer afhalen. Dan waarschijnlijk een passende en als set plaat, drukgroep en -lager vervangen. Met een beetje mazzel kunnen we er dan toch mee weg op vakantie.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 18 juli 2018 11:26 PM
  [ # 57 ]

na twee dagen ff doorwerken en vette handen halen. Is alles weer ok en kunnen we met de DS (betrouwbaar) op vakantie.

Uiteindelijk ook de originele drukgroep vervangen door een gereviseerde van Citrotech en een andere (dunnere) koppelingsplaat erin (druklager was de 1e x al vervangen). Opgelost. Draadje kan gesloten worden.

Dank allen voor jullie tips.

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook